آرشیو مرداد ماه 1402

مطالب پزشكي و سلامتي

رژیم غذایی بای پس معده : بعد از عمل چه بخوریم و چه نخوریم؟

۹ بازديد

به تازگی عمل بای پس معده )به روش لاپاراسکوپی )انجام داده اید و می‌خواهید بدانید که باید چه رژیم غذایی داشته باشید؟ می‌خواهید زیر تیغ جراحی بای پس معده بروید و دوست دارید بدانید برنامه غذایی بعد از  این عمل چگونه است؟ مروری بر تغذیه بعد از عمل بای پس معده رژیم غذایی که متخصصان تغذیه و جراح لاغری برای بیمارانی که زیر تیغ جراحی اعمالی مثل بای پس معده یا حتی عمل اسلیو معده در نظر میگیرند به التیام برش ها و زخم ها و همچنین تغییر عادات غذایی شخص کمک بسیار زیادی میکند. 

هدف از تجویز رژیم غذایی بای پس معده

این برنامه غذایی برای اهداف زیر در نظر گرفته شده است:

  • جلوگیری از وارد شدن آسیب به معده توسط مواد غذایی
  • خوردن مقادیر کم و لقمه های کوچک دقیقا متناسب با معده شما که کوچکتر شده است
  • کمک به کاهش وزن بهتر و جلوگیری از وزن گیری مجدد
  • کاهش و جلوگیری از بروز عوارض ناشی از عمل جراحی لاغری

 ۴ مرحله تغذیه در بای پس معده

مرحله اول تغذیه: مایعات و غذاهای آبکی

تا یک روز بعد از عمل لاغری بای پس معده باید تنها آب و مایعات شفاف میل کنید. بعد از یک روز شما میتوانید سایر مایعات دیگر را نیز بخورید. برای مثال طی ۱ هفته اول میتوانید موارد زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

  • سوپ آبکی
  • آب میوه های طبیعی بدون شکر
  • چای و قهوه بدون کافئین
  • شیر کم چرب
  • ژله بدون شکر

مرحله دوم تغذیه بای پس معده : غذاهای پوره ای

پس از گذشت حدود ۱ هفته از عمل و بعد از آنکه سیستم گوارش خود را به مصرف مایعات عادت دادید، اکنون باید شروع به خوردن عذاهای پوره ای کنید. حتما میدانید که غذاهای پوره ای در واقع میکس چند ماده غذایی است که به صورت فشرده و له شده تهیه میشوند. حتی میتوانید همچنان غذاهایی بخورید که آب غلیظ و مقوی دارند. اما دقت کنید که هنوز نمیتوانید تکه های جامد غذایی را در این مرحله بخورید.

مرحله سوم تغذیه بای پس معده : غذاهای نرم

بعد از چند هفته مصرف مواد غذایی پوره ای، همزمان با پیشرفت  در روند بهبودی و نظر جراح لاغری خود میتوانید مصرف مواد غذایی نرم را شروع کنید. این غذاهی نرم باید دارای ویژگی های زیر باشند:

  • به راحتی بریده یا قطعه قطعه شوند
  • کوچک باشند
  • و به راحتی قابل جویدن باشند.

مرحله چهارم تغذیه بای پس معده : بلاخره غذاهای جامد!  

بعد از حدود ۸ هفته از شروع رژیم غذایی بای پس معده اکنون میتوانید مصرف عذاهای جامد را از سر بگیرید. در روز ۳ وعده غذا بخورید. و هر بار ۱ بشقاب یا نصف بشقاب غذا میل کنید. فقط حتما پیش از اینکه سیر شوید یا احساس سیری کنید دست از خودرن غذا بکشید.

مراحل ارتودنسی دندان ثابت کدام اند؟

۱۳ بازديد

مراحل ارتودنسی دندان ثابت از اقدامات لازم برای انجام ارتودنسی است که با نهایت دقت و ظرافت برای فرد انجام می شود.

ارتودنسی ثابت چیست؟

ارتودنسی ثابت یکی از روش های مطمئن و ایمن برای رفع مشکلات نامرتبی دندان هاست. با استفاده از تجهیزات و ابزارهای مختلف می توان لبخندی زیبا خلق کرد. با استفاده از دستگاه ارتودنسی می توان مشکلات و ناهنجاری های فک و دندان را اصلاح و درمان کرد. ارتودنسی به روش های مختلف انجام می شود. ارتودنسی دندان ثابت یکی از پرکاربردترین روش ها محسوب می شود.

