آرشیو دی ماه 1402

مطالب پزشكي و سلامتي

عمل جراحی برای لاغری چیست؟

۱۱ بازديد

یکی از راه‌های مقابله با چاقی، جراحی چاقی است. جراحی چاقی معمولاً منجر به کاهش وزن سریع می‌شود و به همین دلیل عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت متعددی دارد که آن را به یک روش پرریسک کاهش وزن تبدیل می‌کند. عمل‌ لاغری شکم و دیگر اندام‌ها به چند شیوه انجام می‌شود. برخی عمل‌های لاغری با جراحی عمومی انجام می‌شود و برخی با جراحی‌های جزئی و سرپایی یا با دستگاه لاغرکننده.

عمل لاغری عموما توسط جراحی موضعی یا کلی انجام می‌شود و ممکن است بخشی از معده برداشته شود.

انواع عمل لاغری چیست؟

بسته به بدن هر فرد و نیاز او به کاهش وزن، روش‌های متعددی برای کم کردن وزن و برداشتن چربی‌های اضافه بدن وجود دارد، برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

عمل لاغری بای پس معده به روش Roux-en-Y

این روش نوعی از عمل بای پس معده است و حتی شایع‌ترین نوع آن نیز به حساب می‌آید. این نوع جراحی معمولا بازگشت‌پذیر نیست و در آن قسمت بالای معده را می‌بُرند و باقی مانده معده را می‌بندد که باعث می‌شود در یک وعده غذای زیادی نخورید و حتی مقدار جذب غذا نیز کاهش می‌یابد. قسمت باقی مانده، اندازه یک گردو است و تنها ۲۸ گرم غذا را در خود نگه می‌دارد. سپس جراح، روده کوچک را می‌برد و مستقیما به همان کیسه کوچک (معده ) وصل می‌کند. سپس غذا به این کیسه کوچک می‌رود و بعد از آن به روده کوچکی که به آن متصل شده خواهد رفت. غذا بیشتر معده و قسمت ابتدایی روده کوچک را دور می‌زند و به جای آن مستقیما وارد قسمت میانی روده کوچک می‌شود.

عمل لاغری ابدومینوپلاستی

جراحی لاغری ابدومینوپلاستی یا لیفت شکم، روشیست که با برداشتن چربی و پوست اضافی و سفت کردن عضلات دیواره شکم، شکم شما را صاف می‌کند.

عمل اسلیو معده

یکی از چندین نوع گزینه جراحی چاقی است. این نوع جراحی شامل برداشتن یا کاهش اندازه معده شما است. متخصصان پزشکی معمولاً آن را گاسترکتومی آستین عمودی می‌نامند.

جراحی بای پس روده (جابه جایی دوازدهه)

در این روش بعد از انجام عمل اسلیو معده، دوازدهه (روده اثنی عشر) و آخرین بخش روده کوچک تقسیم و حدود سه چهارم روده کوچک بریده می شود. حالا بخش بالایی روده کوچک که آنزیم های پانکراس و صفرا را حمل می‌کنند به آخرین بخش متصل می شوند. در این حالت شما غذای کمتری مصرف می‌کنید چون حفره معده نمی‌تواند غذای بیشتری در خود نگه دارد. از آنجا که آنزیم‌های پانکراس و صفرا در انتهای روده کوچک با هم ترکیب می‌شوند، کالری کمتری جذب بدن می‌شود.

 

 

 

ارتودنسی برای دندان های پر شده مشکلی ایجاد نمی کند!

۸ بازديد

در اغلب موارد میتوان دندان های پر شده را به  خوبی ارتودنسی کرد و هیچ مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد. اگر میزان پوسیدگی کم تا متوسط بوده و دندان هنوز زنده باشد میتوان با رعایت نکاتی که متخصص به شما گوشزد میکند دوره درمانی مناسبی داشته باشید.

در این خصوص بد نیست بدانید که انجام درمان ارتودنسی خود یک راه حل بسیار خوب برای پیشگیری از پوسیدگی دندان است. زیرا با صاف کردن دندان های نامرتب و کج باعث میشود که شما بهتر بتوانید دندان های خود را مسواک بزنید و بهتر به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنید.

