daneshnews

مطالب پزشكي و سلامتي

دیدنی های معروف دبی

۰ بازديد

دبی به سبب دیدنی های متنوعش شهرت دارد. شما میتوانید برنامه سفر دبی را نیز مطالعه کنید تا بتوانید از تمام جاذبه های دبی دیدن کنید. در این جا به برخی از معروف ترین ها اشاره می کنیم تا مبادا در طی سفرتان آن ها را از قلم بیندازید:

برج خلیفه: بدون شک مشهورترین دیدنی دبی، برج خلیفه است که عنوان بلندترین برج دنیا را در دست دارد. این برج با ارتفاع بی نظیر ۸۳۰ متری و معماری تماشایی اش درست در مرکز شهر دبی جا خوش کرده و هر ساله گردشگران بسیاری را به خود می خواند.

سایر مقالات : هتل خوب در دبی

دبی مال: یکی دیگر از مراکز خرید دبی نیز دبی مال می باشد که درست در کنار برج خلیفه قرار گرفته تا کار توریست ها را راحت تر کند. این مرکز خرید لوکس، به خاطر وسعت، تنوع برندها و محصولات و البته تفریحات هیجان انگیزش در لیست برترین های دبی قرار می گیرد. از جمله بخش های جذاب دبی مال می توان به پیست اسکیت روی یخ، آکواریوم، پارک واقعیت مجازی، اتاق وحشت و ... از آن جمله اند.

آکواریوم دبی: این آکواریوم نیز در نوع خود یکی از بهترین هاست که با آکواریوم ها، تونل و مخزن های بزرگش انواعی از ماهی های ریز و درشت و رنگارنگ را در معرض دید قرار می دهد. این آکواریوم هم در مرکز خرید دبی مال قرار دارد و دسترسی به آن آسان است.

آبنمای دبی: درست رو به روی برج خلیفه، می توانید به رایگان از آبنمای دبی بازدید کنید. این آبنمای موزیکال عصرها روشن می شود و تا پایان شب، همراه با رقص نور، نمایش بی بدیلی را اجرا می کند.

پارک آبی آتلانتیس: در حال حاضر نه تنها بهترین پارک آبی دبی است که در میان بهترین های دنیا هم قرار دارد. این پارک آبی با سرسره ها، آکواریوم و بازی های منحصر به فردش روز هیجان انگیزی را برای شما می سازد که از انتخابش پشیمان نخواهید شد.

باغ گل میراکل: یک باغ بسیار بزرگ که قرار است مجموعه شگفت انگیزی از گل آرایی ها و گل ها را در آن به تماشا بایستید. در این باغ همه چیز با گل های زنده و رنگارنگ پوشانده شده است و یک لوکیشن متفاوت برای عکاسی و گرفتن سلفی برای شماست.

سایر مقالات : قیمت سفر به دبی

حمل و نقل عمومی دبی

دبی تنوع خوبی در حمل و نقل عمومی خود دارد و علاومه بر تاکسی، وسایلی مانند مترو، اتوبوس، منوریل، تراموا و انواع قایق ها و کشتی های عمومی را در اختیار مردم قرار می دهد. برای استفاده از این وسایل حمل و نقل لازم است حتما بلیت الکترونیک دبی را که با نام «نول کارت» شناخته می شود، تهیه کنید. نول کارت ها انواع مختلفی دارند که مناسب ترین نول کارت برای گردشگرها، نول کارت قرمز است. برای خرید این نول کارت کافیست ۲ درهم بپردازید و سپس متناسب با میزان استفاده، کارت خود را شارژ کنید. خوب است بدانید هزینه وسایل حمل و نقل عمومی بسته به مسافتی که طی کردید بین ۳ تا ۱۵ درهم می شود.

سایر مقالات : سفر به دبی با راهنمای کامل

برای گشت و گذار در دبی می توانید یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:

تاکسی: به دلیل نوع پراکندگی جاذبه های شهر دبی و زیاد نبودن ایستگاه های حمل و نقل شهری، تاکسی های عمومی پرطرفدارترین وسیله برای گردش در دبی هستند. تاکسی های عمومی دبی انواع مختلفی دارند و هزینه ها متفاوت است. در مجموع حداقل کرایه ها به این شکل است: ورودی ۱۲ درهمی به علاوه ۳ درهم به ازای هر کیلومتر

مترو: متروی دبی با دو خط قرمز و سبز، در طی ساعات ۵ تا ۲۴ فعالیت دارد. متروی دبی خدمات بسیاری دارد و یک جا به جایی راحت ِدرون شهری را برای شما ممکن می کند.

اتوبوس: اتوبوس های دبی مدرن و تمیز اند و برخلاف مترو، امکان گردش در نقاط بیشتری را برای مردم فراهم می کنند. اتوبوس های دبی به رنگ سفید و قرمز اند و انواع مختلفی دارند که از آن جمله می توان به اتوبوس های استاندارد، خط مترو و اتوبوس های دوطبقه اشاره کرد.

مونوریل: مونوریل دبی فقط یک خط دارد که درون جزیره نخلی شکل جمیرا کشیده شده است.

تراموا: تراموای دبی فقط یک خط دارد و جزیره جمیرا را به دبی متصل می کند. در واقع تراموا از ایستگاه مترو دبی شروع می شود و به مونوریل جزیره نخل جمیرا می رسد.

حمل و نقل آبی: قایق های دبی، تاکسی آبی، اتوبوس آبی و ابرس از جمله مواردی هستند که گشت و گذار آبی را برای مردم و توریست ها ممکن می کند. هزینه قایق سواری بسیار متنوع است و کاملا به مدت زمان سواری، نوع قایق و خدمات هر کدام بستگی دارد.

تاکسی آنلاین: در دبی هم تاکسی های آنلاین فعالیت دارند که بهترین آن ها اوبر (Uber) و کریم (Careem) هستند. کافیست اپلیکیشن آن ها را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.