بیشتربخوانید... ورزش های مجاز و غیرمجاز در طول ارتودنسی

مراحل ارتودنسی دندان ثابت به چه صورت است؟

  • جلسه مشاوره و معاینه دندان ها

جلسه مشاوره نخستین مرحله از مراحل ارتودنسی دندان ثابت است که در طی مراجعه به مطب انجام می شود.

  • رادیوگرافی از دندان ها

با انجام رادیوگرافی از فک و دندان های فرد عکس گرفته می شود. با استفاده از عکس دندان ها مشکلات به طور واضح تر مشهود شده و درمان به طور دقیق تر طرح ریزی می شود.

  • ارائه آموزش به بیمار در خصوص بهداشت دهان و دندان

 آموزش در خصوص نحوه درست مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله مراحل ارتودنسی دندان ثابت محسوب می شود. با استفاده از این مرحله احتمال بروز پوسیدگی، عفونت و بیماری لثه کاهش می یابد.

  • تمیز کردن دندان ها و ترمیم آن ها قبل از انجام ارتودنسی

پیش از شروع درمان و نصب دستگاه ارتودنسی روی دندان، ابتدا متخصص ارتودنسی به ترمیم مشکلات دندان ها پرداخته و در صورت وجود پوسیدگی به رفع آن ها اقدام می کند.

نصب و قراردادن بریس و براکت ها روی دندان یکی دیگر از مراحل ارتودنسی دندان ثابت است. در این مرحله تنظیم براکت ها به مدت زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. تک تک براکت ها روی هر کدام از دندان ها با چسب چسبانده می شوند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دیمون دندان

  • تنظیم زمان مراجعات منظم برای تنظیم براکت ها

بعد از نصب دستگاه ارتودنسی روی دندان ها، نیرو و فشار وارده دستگاه ارتودنسی بر دندان ها باید به طور مرتب کنترل و بررسی شود؛ از اینرو جلساتی برای مراجعات منظم تنظیم می شود.

  • برداشتن دستگاه ارتودنسی از روی دندان

بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسی ثابت، متخصص بریس ها را از روی دندان ها برمی دارد.

  • استفاده از ریتینر و نگهدارنده

با برداشتن دستگاه ارتودنسی و جرم گیری، برای تثبیت وضعیت درمان و قرارگیری دندان ها در موقعیت جدید از ریتینر استفاده می شود.

منبع: مجله اینترنتی دندانپزشکی

فاکتورهای تاثیر گذار در هزینه عمل جراحی لاغری

۱۱ بازديد

قبل از اینکه بخواهیم محدوده قیمت این عمل را به صورت حدودی بیان کنیم، بهتر است با تمامی عوامل تاثیر گذار بر هزینه این عمل آشنا شوید. به طور کلی هزینه عمل جراحی لاغری  به فاکتورهای زیر بستگی دارد: 

  • نوع عمل و تکنیک جراحی بکار رفته در آن
  • میزان و هزینه درخواستی جراح لاغری
  • مکان انجام عمل
  • ملاحظات بیمه ای
  • پیچیدگی های عمل جراحی
  • و نیاز به بستری شدن بیشتر

بیایید کمی وارد جزئیات شویم و موارد بالا را به صورت خلاصه توضیح دهیم:  

تکنیک جراحی

احتمالا از این موضوع مطلع هستید که روش های مختلفی برای لاغر شدن وجود دارد. و وقتی صحبت از جراحی لاغری می‌شود، منظورمان تنها یک روش جراحی محدود نیست. متخصصان و جراحان باریاتریک (شما بخوانید جراح لاغری اسلیو) از تکنیک های مختلفی برای لاغر کردن افراد چاق استفاده می‌کنند. برخی از این تکنیک ها و متدهای جراحی که هر کدام هزینه ها و قیمت های مختلفی دارند عبارتند از:  

  • اسلیو معده
  • بای‌پس معده
  • اسلیو معده با سوئیچ دئودنال (اثنی عشر یا دوازدهه)
  • حلقه‌معده (که قابل تنظیم است)
  • بالون‌معده
  • و روش‌های دیگر نظیر ایمپلنت‌های الکتریکی (وسایل الکتریکی کاشتنی)

هزینه عمل جراحی لاغری درخواستی جراح

محل انجام عمل

قطعا یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار روی هزینه عمل جراحی لاغری محل انجام عمل است. هزینه های این عمل بر اساس اینکه آیا شخص در کلینیک، مطب یا بیمارستان تحت درمان قرار بگیرد متفاوت خواهد بود. حتی نوع بیمارستان نقش بسیار تعیین کننده ای در افزایش یا کاهش قیمت ها خواهد داشت.  