بهترین روش ارتودنسی دندان برای دندان های پر شده چیست؟

بسته به نوع و شدت مشکل ارتودنسی شما و همچنین میزان پوسیدگی ترمیم شده نوع دستگاه مورد استفاده برای افرادی که دندان پر شده دارند متفاوت خواهد بود. اگر میزان پوسیدگی زیاد است استفاده از ارتودنسی متحرک با پلاک های شفاف بهتر است. اما اگر میزان پوسیدگی کم تا متوسط است ارتودنسی ثابت فلزی بهترین روش درمان خواهد بود.

براکت های ارتودنسی سرامیکی نیز میتوانند برای ارتودنسی دندان پر شده استفاده شوند اما دقت کنید که احتمال شکسته شدن آن ها زیاد است و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. به نظر میرسد برای اینکه بتوانید به خوبی مواد پر کننده دندان را مدیریت کرده و مراقبت کنید از همان ارتودنسی متحرک و ثابت معمولی استفاده کنید بهتر است.

سایر مقالات... ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

آیا ممکن است در طول ارتودنسی با پوسیدگی دندان مواجه شوم؟

از آنجا که افراد تحت درمان ارتودنسی تحت مراقبت های منظم دندانپزشکی قرار می گیرند بسیار بعید است که دندان های شما پوسیده شود مگر اینکه خودتان در رعایت بهداشت کوتاهی کنید. هرگونه مشکلات احتمالی در این خصوص احتمالاً خیلی زود مورد توجه و مراقبت متخصص قرار خواهد گرفت و شما نباید نگران این موضوع باشید. اما از آنجا که برخی از بیماران ممکن است تا چندین سال از بریس استفاده کنند و ممکن است چندین معاینه منظم را از در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دست بدهد شاید احتمال تشکیل پوسیدگی زیاد شود.

منبع: مجله دندانپزشکی ارتوبلاگ

آیا هنگام نصب ارتودنسی درد دارد؟

۱۰ بازديد

مسلما به طور قطعی نمی‌توان پاسخ سوال آیا ارتودنسی درد دارد را منفی دانست. می‌دانید که در ارتودنسی با اعمال نیرو و کشش روی دندان‌ها، آن‌ها را وادار به حرکت می‌کنند. بنابراین پاسخ آیا ارتودنسی درد دارد مثبت است.

تجربه ناراحتی خفیف و تحمل درد ارتودنسی موردی رایج است. این درد پاسخی ذهنی به محرک‌ها در درمان ارتودنسی است. جالب است بدانید عدم تحمل درد ارتودنسی یکی از دلایل اصلی خروج بیماران از این درمان است.

سایرمقالات... ارتودنسی همزمان با عمل بینی

آیا نصب ارتودنسی درد دارد؟

نصب براکت‌ها در درمان ارتودنسی یکی از مراحل اصلی این درمان است. برخی افراد هنگامی که می‌پرسند آیا ارتودنسی درد دارد، به مرحله نصب براکت‌ها توجه می‌کنند.

باید گفت قرار دادن براکت‌ها و سیم بر روی دندان در این درمان، جایگذاری دستگاه‌های ارتودنسی ثابت و قابل جابجایی و همچنین برداشتن آن‌ها نیز باعث بروز دردی خفیف برای بیمار می‌شوند. بنابراین پاسخ آیا نصب ارتودنسی درد دارد نیز به طور مطلق منفی نخواهد بود. اما نگران نباشید، در ادامه عواملی که تحمل درد ارتودنسی را افزایش یا کاهش می‌دهند را بررسی خواهیم کرد.

سایر مقالات ... جدا کننده ارتودنسی چیست ؟

تاثیر عوامل بیرونی در درد ارتودنسی چقدر است؟

تا این قسمت از مطلب تا حدودی به سوالات آیا ارتودنسی درد دارد و آیا نصب ارتودنسی درد دارد، پاسخ دادیم. اما چه عواملی تحمل درد ارتودنسی را کاهش و یا افزایش می‌دهد؟متخصصان عقیده دارند که پاسخ سوالات آیا ارتودنسی درد دارد و درد ارتودنسی چقدر است، برای هر فرد متفاوت است.