سایر مقالات : خوبترین هتل های استانبول

واریکوسل چیست وو چه تاثیری در ناباروری مردان دارد؟

۰ بازديد

واریکوسل یا واریس بیضه به گرفتگی سیاهرگ‌های متصل در بالای کیسه‌های بیضه گفته می‌شود. بیضه‌ها خون غنی از اکسیژن را از دو شبکه مویرگی در دو طرف بیضه دریافت می‌کنند. دو شبکه سیاهرگی اصلی نیز (شبکه پامپینی ‌فرم) در هر طرف، وظیفه انتقال خون بدون اکسیژن به قلب را بر عهده‌دارند. مسدود شدن شبکه پامپینی ‌فرم، علت اصلی واریس بیضه است.

احساس سنگینی، درد و ناراحتی و در مواردی اختلال نعوظ در مردان، از علائم این بیماری هستند. در حال حاضر روش پیشگیری بیماری واریس رگ‌های بیضه به‌طور قطعی مشخص نیست اما افرادی که به واریس مبتلا می‌شوند، با درمان به‌موقع می‌توانند از علائم شدید آن در امان بمانند. در ادامه این مقاله از دکترتو همراه ما باشید که بیشتر با علائم و روش درمان بیماری تورم رگ‌های بیضه آشنا می‌شویم.

بیماری واریکوسل چیست؟

حتما می‌پرسید بیماری واریکوسل چیه یا واریکوسل بیضه چیست! واریکوسل به بزرگ شدن و پیچ‌خوردگی سیاهرگ‌های کیسه بیضه (اسکروتوم) گفته‌ می‌شود. واریس بیضه شبیه یک رگ واریسی است که ممکن است در پای خود مشاهده کنید. واریکوسل شایع‌ترین علت تولید کم و کاهش کیفیت اسپرم است که می‌تواند باعث ناباروری شود؛ بااین‌حال، همیشه بر تولید اسپرم تأثیر نمی‌گذارد. بنابراین اگر کسی پرسید چه چیزی باعث نازایی میشود، می‌توان به واریس بیضه هم فکر کرد!

بیماری واریکوسل همچنین می‌تواند باعث کوچک شدن بیضه‌ها شود. بیشتر واریس‌های بیضه در طول زمان پیشروی می‌کنند. خوشبختانه، اغلب واریکوسل‌ها به‌آسانی قابل تشخیص هستند و بسیاری از آن‌ها نیز به درمان نیاز ندارند. اگر واریس بیضه باعث ایجاد علائم شود، اغلب می‌تواند با عمل جراحی بهبود یابد. در بسیاری از موارد، آشنایی با آلت تناسلی مردان می‌تواند کمک زیادی به درمان صحیح و بررسی علائم بیماری جهت بهبود زودتر، بکند.

چه کسانی واریکوسل می گیرند؟

در واقع سیستم تولیدمثل مردانه تولید، ذخیره و حرکت اسپرم را بر عهده دارد. اسکروتوم، کیسه‌ای است که بیضه‌ها را در خود نگه می‌دارد. هورمون تستوسترون و اسپرم در بیضه‌ها ساخته می‌شوند و اسپرم درحالی‌که از طریق یک لوله‌ی پیچ‌خورده (اپیدیدیم) که در پشت هر بیضه قرار دارد حرکت می‌کند، بالغ می‌شود. اسپرم‌ها در مجرای اپیدیدیم حرکت کرده و از طریق مجرای وازدفران به پروستات منتقل می‌شوند.

هنگام انزال، مایع منی با اسپرم در پروستات ترکیب می‌شود. مایع منی از طریق مجرای ادرار حرکت کرده و از انتهای آلت تناسلی فرد خارج می‌شود. طناب اسپرماتیک حاوی مجرای وازدفران و شریان بیضه است که خون را به بیضه‌ها می‌رساند. همچنین شبکه‌های پامپینی فرم که گروهی از سیاهرگ‌های متصل به بالای بیضه هستند، خون را از بیضه‌ها تخلیه می‌کنند. شبکه‌های پامپینی فرم قبل از ورود به بیضه‌ها خون را در شریان بیضه سرد می‌کنند. این کار کمک می‌کند تا دمای مورد نیاز برای ساخت اسپرم فراهم شود و از بیماری‌هایی مانند مرگ بر اثر سرطان بیضه جلوگیری می‌کند.

بیماری سنگ کلیه چیست؟

۰ بازديد

سنگ کلیه یکی از بیماری های دستگاه ادراری است که افراد زیادی سالیانه در جهان به آن مبتلا می شوند.

یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به این عارضه، استفاده از آب های آشامیدنی ناسالم و دارای املاح و نمک های معدنی زیاد است که باعث انباشت این املاح در داخل مجاری کلیوی و ادراری شده و باعث تولید سنگ کلیه می شود.

سنگ کلیه به خودی خود معمولا دردی ندارد و تشکیل آن نمی تواند برای بیمار درد به دنبال داشته باشد.

اما زمانی که این سنگ تشکیل شده در داخل مجاری کلیوی و ادراری حرکت می کند، ممکن است باعث تخریب مجاری و در نهایت خونریزی این مجاری شود که در نهایت در صورتی که از طریق ادرار دفع شود، ممکن است درد شدیدی در ناحیه آلت تناسلی و مثانه احساس شود.

این درد ناشی از حرکت سنگ به سمت مجاری پایین تر و کشیده شدن آن به دیواره مجاری ادراری است که می تواند سبب خونریزی هم شود.

سایر مقالات : واریکوسل

سنگ کلیه، به انباشه شدن املاح معدنی در داخل مجاری کلیوی و ادراری گفته می شود که از انباشته شدن این املاح، سنگ کلیه تشکیل می شود و این سنگ ها معمولا می توانند در جاهای مختلفی از مجاری ادراری تشکیل شوند.