بیشتربخوانید... هزینه اسلیو معده چقدر است

شرایط بیمه

هرچند که عوامل ذکر شده در بالا مهم هستند و تاثیرگذار؛ اما هیچکدام از آن ها به اندازه بیمه نمی توانند قیمت و هزینه عمل جراحی لاغری را بالا و پایین کنند. مهمترین سوالات بیماران و افرادی که با چاقی مفرط مواجه هستند معمولا پیرامون بیمه و حمایت انواع بیمه ها و شرایط دیگر آن است.  

نحوه محاسبه قیمت جراحی لاغری بر اساس نوع بیمه

نمیتوان به صورت دقیق هزینه ها را بر اساس شرایط بیمه ای ذکر کرد. اما ما در این مقاله محدوده منطقی قیمت ها و هزینه ها را بر اساس نوع پوشش بیمه ذکر میکنیم. 

بدون بیمه

هزینه عمل جراحی لاغری بدون بیمه در بیمارستان دولتی: حدودا 40 میلیون تومان

هزینه عمل جراحی لاغری بدون بیمه در بیمارستان خصوصی: حدود 48 میلیون تومان

بدون بیمه تکمیلی

تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی اما بدون بیمه تکمیلی: حدود 18 تا 22 میلیون تومان

بیمه سلامت ایران بدون بیمه تکمیلی: حدود 20 تا 22 میلیون تومان

سخن پایانی  

هرچند که ممکن است هزینه عمل لاغری بالا باشد، اما به نظر می‌رسد مجموع عوارض و هزینه های جانبی چاقی مفرط، بسیار بیشتر از هزینه های خلاص شدن از چاقی با عمل باشد. این را فراموش نکنید که شما یک بار هزینه می‌دهید و یک عمر خود را از شر عوارض چاقی مثل بیماری های قلبی و عروقی و دیابت خلاص می‌کنید. اگر دچار بیماری قلبی یا دیابت شوید همانطور که گفته شد هزینه ها برای شما بسیار بالاتر خواهد بود و حتی ممکن است جان شما نیز به خطر بی افتد.

منبع: بهترین مجله لاغری و کاهش وزن

ارتودنسی کوتاه مدت چگونه است؟

۱۲ بازديد

مهاربندها می توانند به تحولاتی چشمگیر و گاه تغییر در زندگی دست یابند. با این حال، آن ها “درمان سریع” نیستند.  درمان ارتودنسی متداول با بریس های ثابت معمولا 12-18 ماه طول می کشد؛ گاهی بیشتر هم طول می کشد. این شامل صاف کردن دندان های جلو و عقب و اطمینان از صحیح خوردن دندان ها با هم است. برای برخی از افراد، احتمال وجود یک سال یا بیشتر در مهاربندهای چسبنده می تواند، ناامید کننده باشد. به خصوص هنگام مقایسه بریس ها با روش های درمانی ارتودنسی کوتاه مدت (البته مخرب تر) مانند روکش. اگر چه درست است که نتیجه درمان ارتودنسی بسیار مطلوب است؛ اما همیشه جذاب نیست.

بیشتربخوانید... قیمت لمینت دندان 1402

ارتودنسی کوتاه مدت

بریس ها نیز (گویا) سریع تر شده اند و تقاضای فزاینده ای برای درمان های کوتاه مدت ارتودنسی وجود دارد که ادعا می کنند دندان ها در عرض چند ماه صاف می شوند. این وسایل شامل بریس های ثابت به رنگ دندان است. ترازکننده های واضح و بریس های زبانی مقطعی (که در پشت شش یا هشت دندان جلویی متصل می شوند). متأسفانه، بدون شک ارتباط نادرستی با بیماران پیرامون درمان ارتودنسی کوتاه مدت صورت گرفته است و برخی از تبلیغات کاملا گمراه کننده است. بسیاری از این بریس ها سریع تر از بریس های ثابت دندان حرکت نمی کنند. سرعت حرکت دندان توسط عوامل بیولوژیکی تعیین می شود؛ نه بریس. آن ها خیلی زودتر کار می کنند؛ زیرا بسیار کمتر کار می کنند.