دلیل این امر آن است که درد ارتودنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله سن، جنسیت، آستانه درد، میزان نیروی اعمال شده، و حتی مواردی مانند وضعیت عاطفی، میزان استرس، و تجربه‌های قبلی بیمار از درد نیز در تحمل درد ارتودنسی موثرند.

نیرویی که به دندان‌ها وارد می‌شود، واکنشی التهابی دارد که شامل احساس درد ناشی از حرکت دندان‌هاست. همچنین، این واکنش باعث تغییر در جریان خون پس از اعمال نیروی ارتودنسی می‌شود.

سایر مقالات ... ارتودنسی برای دندان های حساس

چگونگی تحمل درد ارتودنسی (درد ارتودنسی تا کی ادامه دارد)

اکنون که ایده بهتری از اینکه آیا نصب ارتودنسی درد دارد و اینکه درد ارتودنسی چقدر است دارید، بد نیست بدانید که درد ارتودنسی در عرض چند ساعت شروع شده، در ۲۴ ساعت بعدی افزایش و در عرض ۷ روز کاهش می‌یابد. اگر بیش از چند روز در حال تحمل درد ارتودنسی هستید و سوالی دارید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مطمئن شوید که او ناراحتی شما را درک کرده و برای رفع آن تلاش می‌کند. در صورت نیاز، حتی می‌توان با عکسبرداری متوجه شد که آیا نگرانی به جاست یا خیر. اما استراتژی مناسب برای تحمل درد ارتودنسی چیست؟در صورت ایجاد زخم روی لثه یا لب در روزهای نخست، داروهای مسکن از بهترین گزینه‌ها برای تسهیل تحمل درد ارتودنسی است (مطالعه راهنمای دارو را برای جلوگیری از عوارض فراموش نکنید).

منبع: مجله دندانپزشکی ارتودنتیست

برنامه غذایی برای دیابتی‌ها و رژیم دیابت

۱۰ بازديد

 پیروی از یک رژیم غذایی برای دیابت بسیار مهم است اگرچه رژیم غذایی یکسانی برای تمامی این افراد وجود ندارد. به عبارتی دیگر، رژیم دیابت شما یک برنامه غذایی است که نکات مهمی را پوشش می‌دهد؛ غذاهای سالم باید در مقادیر مناسب با در نظر گرفتن زمان‌بندی درست خورده شوند. این رژیم به شما کمک می‌کند تا قند خون خود را کنترل کنید، وزن مناسبی داشته باشید و ریسک بیماری قلبی را کاهش دهید.

رژیم دیابت که بر اساس خوردن سه وعده غذایی در روز در زمان‌های منظم تنظیم شده، باعث می‌شود تا از انسولینی که در بدن تولید شده یا از طریق دارو به بدن شما وارد می‌شود، استفاده کنید.

غذاهایی که در رژیم دیابت توصیه می‌شود

چهار نوع ماده مغذی وجود دارد که می‌تواند بر قند خون شما تأثیر بگذارد:

کربوهیدرات‌ها مانند سبزیجات نشاسته‌ای، حبوبات، غلات کامل و میوه‌ها

پروتئین‌ها مانند ماهی‌، مرغ، تخم مرغ و لبنیات بدون چربی یا کم‌چرب

چربی‌های سالم مانند آجیل، زیتون و ماهی

فیبر؛ از جمله سبزیجات غیر نشاسته‌ای، شامل کلم بروکلی، هویج، سبزی، فلفل و گوجه‌فرنگی

کربوهیدرات‌ها قند خون را سریع‌تر افزایش داده و بیش‌ترین تأثیر را روی قند خون شما دارند. مصرف فیبر، پروتئین و چربی ممکن است از افزایش قند خون بعد از غذا جلوگیری کنند. بنابراین باید در وعده‌های غذایی تنوع داشته باشید؛ مخلوطی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی بخورید تا قند خون خود را بهتر مدیریت کرده و مدت بیشتری سیر بمانید.

یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما کمک کند تا یک رژیم غذایی برای دیابت را بر اساس اهداف سلامتی، سلیقه و سبک زندگی خود تنظیم کنید. او همچنین می‌تواند با شما در مورد چگونگی بهبود عادات غذایی‌تان صحبت کند؛ مانند انتخاب اندازه‌هایی که متناسب با نیازها و سطح فعالیت شما باشد.