ممکن است سنگ کلیه در مجاری بالاتر و نزدیک به کلیه تشکیل شوند و یا اینکه به سمت پایین تر بیایند و در مجاری ادراری تشکیل شوند. سنگ کلیه معمولا می تواند باعث عفونت شود و این عفونت بسته به محلی که سنگ کلیه در آن تشکیل شده است، اسم های متفاوتی می تواند داشته باشد. به عفونت هایی که در قسمت های بالاتری از دستگاه ادراری از جمله کلیه و مجاری کلیوی ایجاد می شوند، پیلونفریت می گویند.

در زبان شناسی یا ترمینولوژی پزشکی معمولا هرگاه که به کلمه ای پسوند “یت ” اضافه شود به این معنی است که آن ناحیه از بدن دچار عفونت یا التهاب شده است.

به عنوان مثال گاستریت، به معنی عفونت معده، سینوزیت به معنی عفونت سینوس های بدن و مننژیت به معنی عفونت پرده مننژ و … می باشد. لذا پیلونفریت، به معنی عفونت لوله ها و مجاری بالایی دستگاه ادراری یا کلیه و مجاری آن می باشد.

همچنین به عفونت هایی که ممکن است در اثر سنگ کلیه در مجاری پایین تر ادراری و مثانه شکل گیرند، سیستیت گفته می شود. اگه عفونت ادراری در قسمت آلت تناسلی و مجاری خروجی ادرار در آلت تناسلی شکل بگیرد، به اورتریت معروف است که معمولا و در بیشتر موارد این نوع عفونت در مردان ایجاد خواهد شد.

علل ابتلا به سنگ کلیه

بزرگ‌ترین دلیل برای ابتلا به سنگ کلیه تولید کمتر از یک لیتر ادرار در روز است. به همین دلیل سنگ‌های کلیه در نوزادان نارس که مشکلات کلیوی دارند بسیار شایع است. با این حال تولید سنگ در کلیه در افراد بین ۲۰ تا ۵۰ سال بیشتر دیده و گزارش می‌شود. جنسیت نیز می‌تواند در ابتلا مؤثر باشد، بر اساس گزارش موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی آمریکا (NIDDK)، مردان بیشتر از زنان دچار این بیماری می‌شوند. همچنین سوابق خانوادگی نیز می‌تواند درصد ابتلا به سنگ را افزایش دهد. سایر عوامل تأثیرگذار عبارتند از:

کمبود آب بدن

چاقی

یک رژیم غذایی با مقادیر بالای پروتئین، نمک یا گلوکز

پرکاری پاراتیروئید

جراحی بای‌پس معده

بیماری‌های التهابی روده که جذب کلسیم را افزایش می‌دهد.

مصرف داروهای ضد تشنج

سایر مقالات : نوشیدنی های مفید برای سنگ کلیه

علائم سنگ کلیه

سنگ موجود در کلیه از نمک و مواد معدنی ساخته می‌شود که اغلب از کلسیم یا اسیداوریک تشکیل شده است. بزرگ‌ترین نشانه این بیماری درد شدید بوده که معمولاً با نوسان همراه است. در ادامه مطلب تعدادی از شایع‌ترین علائم آن را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

سایر مقالات : ورزش بعد از اسلیو معده

 درد در پشت، شکم و پهلو

یکی از شدیدترین دردهایی که می‌توانید تصور کنید، دردی است که به دلیل سنگ در کلیه ایجاد می‌شود. برخی افراد که تجربه‌ی این بیماری را دارند درد آن را با درد زایمان یا ضربات چاقو مقایسه کرده‌اند. درد سنگ کلیه زمانی شروع می‌شود که سنگ به سمت حالب باریک حرکت کرده و با انسداد آن به کلیه فشار وارد می‌کند. هنگامی که حالب تلاش می‌کند تا با انقباض این سنگ را بیرون کند، درد آن نیز شروع می‌شود. هر موج از درد ممکن است چند دقیقه طول کشیده و سپس آرام شود و دوباره برگردد.

اگر به این بیماری مبتلا باشید درد آن را در کنار پهلو، پشت و زیر دنده‌ها احساس خواهید کرد و با حرکت آن به سمت پایین درد نیز به ناحیه شکم و کشاله ران منتقل می‌شود. شدت علائم به اندازه‌ی سنگ بستگی نداشته و گاهی ممکن یک سنگ کوچک با انسداد ایجاد کرده بسیار دردناک باشد.

درد یا سوزش هنگام ادرار

زمانی که سنگ به حالب و مثانه برسد، ادرار با احساس درد و سوزش همراه خواهد بود. اگر ندانید که کلیه‌ی شما دارای سنگ است، ممکن است درد و سوزش هنگام ادرار را با عفونت اشتباه بگیرید. بنابراین پیشنهاد می‌کنم که حتماً با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

سایر مقالات : جراحی سنگ کلیه

جرم گیری دندان چیست؟

۰ بازديد

جرم گیری یک راه حل دندانپزشکی برای برداشتن جرم ها و رنگدانه های خارجی روی دندان و لثه است.

جرم گیری به دو صورت دستی و استفاده از دستگاه‌ های اولتراسونیک در کلینیک دندانپزشکی انجام می شود.

در جرم گیری تغییری در خود دندان و رنگ آن ایجاد نشده و فقط پلاک های سخت شده از روی دندان پاک می شود تا رنگ واقعی دندان نمایان شود.

سایر مقالات : خدمات ترمیم و زیبایی دندان

افرادی که به میزان زیادی چای می نوشند یا کسانی که سیگار می کشند و به همین دلیل رنگدانه های روی دندان آن ها زیاد است با انجام جرمگیری تفاوت چشمگیری در دندان های خود مشاهده می کنند.

چرا باید دندان را جرم گیری کرد؟

جرم پاک نشده دندان باعث تحلیل لثه و بافت نگهدارنده دندان شده و با افزایش مقدار جرم لثه عقب نشینی کرده و غشایی کاذب به جای لثه روی ریشه دندان قرار می گیرد و به تدریج سبب لق شدن و پوسیدگی ریشه دندان می شود.