به جای اینکه دندان های جلو و عقب خود را صاف کنید – و نیش خود را اصلاح کنید – آن ها به راحتی دندان های جلوی شما را تراز می کنند. این لزوما چیز بدی نیست و اگر فقط نگران دندان های جلوی کج یا شلوغ باشید، بریس های کوتاه مدت می توانند انتخاب خوبی باشند.

بیشتربخوانید... انواع ارتودنسی متحرک

ارتودنسی کوتاه مدت چیست؟

ارتودنسی کوتاه مدت (به اصطلاح STO نیز شناخته می شود) نوعی صاف سازی دندان است که فقط بر روی ظاهر و ترازشدن دندانهای جلویی (دندان هایی که هنگام لبخند شخصی نشان داده می شود) تمرکز دارد. این رویکرد هیچ تغییری در چگونگی گاز گرفتن یا جمع شدن دندان های فرد در پشت دهان ندارد. افرادی که به دنبال STO هستند، افرادی هستند که به طور کلی احساس می کنند دندان های گزش و پشت آنها خوب است و فقط می خواهند دندان های جلوی آنها بهتر به نظر برسد.

منبع: بهترین مجله دندانپزشکی

سریع ترین راه لاغری شکم و پهلو چیست؟

۱۱ بازديد

چاقی انواع و درجه بندی های مختلفی دارد برای مثال برخی افراد به صورت یکنواخت در سراسر بدن دچار چاقی هستند اما برخی دیگر تنها در یک یا چند قسمت از بدن دچار چاقی هستند که در این حالت گفته می شود فرد دچار چاقی موضعی است. برای مثال بسیاری از افراد از چاقی شکم و پهلوی خود شکایت می کنند و به دنبال سریع ترین روش های لاغری شکم و پهلو  هستند؛ با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی این روش ها بپردازیم.

چرا لاغری شکم بسیار حائز اهمیت است؟

بیشتر ارگان های اساسی بدن و سیستم گوارشی در حفره شکمی جای دارند که زندگی ما در گرو همین ارگان هاست. زمانی که چربی های زیادی در  اطراف سیستم گوارشی قرار گیرد می تواند عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع بدترین نوع چربی، چربی های اطراف شکم و پهلو است که سلامت سیستم گوارشی اعم از معده، روده و کبد را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل است که گفته می شود که لاغری شکم و پلهو بسیار حائز اهمیت است.

سریع ترین روش های لاغری شکم و پهلو

هم رژیم بگیرید هم ورزش کنید

برای از بین بردن چربی های شکم و پهلو باید در کنار اینکه از یک رژیم غذایی اصولی پیروی می کنید ورزش روزانه و ورزش های قدرتی هم انجام دهید تا به نتیجه برسید.

محدود کردن کالری دریافتی روزانه

شما با کاهش حجم غذای دریافتی و کالری دریافتی می توانید به بدن خود این پیغام را ارسال کنید که حالا زمان استفاده از چربی های ذخیره شده برای تامین انرژی است. یکی از راهکاری های لاغری کل بدن و به خصوص شکم و پهلو، کاهش کالری دریافتی بدن است.

مصرف فیبر معجزه می کند

فیبر علاوه بر اینکه می تواند باعث لاغری و کاهش وزن شود بلکه به سلامت شما هم کمک شایانی می کند.

محدود کردن مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده

کربوهیدرات ها مسئول تامین انرژی برای بدن هستند اما همه انواع کربوهیدرات ها سالم نیستند. توصیه ما به شما این است که مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده را محدود کنید و در عوض از غلات کامل استفاده کنید.

مصرف پروتئین را فراموش نکنید!

شما با مصرف پروتئین ها می توانید با یک تیر دو نشان بزنید. اولا پروتئین ها دیرتر از کربوهیدرات ها و چربی ها از معده دفع می شوند؛ با این تفاسیر شما دیرتر احساس گرسنگی پیدا خواهید کرد. دوما پروتئین ها با تولید آمینواسیدهای لازم، از عضله سوزی جلوگیری می کنند و به ترمیم و رشد ماهیچه ها در کنار لاغری کمک می کنند.

