اول درمان ارتودنسي يا ايمپلنت؟

۴۰ بازديد

براي افرادي كه دندان‌هاي آنها به دليل نامرتبي و ناهنجاري‌هاي فكي به درمان نياز دارد، شيوه‌هاي مختلفي وجود دارد. در مواردي نيز چند شيوه هم‌زمان براي تكميل درمان لازم است. در اين موارد اين دندانپزشك و متخصص ارتودنسي است كه با انجام معاينات، زمان و اولويت آن را مشخص مي‌كند.

براي اينكه مشكلات عمده اين افراد حل شود، ارتودنسي  و ايمپلنت روش‌هايي موازي براي درمان ناهنجاري دهان و دندان به حساب مي‌آيند. جهت مطالعه بيشتر پيرامون ارتودنسي دندان كليك كنيد.

ايمپلنت چيست؟

ايمپلنت روشي براي پر كردن جاي خالي دندان‌هاي از دست رفته است. اين كار پس از معاينه و بررسي دندان بيمار و درمان بيماري‌هاي لثه و دندان‌هاي پوسيده انجام مي‌شود. ايمپلنت دنداني كاشت دندان به وسيله پين‌هاي باريك از جنس تيتانيوم در داخل استخوان فك است و پس از پيچ شدن، روكش دندان با رنگ طبيعي روي آن قرار مي‌گيرد و درماني ثابت محسوب مي‌شود.

بيشتربخوانيد... پوسيدگي دندان حين ارتودنسي

ارتودنسي چيست؟

نامرتبي دندان‌ها به دلايل گوناگوني رخ مي‌دهد، گاهي نيز با بالا رفتن سن دندان‌ها به سمت جلوي دهان حركت مي‌كنند و روي هم قرار مي‌گيرند. براي درمان و حل اين مشكل راه ‌حل مناسب استفاده از درمان هاي ارتودنسي است. در اين درمان دندان‌ها به وسيله ابزار ارتودنسي جا به جا و مرتب مي‌شوند و بسياري از ناهنجاري‌هاي فكي و دنداني رفع خواهند شد.

اولويت با ارتودنسي است يا ايمپلنت؟

ميله‌هاي تيتانيومي ‌در ايمپلنت به استخوان فك جوش مي‌خورند، اما در ارتودنسي نياز است كه دندان‌ها حركت كنند و جا به جا شوند. به اين ترتيب اگر دندان‌ها امكان حركت نداشته باشند، براكت‌ها نمي‌توانند مؤثر باشند، بنابراين بهتر است بيمار ابتدا كجي و نامرتبي دندان‌هاي خود را با ارتودنسي درمان كند و سپس جاي خالي دندان‌هايش را با ايمپلنت پر كند. اگر ارتودنسي قبل از ايمپلنت انجام شود، از نظر اقتصادي به صرفه‌تر است، چون با مرتب كردن و حركت دادن دندان به جاي اصلي، بعد از كشيدن دندان‌ها فضاي خالي كمتر مي‌شود و تعداد ايمپلنت‌هاي دنداني و كارهاي ترميمي ‌آن هزينه كمتري نياز خواهد داشت.

بيشتربخوانيد... ارتودنسي يا لمينت

در چه مواردي ايمپلنت به ارتودنسي ارجحيت دارد؟

زماني كه ارتودنسي دندان‌هاي اطراف يا مقابل ايمپلنت را درگير نمي‌كند و مثلاً فقط يك دندان بايد اصلاح شود. در مواقعي كه بيمار چند دندان خود را از دست داده و دندان كافي براي نگه داشتن پلاك ارتودنسي وجود نداشته باشد، قطعاً بايد ابتدا ايمپلنت انجام شود. اگر بنا به تشخيص دندانپزشك دندان‌هاي جلو نياز به سيم كشي داشته باشد و دندان آسيا كشيده شده است، دندان آسيا را مي‌توان قبل از مرتب كردن دندان‌ها با ايمپلنت پر كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.