هنگامی که میزان جرم دندان زیاد شده و جرمگیری انجام شود پس از برداشتن جرم ها حساسیت دندان ها به دلیل پیدا شدن ریشه دندان در حفره دهان افزایش می یابد، البته پس از مدتی که لثه مجددا روی سطح ریشه برمی گردد میزان حساسیت کاهش یافته و از بین می رود.

روش‌های جرم گیری دندانچگونه است؟

هنگامی که جرم روی دندان بسیار کم باشد دندانپزشک به صورت دستی و با استفاده از جرم گیر برای برداشتن و حذف پلاک های روی دندان اقدام می کند که به اینکار جرم گیری سطحی نیز گفته می شود.

در صورتی که جرم انباشه روی دندان زیاد باشد از دستگاه اولتراسونیک که رایج ترین دستگاه جرم گیری دندان است استفاده می شود.

ارتعاشات قلم اولتراسونیک بخش های سخت شده پلاک های دندانی را جدا کرده و جرمگیری به سادگی انجام می شود. در این روش بصورت مداوم آب اسپری می شود که علاوه بر خنک نگه داشتن سر دستگاه، جرم های دندان به خوبی پاک شود.

لازم به ذکر است در هنگام جرمگیری فرد هیچ دردی احساس نمی کند و نیازی به استفاده از بی حس کننده های موضعی نیز نمی باشد.

بروساژ چیست؟

بروساژ فرآیندی است که بعد از انجام جرم گیری برای ایجاد سطح صیقلی روی دندان و حذف رنگ ها و لکه هایی که چسبندگی زیادی ندارند انجام می شود.

دندانپزشک دندان را به خمیری مخصوص آغشته کرده و با نصب برس کوچکی روی یک وسیله چرخشی خاص اقدام به بروساژ سطوح دندانی می کند.

سایرمقالات : متخصص ارتودنسی دندان در کرج

باید توجه داشت که از بین بردن جرم دندان یک اقدام درمانی است که رسوبات رنگی و املاح چسبیده به دندان ‌ها را برمی ‌دارد و نباید انتظار سفیدی و درخشندگی دندان ها را از آن داشت. البته با از بین رفتن لایه جرم، کمی تغییر رنگ محسوس است.

کدام قسمت های دندان بیشتر جرم می گیرد؟

قسمت هایی از دندان ها که کمتر مسواک به آن ها می رسد و تمیز کردن آن سخت تر است بیشتر دچار جرم می شوند. در امتداد لثه و بخش هایی از دندان که پر شده اند و دندان های نامرتب جرم دندانی بیشتر تشکیل می شود.

حتی در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان باز هم جرم دندان وجود خواهد داشت چرا که باکتری ها و میکروب ها همواره در بزاق دهان وجود دارند و روی دندان ها قرار می گیرند.

سایر مقالات : دکتر ترمیم و زیبایی دندان

اارتودنسی چیست؟

۰ بازديد

ارتودنسی (orthodontics) شاخه‌ای از دندانپزشکی است که به تشخیص، پیشگیری، و اصلاح ناهنجاری‌های دندانی و فکی می‌پردازد. این روش درمانی برای افرادی که دندان‌های کج، فاصله‌دار، یا فک‌هایی با قرارگیری نامناسب دارند، مناسب است. ارتودنسی به افراد کمک می‌کند تا علاوه بر داشتن لبخند زیباتر، عملکرد بهتری در جویدن و صحبت کردن داشته باشند و بهداشت دهان و دندان خود را بهبود بخشند.

سایر مقالات : مشاوره ی ارتودنسی

اصلاح این ناهنجاری‌ها اغلب با استفاده از وسایل ارتودنسی انجام می‌شود که می‌توانند ثابت (مانند براکت‌ها و سیم‌ها) یا متحرک (مانند پلاک‌های ارتودنسی) باشند. این وسایل فشار ملایمی را بر دندان‌ها وارد می‌کنند تا به تدریج در موقعیت صحیح قرار گیرند. فرآیند ارتودنسی می‌تواند چند ماه تا چند سال طول بکشد، بسته به پیچیدگی مشکل و واکنش فرد به درمان. هدف از ارتودنسی بهبود زیبایی لبخند و افزایش کارایی عملکردی دهان و فک است، که نهایتاً منجر به بهبود کیفیت زندگی فرد می‌شود.

فواید و مزایای ارتودنسی

بهبود زیبایی و ظاهر لبخند: ارتودنسی دندان‌های کج و نامنظم را صاف کرده و به افراد کمک می‌کند تا لبخندی زیباتر و جذاب‌تر داشته باشند.

افزایش کارایی جویدن: اصلاح قرارگیری دندان‌ها و فک به بهبود عملکرد جویدن و کاهش فشار بر دندان‌های خاص کمک می‌کند.

پیشگیری از مشکلات دندانی و لثه: دندان‌های مرتب بهتر تمیز می‌شوند، که این امر خطر پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه را کاهش می‌دهد.

سایر مقالات : جراحی دندان عقل نهفته

کاهش سایش غیرطبیعی دندان‌ها: ارتودنسی می‌تواند از سایش بیش از حد دندان‌ها که به دلیل قرارگیری نادرست ایجاد می‌شود، جلوگیری کند.

بهبود تلفظ و صحبت کردن: اصلاح ناهنجاری‌های دندانی و فکی می‌تواند به بهبود تلفظ و وضوح کلام کمک کند.

کاهش درد فک و مشکلات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ): ارتودنسی می‌تواند در اصلاح مشکلات مربوط به فک و کاهش درد ناشی از آن‌ها موثر باشد.

افزایش اعتماد به نفس: بهبود زیبایی لبخند می‌تواند تاثیر مثبتی بر اعتماد به نفس و تصویر ذهنی فرد از خود داشته باشد.

پیشگیری از آسیب دندانی: دندان‌هایی که به درستی مرتب شده‌اند، کمتر در معرض آسیب‌های فیزیکی قرار دارند.