همه چیز درباره کاشت ابرو

۱۴ بازديد

یکی از مهم ترین مسائل در زیبایی چهره هر فردی داشتن ابروهای زیبا و پر پشت می باشد.امروزه افراد زیادی از جمله مدل ها و بازیگران و افراد مشهور اقدام به انجام کاشت ابرو طبیعی می نمایند.ابروهای نازک همانند گذشته دیگر جذابیتی نداشته و امروزه ابروهای پر پشت مورد توجه قرار گرفته است.افرادی که دچار کم پشتی و ریزش ابرو هستند متقاضیان کاشت ابرو طبیعی هستند.

اکثر خانم ها بر این باورند که با انجام تاتو و هاشور ابرو می توانند ابروهایشان را همانند گذشته به شکل قبل برگردانند اما واقعیت بر این است که هاشور و تاتو ابرو نه تنها ابرو را به حالت طبیعی بر نمی گرداند، بلکه معایبی همچون مصنوعی بودن ظاهر ابرو، استفاده از رنگ های شیمیایی، محدود بودن مدل های ابرو، درد و خطرات ناشی از انجام ابرو را داراست. همچنین شایان ذکر است که ابرویی که تتو و یا هاشور شده باشد به هیچ وجه آن را نمی توان پاک کرد و به شکل روز اول آن برگرداند. پس در انتخاب خود دقت کرده و قبل از انجام هرگونه فعالیتی از قبیل موضوعات یاد شده تحقیق کنید و از متخصصین کاشت ابرو سوال کنید.

دلایل و عوامل ریزش ابرو بعد از کاشت

بیماری هایی همچون تغییرات در هورمون ها ، عفونت ها ، کمبود برخی مواد معدنی مانند آهن در بدن و همچنین اختلالات تیروئیدی ممکن است سبب ریزش مو ابرو شود. امروزه با تحقیقاتی که صورت گرفته است به این تتیجه رسیده شده است که بیشترین دلیل ریزش ابرو اختلالات تیروئیدی می باشد.

یکی دیگر از مهم ترین دلایل ریزش ابرو تغذیه نا مناسب می باشد.کمبود ویتامین E در بدن سبب ریزش مو می شود.کمبود آب بدن نیز می تواند دلیل دیگری بر ریزش ابرو باشد.کمبود پروتئین ، بیوتین ، ویتامین های گروه B و... نیز دیگر دلایل کم پشتی و ریزش ابرو است.برای درمان ریزش ابرو می توانید از اسید های چرب استفاده نمایید.مصرف امگا 3 و امگا 6 در کاهش ریزش مو بسیار موثر می باشد.همچنین استفاده مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند گوشت مرغ و ماکیان ، تخم مرغ و... سبب از بین بردن شکنندگی مو و ضعف آن می شود.

بیشتربخوانید... بهترین مراکز کاشت ابرو در تهران

علاوه بر این استفاده از بادام ، بادام زمینی ، فندق ، انبه و ... که سرشار از آنتی اکسیدان هستند بهترین راه برای جذب ویتامین E می باشد.غلات هم مانند جو و برنج می تواند نیاز شما به ویتامین B را برطرف سازد.

استفاده از برخی داروهای سبب ریزش ابرو می شود.داروهای ضد التهاب مانند سولینداک ، داروهای درمان روانپزشکی مانند لیتیوم و یا دوگزیپین ، داروهای کاهش وزن و همچنین داروهای ضد تشنج همگی جز داروهایی هستند که استفاده از آن ها منجر به ریزش ابرو می شوند.علاوه بر این موارد داروهایی مانند داروهای ضد بارداری جز داروهایی هستند که استفاده از آن ها باعث ریزش ابرو و مو می شود.

از دیگر مواردی که منجر به ریزش ابرو می شود اختلالات رفتاری ، سرطان ها و مراحل درمان آن(شیمی درمانی) ، عوامل فیزیکی مانند تصادفات و صدمات جسمی ، بالا رفتن سن ، ایجاد حساسیت ها و آلرژی و عوامل ژنتیکی همگی جزئی از عوامل ریزش ابرو می باشد.