ارتقای بهداشت دهان و دندان: درمان موفقیت‌آمیز توسط متخصص ارتودنسی، به شما اجازه می‌دهد ساده‌تر و بهتر دندان‌ها و لثه‌هایتان را تمیز کنید. علاوه بر راحت‌تر مسواک زدن، با مرتب شدن دندان‌ها شانس کمتری برای تجمع ذرات غذا وجود دارد و خطر بیماری‌های لثه، ایجاد پلاک و حفره (پوسیدگی دندان) به شدت کاهش می‌یابد.

سایر مقالات : لیست هزینه دندانپزشکی

مزایای فیزیکی ارتودنسی: در سطح فیزیکی، اثرات این درمان به شانه‌ها و گردن بیمار هم می‌رسد. درد استخوان فک (ناشی از ناهنجاری‌های دندانی) می‌تواند به گردن و شانه‌ها هم منتقل شود؛ چون این استخوان با گردن و شانه فاصله کمی دارد. به این ترتیب، کاهش درد در ناحیه گردن و شانه‌ها هم از مزایای درمان موفق مشکلات دندانی خواهد بود.

جلوگیری از سایر مشکلات سلامتی : در کنار مزایای سلامت جسمی و روانی ارتودنسی، اینکار به شکل‌های دیگری هم سلامت را ارتقا می‌دهد. اجازه دهید بیشتر توضیح دهیم. وقتی سلامت دهان و دندان مشکل داشته باشد، احتمال دارد باکتری‌ها به جریان خون شما راه پیدا کنند. این اتفاق کارایی سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش دهد. دیابت و بیماری قلبی نمونه‌هایی از این مشکلات هستند. ارتودنسی دندان‌ها از این موضوع جلوگیری می‌کند، چنین ریسک‌هایی را کاهش می‌دهد و حتی می‌تواند به کاهش عوارض بارداری کمک کند.

سایر مقالات : هزینه جرمگیری دندان

ارتقای کیفیت خواب : پس از پایان درمان، کیفیت خواب بیمار هم بهتر می‌شود. اگر هنگام خواب دندان قروچه می‌کنید یا منطبق نبودن فک‌ها شما را آزار می‌دهد، ارتودنسی می‌تواند تغییر بسیار مثبتی را استراحت شبانه‌تان ایجاد کند.

بهبود سلامت روانی : مزایای این درمان به اثرات فیزیکی محدود نمی‌شود. دندان‌های کج و نامرتب می‌تواند به اعتماد به نفس شما ضربه بزند. تا حدی که هنگام صحبت کردن و لبخند زدن از نشان دادن دندان‎های‌تان احساس ناراحتی کنید. اتفاقی که درمان‌های orthodontics به خوبی آنها رابرطرف می‌کند.

سفر به دبی

۱ بازديد

راهنمای سفر به دبی، سرنخ‌های تجربه یک سفر رضایت‌بخش را به شما می‌دهد که بتوانید با توجه به آن، اطلاعاتتان را کامل کنید. همه می‌دانیم که گنجاندن صفر تا صد سفر به دبی در یک متن، تقریباً غیرممکن است؛ یک راهنمای کامل سفر به دبی را برای شما آماده کرده‌ایم تا سفر اولی‌ها یا کسانی که خیلی وقت است به دبی نرفته‌اند، با صرف چند دقیقه زمان و چند کلیک، از جزئیات سفر به این شهر مدرن آسیایی آگاه شوند.

دبی کجاست؟

برای شناخت بهتر دبی، ابتدا به موقعیت جغرافیایی آن اشاره می‌کنیم. این شهر که در سواحل جنوب‌شرقی خلیج فارس قرار دارد، معروف‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر امارات متحده عربی است. دبی از سمت جنوب با شهر ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، از سمت شمال‌شرقی با شهر شارجه و از سمت جنوب‌شرقی با کشور عمان همسایه است. دبی شهری است پر از آسمان‌خراش‌ها، سواحل و بندرهای گوناگون که به‌تنهایی پرچم‌دار رونق تجاری و گردشگری منطقه شده و هرساله میزبان گردشگران فراوانی از جای‌جای دنیاست. مسافت کم ایران تا این شهر، یکی از دلایل مهم انتخاب این مقصد توسط ایرانی‌هاست. در آن روی سکه، نیاز به درخواست ویزا برای ایرانیان و آب‌وهوای گرم دبی، مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند تردیدهایی در انتخاب این مقصد برای ایرانیان ایجاد کنند.

سایر مقالات : بهترین هتل دبی

تاریخ دبی؛ از دیروز تا امروز

حالا که قصد سفر به دبی را دارید، خوب است کمی هم راجع‌به تاریخش بدانید. امروزه، دبی به‌عنوان پایتخت گردشگری در خاورمیانه و شهری بسیار مدرن شناخته می‌شود؛ اما در گذشته نه‌چندان دور، وضعیت دبی به‌کلی متفاوت بوده است. این شهر، نخستین‌ بار در قرن 18 میلادی به‌عنوان یک روستای ماهیگیری تأسیس شد و تا سال 1822 میزبان 700 تا 800 نفر از اهالی قبیله بنی یاس بود تا اینکه در 9 ژوئن 1833 به حکمرانی شیخ مکتوم بن بطی، به‌طور رسمی به یک شهر تبدیل شد.

شاید اصلی‌ترین پرسش شما درباره تاریخ دبی، این باشد که چه زمانی و چگونه دبی تبدیل به یکی از ثروتمندترین شهرهای جهان شد. جواب کوتاه این است که حدود 50 سال پیش و در نیمه دوم قرن بیستم، نفت در دبی کشف شد و این سرآغازی بر توسعه بی‌سابقه دبی بود. در دهه 1990، دولت این شهر به ساخت آسمان‌خراش‌ها، ساختمان‌های لوکس و ایجاد اماکن گردشگری بی‌مانندی روی آورد و در واقع تغییرات دبی، این شهر را از بیابان، به مدرن‌ترین شهر خاورمیانه تبدیل کرد.