منبع: bimarestaan

فوق تخصص اسلیو معده کیست؟

۱۳ بازديد

مراحل اسلیو معده که اسلیو گاسترکتومی نیز نامیده می شود، یک روش جراحی برای کاهش وزن است. 50 درصد از بیمارانی که تحت این عمل جراحی چاقی قرار می‌گیرند، کاهش وزن را با روند صعودی به ویژه در ماه‌های اول تجربه خواهند کرد. در طی این روش، قسمت بزرگی از معده (تقریباً 80٪) برداشته میشود و فقط یک معده لوله‌ای شکل باقی می‌ماند. این بدان معنی است که بیمار فقط می تواند مقدار کمی غذا بخورد که معمولاً این منجر به کاهش وزن شدید می‌شود.

این جراحی برای بیمارانی که از اشکال شدید چاقی (BMI بیش از 50 کیلوگرم) یا بیماری‌های مرتبط با چاقی رنج می‌برند، امکان پذیر است. جراحی چاقی توسط بهترین جراح اسلیو برای برخی بیماران اسلیو معده همراه با دیگر تکنیک‌های جراحی متابولیک به کاهش وزن کمک می‌کند. ممکن است بیماران دارای اضافه وزن جراحی اسلیو معده انجام دهند تا در ابتدا مقداری وزن کم کنند. سپس، جراحی‌هایی مانند سوئیچ اثنی عشر در مرحله دوم انجام می‌شود تا کاهش وزن موثرتر ادامه پیدا کند. علاوه بر این مداخله این دو روش می‌تواند میزان عوارض و خطر مرگ و میر را کاهش دهد.

مهم‌ترین ویژگی‌های فوق تخصص اسلیو معده

داشتن مدارک و گواهینامه‌های معتبر پزشکی در زمینه جراحی چاقی

شما می‌توانید این مدارک را در مطب پزشکی و یا از طریق سایت مربوط به ایشان مشاهده کنید.

داشتن تجربه

هنگام انتخاب جراح چاقی، تجربه بسیار مهم است. نشان داده شده است بیمارانی که نزد جراحان چاقی با تجربه عمل میکنند، میزان عوارض کمتری دارند و زمان عمل آنها کوتاه‌تر گزارش شده است. شنیدن تجربیات کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده‌ اند در این زمینه بسیار به شما کمک خواهد کرد.

داشتن سابقه کاری درخشان

مشاهده نتایج بیماران فعلی و بیماران قبلی معمولاً نشانه خوبی از تجربه و سابقه کاری پزشک است. تاریخچه بیماران و عکس‌های قبل و بعد از آن در سایت برخی پزشکان موجود است. از این طریق می‌توانید افراد و نتایج واقعی را مشاهده کنید .

تعهد در ارائه مراقبت‌های بلند مدت

مرکز و کلینیک درمان چاقی باید مراقبت طولانی‌مدت را با قرار ملاقات‌های بعدی تنظیم کند و مشاوره‌های لازم را ارائه دهد.

برخورداری از یک تیم حرفه‌ای

جراحی لاغری توسط متخصص جراحی اسلیو در کنار سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مانند روانشناس، متخصص تغذیه و… با ارائه خدمات درمانی حرفه‌ای انجام می‌شود.

منبع: sleevesurgeon

علائم و راه های دفع سنگ کلیه

۱۲ بازديد

سنگ کلیه یکی از شایع ترین انواع در لیست بیماری های کلیوی است. سنگ‌های کلیه (نفرولیتیازیس) در واقع رسوباتی از جنس مواد معدنی و نمکی هستند که در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند. جنس سنگ‌های کلیه معمولا اگزالات کلسیم است. سنگ دارای ساختاری تیز و کریستالی است و گاهی به اندازه‌ی یک توپ گلف رشد می‌کند.

این بیماری علت شایع خون در ادرار (هماچوری) و درد شدید در شکم، پهلو یا کشاله‌ی ران است. تولید سنگ در بین مردان بیشتر از زنان دیده‌می‌شود. بیشتر افرادی که به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی هستند.

طی چند دهه‌ی گذشته، درصد مبتلایان به سنگ‌های کلیه در ایالات متحده‌ی آمریکا رو به افزایش بوده‌است که به احتمال زیاد به مشکل همه‌گیر چاقی مربوط می‌شود.

سنگ کلیه چقدر شایع است؟

بر اساس تحقیقات، به‌طور میانگین از هر ۲۰ نفر یک نفر در طول زندگی خود دچار سنگ کلیه می‌شود. سنگ می‌تواند در هر بخشی از دستگاه ادراری، از کلیه‌ها تا مثانه تشکیل شود.

غالبا هنگامی که ادرار غلیظ می‌شود، مواد معدنی متبلور شده و به هم می‌چسبند و سنگ تشکیل می‌شود. سنگ‌هایی که کوچک هستند می‌توانند خودشان دفع شوند که این فرآیند دفع سنگ می‌تواند بسیار دردناک باشد.

تشخیص به موقع این سنگ‌ها احتمال آسیب دائمی به مجاری ادراری و کلیه‌ها را کاهش می‌دهد. گاهی داروهای ضددرد و نوشیدن آب زیاد برای دفع سنگ کافی است اما در موارد دیگری که سنگ در مجاری ادراری گیر کرده‌باشد، با عفونت ادراری همراه شود یا عوارض جانبی ایجاد کند، ممکن است نیاز به عمل جراحی باز سنگ کلیه باشد.

اندازه سنگ کلیه چقدر است؟

در بیشتر موارد سنگ‌های کلیه اندازه نخود هستند. اما این سنگ‌ها می‌توانند در ابعاد کوچکتر به‌اندازه یک دانه شن یا ابعاد بزرگتری در اندازه توپ گلف هم ایجاد شوند. معمولا سنگ‌های کوچک از دستگاه ادراری عبور کرده و دفع می‌شوند. اما اگر سنگ بزرگ باشد، ممکن است پزشک جراحی را توصیه‌کند.

نشانه ها و علائم سنگ کلیه چیست؟

تا زمانی‌که سنگ کلیه در کلیه حرکت نکرده و وارد مجاری ادراری نشده‌است، ممکن است هیچ علامتی را نشان ندهد، این سنگ‌ها به نام سنگ‌های خاموش معروف هستند. علائمی که ممکن است در بیمار ایجاد شود عبارتند از:

  • درد: درد شدید در پهلو، پشت و زیر دنده‌ها که تغییر در وضعیت بدن باعث تسکین این درد نمی‌شود. این درد توسط بسیاری از افراد به عنوان بدترین درد زندگی آن‌ها توصیف شده‌است، حتی بدتر از درد زایمان یا شکستگی استخوان‌ها. این درد به قسمت تحتانی شکم، کشاله‌ی ران، آلت تناسلی یا بیضه نیز منتشر می‌شود.
  • کیفیت درد: دردی که به‌صورت نوسانی وارد می‌شود و شدت آن متغیر است که به آن درد کولیکی یا کولیک کلیوی گفته‌می‌شود.
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد هنگام ادرار کردن
  • ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای
  • ادرار کدر و دارای بوی ناخوشایندتهوع و استفراغ
  • نیاز مداوم به ادرار کردن
  • ادرار کردن بیشتر از حد معمول
  • تب و لرز: اگر عفونت در مجاری ادراری به همراه سنگ وجود داشته‌باشد، تب و لرز نیز ایجاد می‌شود.
  • کاهش حجم ادرار
  • وجود گلبول‌های سفید یا چرک در ادرار در آزمایش ادرار

در صورت بروز علائم و نشانه‌های نگران‌کننده‌ای مانند درد همراه با حالت تهوع و استفراغ، درد همراه با تب و لرز، وجود خون در ادرار، مشکل در دفع ادرار و درد شدیدی که نمی‌توانید آرام باشید و قرار گرفتن در هیچ موقعیتی درد را کاهش نمی‌دهد، به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه‌کنید.

منبع: gymju

چربی سوزی چیست؟

۱۶ بازديد

بدن برای تأمین انرژی چربی‌های ذخیره شده را تجزیه و به انرژی تبدیل می‌کند، اما چربی‌سوزی و لاغری در بدن شما چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ وقتی که هر روز تمریناتی انجام می‌دهید که کالری زیادی می‌سوزاند. از آن‌طرف مقدار کالری دریافتی‌تان کمتر از آن چیزی است که از دست داده‌اید. وقتی چربی‌های بدن‌تان را کاهش می‌دهید، عضله‌تان نیز شروع به رشد می‌کنند.

اگر می‌خواهید لاغر شوید و بدنتان چربی‌هایش را از دست بدهد. پس رژیم کم کالری بگیرید و مرتب ورزش کنید.