به‌طور کلی به‌دلیل قدمت کمی که دبی نسبت به سایر شهرهای مهم توریستی جهان دارد، آثار باستانی و تاریخ زیادی هم در آن وجود ندارد. بااین‌حال، اگر به گردشگری فرهنگی علاقه‌مند باشید، موزه های دبی شما را سرگرم خواهند کرد؛ برای مثال در موزه الفهیدی، سبک زندگی مردم قدیم دبی با مجسمه‌های مختلف به تصویر کشیده شده‌ یا در موزه اتحاد، اسناد اقتصادی و سیاسی مهمی از دبی به شما نمایش داده می‌شود.

سایر مقالات : سفر سه روزه به استانبول

چرا به دبی سفر کنیم؟

هرکس بنا به سلایقی که دارد، یک مقصد سفر و روش رسیدن به آن را انتخاب می‌کند. بدیهی است که هر مقصدی، ویژگی‌های خودش را دارد؛ بنابراین ابتدا کمی از ویژگی‌های دبی می‌گوییم تا با جزئیاتش بیشتر آشنا شوید و با انتظاراتی که از یک مقصد گردشگری ایدئال دارید، درباره سفر به این شهر تصمیم بگیرید. ضمن اینکه با مطالعه این قسمت، ممکن است تصورات شما درباره دبی تغییر کند و تصمیم بگیرید برنامه دیگری برای سفرتان تدارک ببینید؛ مثلاً تعداد روزهای اقامت بیشتری را انتخاب کنید تا تجربه‌های جذاب‌تری به دست آورید.

سایر مقالات : قیمت سفر به دبی

اورولوژی چیست؟

۱ بازديد

اورولوژی یکی از تخصص‌های پرکاربرد پزشکی است که با نام جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی شناخته می‌شود. کلمه‌ی اورولوژی از دو بخش اورو + لوژی تشکیل شده است. ریشه واژه‌ی اورو کلمه‌ی لاتین urine به معنای ادرار و لوژی logy به معنای شناخت است.

سایر مقالات : جراحی سنگ کلیه

علائم و انواع بیماری های اورولوژی

بیماری‌های اورولوژی بسیار زیادی وجود دارد و معمولاً هر کدام از این بیماری‌ها، یکی از بخش‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین بیماری‌های اورولوژی مربوط به سنین خاصی نمی‌شود و می‌تواند کودکان، زنان و مردان را در هر سنی درگیر کند.

بد نیست بدانید در صورتی که به موقع برای درمان به متخصص اورولوژی مراجعه نشود، ممکن است سیستم باروری و ادراری مردان و سیستم ادراری زنان تحت آسیب‌های بیشتری قرار بگیرید.

و اما بیماری‌های اورولوژی عبارت‌اند از:

هماچوی (خون در ادرار): نشان دهنده‌ی آسیب در سیستم ادراری فوقانی (حالب و کلیه‌ها)

درد: احساس درد شدید یا خفیف در ناحیه تناسلی که معمولاً نشان از عفونت و التهاب سیستم تناسلی دارد.

تکرر ادرار: افزایش دفع ادرار، انسداد مجاری خروجی مثانه و کاهش ظرفیت مثانه موجب تکرر ادرار می‌شود.

ناکچوری (ادرار شبانه): اختلال در خواب، مصرف مواد ادرار آور و محرک همچون کافئین و الکل، اختلال در مجاری ادراری و کاهش ظرفیت مثانه می‌تواند منجر به ادرارهای شبانه شود.

سوزش ادرار ( دیزوری): احساس درد و ناراحتی در هنگام خروج ادرار از مهم‌ترین علائم سوزش ادراری در افراد است.

بیماری های پروستات

به غددی در بدن مردان که حاوی اسپرم است و به تولید مایع منی کمک می‌کند، پروستات گفته می‌شود. معمولاً با بالا رفتن سن، برخی از مردان به بیماری‌های پروستات دچار می‌شوند. دقت کنید که در صورت داشتن هر گونه علائمی، سریعاً به متخصص اورولوژی مراجعه کنید و درمان خود را آغاز نمایید. در غیر این صورت ممکن است با مشکلات بیش‌تری رو به رو شوید و پروسه درمانی طولانی‌تری را در پیش داشته باشید.

سایر مقالات :  جراحی پروستات

بیماریهای پروستات

بیماری‌های پروستات عبارت است از:

بزرگ تر شدن پروستات بیش‌تر از حد طبیعی: معمولاً با بالا رفتن سن این اتفاق رخ می‌دهد و باید بدانید که بزرگ بودن پروستات، منجر به سرطان نخواهد شد و بیش‌ترین آمار ابتلا در میان سالمندان بالای 80 سال است.

سایر مقالات : واریکوسل

سرطان پروستات: سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان مردان است و معمولاً این بیماری با سرعت بسیار کمی پیشرفت می‌کند و باید بدانید که به گفته متخصص های اورولوژی آمار مرگ و میر افراد در این بیماری، بالا نیست.

پروستات: این بیماری در اثر عفونت یا التهاب پروستات به وجود می‌آید و معمولاً مردان جوان و افراد میانسال بیش‌تر به این بیماری مبتلا می‌شوند. احساس ناتوانی در دفع ادرار، تکرر ادرار مخصوصاً در شب از مهم‌ترین علائم ابتلا به این بیماری است.

سایر مقالات :  سنگ شکن کلیه

رژیم برای لاغری شکم؛ راهنمای برنامه غذایی ساده و سالم

۲ بازديد

با توجه به چالش‌های زندگی‌ امروزی، کمبود تحرک و مصرف زیاد غذاهای فست‌فود، بسیاری از ما با مشکلاتی مانند افزایش وزن و تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو روبرو هستیم.

چاقی شکم و پهلو، نه تنها بر ظاهر، بلکه بر سلامت کلی بدن هم تاثیر دارد. به همین دلیل، صحبت در مورد «رژیم برای کاهش چربی ‌های شکم و پهلو » یکی از موضوعات داغ و پرطرفدار در میان افرادی است که به دنبال راه‌حلی موثر و سریع برای رسیدن به تناسب اندام هستند.

با توجه به اینکه هر فردی ویژگی‌های بدنی منحصر به فرد خود را دارد، توصیه‌های مطرح‌شده در این مقاله بر اساس اصول علمی و تجربیات موفق، استوار است.

سایر مقالات : انسداد روده بعد از عمل لاغری

رژیم برای لاغری شکم

برای کاهش چربی شکم، انتخاب یک رژیم غذایی مناسب نقش کلیدی دارد. در این پاراگراف، انواع روش لاغری شکم و پهلو را با تمرکز بر انواع غذاها و عادات افراد که می‌توانند به کاهش چربی در این ناحیه حساس کمک کنند،‌ بیان می‌کنیم.

۱. افزایش مصرف فیبر محلول

فیبر محلول با جذب آب، به تشکیل ژلی که در دستگاه گوارش وجود دارد، کمک می‌کند. منابع خوب این فیبر شامل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، جو دوسر و جو هستند.

فیبر محلول باعث کاهش سرعت هضم غذا و افزایش احساس سیری می‌شود، که به نوبه خود می‌تواند به کاهش کلی مصرف کالری کمک کند.

۲. اجتناب از اسیدهای چرب ترانس

چربی‌های ترانس، که اغلب در غذاهای فرآوری شده وجود دارند، با التهاب، مقاومت به انسولین و افزایش چربی شکمی مرتبط هستند. برای کاهش چربی شکم، مهم است که از مصرف مواد غذایی حاوی چربی‌های ترانس، مانند برخی از غذاهای بسته‌بندی شده و مارگارین‌ها، خودداری کنید.

۴. رژیم غذایی غنی از پروتئین

پروتئین به افزایش احساس سیری کمک کرده و متابولیسم را تقویت می‌کند. همچنین به حفظ توده عضلانی در طول کاهش وزن کمک می‌کند. منابع خوب پروتئین شامل گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، لبنیات، و حبوبات هستند.

۵. کاهش استرس

استرس می‌تواند باعث افزایش چربی شکمی شود ؛ زیرا به تولید کورتیزول (هورمون استرس) منجر می‌شود. روش‌های کاهش استرس مانند یوگا، مدیتیشن و تمرینات تنفسی می‌توانند مفید باشند.

۶. کاهش مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده

کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید و پاستا می‌توانند به افزایش وزن منجر شوند. جایگزین کردن آن‌ها با غلات کامل می‌تواند به کاهش چربی شکم کمک کند.

  1. محدود کردن مصرف آبمیوه

آبمیوه‌ها دقیقا به اندازه نوشابه و سایر نوشیدنی‌های شیرین، قند دارند. به طور مثال، یک لیوان آب سیب، حاوی قندی معادل دو قاشق غذاخوری شکر است. به همین دلیل مصرف زیاد آبمیوه، باعث افزایش وزن و چاقی شکم می‌شود.

بنابراین یکی از راه‌های کاهش چربی شکم، کاهش مصرف آبمیوه و نوشیدنی‌های قندی است. به جای آن می‌توانید از آب گازدار با یک تکه لیمو استفاده کنید.

چرا کاهش وزن در ناحیه شکم دشوار است؟

کاهش وزن در ناحیه شکم می‌تواند به دلایل مختلفی دشوار باشد. یکی از عوامل اصلی، نوع چربی تجمع یافته در این ناحیه است. دو نوع چربی در بدن وجود دارد: چربی زیر جلدی که زیر پوست قرار دارد و چربی احشایی که دور اندام‌های داخلی جمع می‌شود.

چربی احشایی، که اغلب در ناحیه شکم تجمع دارد، به دلیل تاثیرات هورمونی و متابولیکی‌اش، سخت‌تر از چربی زیر جلدی کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، عوامل ژنتیکی و هورمونی نیز در تجمع چربی شکمی نقش دارند. برخی افراد به طور طبیعی تمایل بیشتری به ذخیره چربی در ناحیه شکم دارند.

با افزایش سن هم، تغییرات هورمونی رخ می‌دهد که می‌تواند به افزایش چربی شکمی منجر شود، به ویژه در زنان پس از یائسگی. بنابراین، برای کاهش وزن در ناحیه شکم، نیاز به یک رویکرد جامع است.

سایر مقالات : لاغری سریع

بوتاکس معده

۱ بازديد

از تزریق بوتاکس معده به عنوان روشی نوین برای کاهش وزن یاد می شود.

در این روش سم بوتولینوم به قسمت های خاصی از معده تزریق می گردد. این کار به روش آندوسکوپی انجام شده و نیاز به جراحی باز ندارد.

نتیجه این تزریق، محدود شدن فعالیت ماهیچه های معده خواهد بود.

گفته می شود بوتاکس معده می تواند فعالیت ماهیچه های معده را به تأخیر انداخته و مدت زمان ماندگاری مواد غذایی در آن را افزایش دهد.

در نتیجه بیمار بعد از این تزریق اشتهای خود را از دست داده و تمایلی به مصرف مواد غذایی نخواهد داشت.

بنابراین با کاهش میزان کالری مصرفی در بدن، کاهش وزن رخ خواهد داد.

در ادامه به این موضوع اشاره خواهیم کرد که میزان کاهش وزن چقدر بوده و چه مقدار ماندگار است؟

سایر مقالات : بهترین متخصص بوتاکس معده

افراد کاندید برای تزریق بوتاکس معده:

قبل از بررسی هزینه بوتاکس معده ، بهتر است بدانید که این فرآیند، یک عمل جراحی نیست.

همچنین افرادی که می توانند این تزریق را انجام دهند بسیار محدود هستند.

به طور مثال این روش روی بیمارانی که شاخص توده بدنی آن ها بالاتر از ۳۵ الس ۴۰ باشد، هیچ تأثیری ندارد.