مواد غذایی چربی سوز

  • حبوبات
  • پودر وی
  • جو دوسر
  • انواع توت
  • غلات کامل
  • روغن زیتون
  • کره بادام‌زمینی
  • بادام و سایر دانه‌های روغنی
  • بوقلمون و گوشت‌های کم‌چرب
  • محصولات لبنی کم‌‌چرب یا بدونِ چربی
  • اسفناج و سایر سبزی‌جات دارای برگ تیره

راهکارهای تغذیه‌ای و تمرینی برای چربی سوزی سریع

۱. مصرف پروتئین

۲. مصرف چربی سالم

۳. چربی سوزی با کربوهیدرات

۴. مصرف فیبر بیشتر

۵. حذف نوشابه تا حد ممکن

۶. مصرف سرکه

۷. نوشیدن قهوه

۸. تمرینات هوازی برای چربی سوزی

مزایای تمرینات هوازی برای کاهش چربی

  • تقویت ریه
  • کاهش وزن و چربی
  • سلامت قلب و عروق
  • کاهش چربی‌های دور شکم
  • کاهش اضطراب و تنش و شادی‌آور

۹. تمرینات قدرتی موثر در چربی سوزی

مزایای انجام تمرینات قدرتی

  • افزایش متابولیسم پایه بدن
  • بهبود خلق و خوب و روحیه شاد
  • افزایش تراکم معدنی استخوانی
  • تولید و حفظ توده عضلانی در بدن
  • افزایش قدرت و آمادگی جسمانی

۱۰. چربی سوزی سریع با تمرینات پر فشار هوازی

کراس بایت چیست چگونه اصلاح میشود؟

۹ بازديد

این مال اکلوژن معمولا با آندربایت اشتباه گرفته میشود و خیلی ها فکر میکنند این دو ناهنجاری یک نوع هستند. اما هر دوی آن ها در واقع مال اکلوژن های متفاوتی هستند. هر دو نیازمند درمان هستند اما درمان آن ها نیز کاملا متفاوت است. این مقاله را بخوانید تا بدانید که دقیقا کراس بایت چیست و چکونه آن را درمان یا اصلاح میکنند.

بیشتربخوانید... نگین ارتودنسی

کراس بایت چیست؟

زمانی که دندان های فک بالا با دندان های فک پایین یک نفر هم راستا نباشند، اصطلاحا میگویند که او کراس بایت دارد. این مشکل معمولا ژنتیکی است اما بر اثر برخی مسائل غیرژنتیکی و ارثی میتواند رخ دهد. برای مثال اگر دندان های دائمی یک کودک پیش از افتادن دندان های شیری جوانه بزنند این مشکل میتواند رخ دهد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی پیشگیری چیست

علت کراس بایت چیست؟

همانطور که اشاره شد، اصلی ترین علت کراس بایت ژنتیک و مسائل ارثی است. اما به جز این دو مورد، علل دیگری نیز وجود دارند که در شکل گیری این مال اکلوژن نقش دارند. با برخی از این علل در ادامه آشنا خواهید شد.

  • تاخیر در رویش دندان ها یا رویش غیر معمولی آن ها
  • میکیدن انگشت شست
  • تنفس دهانی

بیشتربخوانید... پستانک ارتودنسی چیست

درمان کراس بایت: این مال اکلوژن را چگونه درمان میکنند؟

این عارضه هرچقدر هم که شدید باشد باز هم قابل درمان است و میتوان به راحتی با کمک متخصصان دندانپزشکی آن را اصلاح کرد. رایجترین درمان کراس بایت عبارتند از: وسیع کننده کام یا پالاتال اکسپندر: یک دستگاه ارتودنسی دندان است که به سقف دهان چسپیده و به وسیع و پهن کردن کام کمک میکند. اکسپندرهای مخصوص بزرگسالان که کمی متفاوت از اکسپندرهای کودکان است. ارتودنسی ثابت با بریس: این روش بیشتر در ارتودنسی کودکان شناخته شده است. متخصصان ارتودنسی با کمک هدگیرارتودنسی و بریس میتوانند با موفقیت اقدام به درمان کراس بایت کنند. عمل جراحی فک: این عمل میتواند شامل وسیع کردن کام و همچنین همتراز کردن دو فک باشد.   همه روش های درمانی بالا میتوانند کمی آزار دهنده یا نارحت کننده باشند اما خوشبختانه روش های بسیار کارآمدی برای حل و درمان کراس بایت هستند.

منبع: www.orthodoctor.ir