کاهش وزن در این افراد تنها با انجام جراحی های چاقی امکان پذیر خواهد بود.

این تزریق معمولاً در بیمارانی که تنها حدود ۱۰ کیلوگرم اضافه وزن دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

گفته می شود قیمت بوتاکس معده در مقایسه با جراحی های چاقی بسیار بالا است.

همچنین لازم به ذکر است که تزریق بوتاکس معده تنها برای بیمارانی که دارای اضافه وزن کمی هستند موفقیت آمیز خواهد بود.

اما این موفقیت به شرط رعایت رژیم غذایی استاندارد و انجام ورزش روزانه است.

بنابراین تزریق بوتاکس معده به تنهایی هیچ تأثیری در کاهش وزن نخواهد داشت.

تأثیر و ماندگاری بوتاکس معده:

هزینه بوتاکس معده معمولاً بسیار بالا است.

اما آیا نتیجه این تزریق ماندگار است؟

این تزریق چقدر در کاهش وزن مؤثر است؟

آیا می توان بهترین دکتر برای بوتاکس معده را پیدا کرد؟

در این تزریق بر خلاف جراحی های چاقی، غدد تولید کننده هورمون گرلین و افزایش دهنده اشتها در بدن باقی می ماند.

در نتیجه می توان گفت تأثیر این تزریق با پایان یافتن تأثیر بوتاکس از بین می رود.

کاهش وزن بعد از این تزریق پایدار نبوده و قابل بازگشت است.

فرآیند تزریق بوتاکس معده تنها حدود ۲۰ دقیقه زمان لازم دارد.

در نهایت لازم است بدانید که میزان ماندگاری این تزریق تنها بین ۴ تا ۶ ماه است.

در نتیجه احتمال بازگشت وزن بعد از آن ۱۰۰ درصد است.

بنابراین می توان گفت تخمین هزینه بوتاکس معده جهت تصمیم گیری برای انجام آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

با توجه به اینکه بوتاکس معده یک روش کاهش وزن دایمی نیست به نظر نمی رسد راه حلی مناسب و موثری برای کاهش وزن دایمی باشد.

سایر مقالات : لیست غذاهای چاق کننده

ایمپلنت دندان چیست؟

۱ بازديد

ایمپلنت جایگزین مصنوعی دندان است که امروزه به عنوان درمان استاندارد برای پر کردن جای خالی دندانها در نظر گرفته میشود. ایمپلنت دندان یک میله کوچک پیچی شکل است که طی یک عمل جراحی در داخل استخوان فک فرو میرود تا به استخوان اطراف جوش خورده و آماده نگه داشتن تاج مصنوعی دندان شود. در واقع پایه ایمپلنت به عنوان ریشه دندان عمل میکند و روکش دندان به عنوان تاج دندان. بنابراین ایمپلنت نیازی به تکیه بر دندانهای اطراف ندارد و در داخل استخوان فک ثابت می ماند. فرایند جوش خوردن استخوان به ایمپلنت را یکپارچگی استخوان (osseointegration) میگویند.

جنس مواد ایمپلنت

بیشتر ایمپلنتهای دندان از تیتانیوم ساخته میشوند اما ایمپلنت دندان زیرکونیا نیز وجود دارد. تیتانیوم و زیرکونیا هر دو موادی هستند که بدن با آنها سازگار بوده و آنها را به عنوان مهاجم خارجی تلقی نمیکند بنابراین واکنش نشان نمیدهد.

در حال حاضر احتمال موفقیت ایمپلنت دندان نزدیک به ۹۸ درصد است یعنی یکی از موفق ترین درمانها محسوب میشود.

مراحل ایمپلنت دندان

۱. بررسی وضعیت دهان و دندان : در ابتدا وضعیت دهان و سلامتی تان ارزیابی میشود و عکس های لازم گرفته میشود. کیفیت و حجم استخوان در این مرحله به دقت بررسی میشود تا مشخص شود ایمپلنت از پشتیبانی کافی برخوردار خواهد بود یا خیر.

۲. برنامه ریزی و نوبت دهی : سپس برنامه ریزی درمانی صورت میگیرد و نوبت جراحی برایتان تعیین میشود.

۳. بی حسی یا بی هوشی : پیش از شروع کار، تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی قرار میگیرید. گاهی همراه با بی حسی، نیاز به آرام بخش نیز وجود دارد.

۴. خارج کردن دندان قبلی : اگر هنوز دندان آسیب دیده کشیده نشده باشد، ابتدا دندان با دقت و ملایمت کشیده میشود تا آسیبی به استخوان و بافتهای نرم نرسد.

۵. سوراخ کردن استخوان : در صورتی که نیازی به تقویت استخوان نباشد، مرحله بعدی پس از کشیدن دندان، سوراخ کردن استخوان است. با دریل دندانپزشکی استخوان به اندازه مورد نظر سوراخ میشود و ایمپلنت داخل آن قرار داده میشود.

۶. جایگذاری ایمپلنت و بخیه کردن لثه : مرحله بعدی بخیه کردن لثه است. ممکن است دندانپزشک لثه را اطراف ایمپلنت بخیه کند و سر ایمپلنت بیرون بماند و یا لثه را روی ایمپلنت بکشد و بخیه کند تا از ایمپلنت بیشتر محافظت شود.

۷. زمان انتظار برای پیوند استخوان و ایمپلنت : پس از جایگذاری ایمپلنت، بسته به شرایط و کیفیت استخوان، مدت زمانی که باید منتظر بمانید از دو ماه تا شش ماه متفاوت است.

۸. قراردادن اباتمنت : پس از جوش خوردن استخوان و ایمپلنت به یکدیگر، مرحله بعدی فرا میرسد. دندانپزشک پیچ درپوش ایمپلنت را باز میکند و قطعه ای به نام اباتمنت روی ایمپلنت پیچ میکند.

سایر مقالات... هزینه کامپوزیت دندان