سایرمقالات... رژیم غذایی نوم

رژیم غذایی دیابت نوع 2

کربوهیدرات‌های سالم تری را انتخاب کنید. همه کربوهیدرات‌ها بر سطح گلوکز خون تأثیر می‌گذارند، بنابراین مهم است که بدانید کدام غذاها حاوی کربوهیدرات هستند. نمک و همچنین گوشت قرمز فرآوری‌شده را کمتر مصرف کنید. میوه و سبزیجات بیشتری بخورید (سالاد رژیمی سبزیجات) و چربی‌های سالم تری را انتخاب کنید. همچنین شکر اضافه شده را کاهش دهید.

بدترین انتخاب‌ها در رژیم غذایی برای قند خون بالا

  • شکر و انواع نوشیدنی‌های شیرین شده با آن
  • چربی‌های ترانس
  • نان سفید، برنج و ماکارونی
  • ماست طعم‌دار
  • غلات صبحانه شیرین
  • نوشیدنی‌های قهوه طعم‌دار
  • سیب‌زمینی سرخ‌کرده
  • آب‌میوه

رژیم لاغری و دیابت

وزن برای بسیاری از افراد موضوع حساسی است اما اگر مبتلا به دیابت و هم‌زمان دچار اضافه وزن هستید، رژیم لاغری و کاهش وزن فواید زیادی برای شما دارد و از بروز عوارضی جدی مانند بیماری قلبی و سکته جلوگیری می‌کند. کاهش وزن می‌تواند به کنترل دیابت شما نیز کمک کند. اگر دیابت دارید، با بهره‌مندی از رژیم غذایی دیابت نوع 2 و کاهش وزن، می‌توانید روند بهبود دیابت را تسریع و همچنین پیشرفت بیماری را کُند نمایید.

منبع: مجله رژیم غذایی دایت فرم

رژیم پروتئین 7 روزه چطور کار میکند؟

۶ بازديد

رژیم پروتئین رایگان 7 روزه هم دقیقا اصولی رو دنبال میکنه که مابقی رژیم های پروتئین از اون ها پیروی میکنن. در واقع اگر بخوایم به صورت خلاصه بگیم چطور این رژیم ها باعث لاغری میشن، باید بگیم دلیلش وارد شدن بدن به حالت کتوز هست. یکی نکات رژیم پروتئین، محدود کردن میزان مصرف کربوهیدرات هست.

بدن ما به صورت عادی برای تامین انرژی مورد نیازش از کربوهیدرات ها و قند ها استفاده میکنه. در نبود کربوهیدرات، از چربی ها و در نهایت در نبود چربی از پروتئین برای تامین انرژی استفاده میشه. خب اگر دقت کرده باشید متوجه میشیم که یک جور اولولیت بندی برای بدن ما وجود داره. یعنی بدن انسان اول از همه ترجیح میده برای تامین انرژی خودش از کربوهیدرات استفاده کنه. چرا؟

چون نسبت به بقیه مواد غذایی خیلی راحت تر میتونه انرژیش رو دریافت کنه. اولویت دوم بدن ما چربی ها هستن. گفتیم یکی از اصول رژیم پروتئین همچون رژیم کبد چرب محدود کردن کربوهیدرات هاست. وقتی ما رژیم پروتئین 7 روزه یا 14 روزه و … میگیریم، بدن ما با توجه به دسترسی نداشتن به منابع کربوهیدرات، به سراغ منابع چربی بدن برای تامین انرژی خودش میره. به این حالت اصطلاحا حالت کتوزیس یا فاز کتوزیس گفته میشه.

سایرمقالات... کیک رژیمی

پروتئین چیست و بدن ما چقدر به آن نیاز دارد؟

بدن ما با استفاده از پروتئین در واقع بخشی از انرژی بدن رو تامین میکنه. علاوه بر این مصرف پروتئین برای تقویت سیستم عصبی بدن، رشد عضلات و ماهیچه ها، ترمیم بافت های بدن و موارد دیگه مورد نیاز هست. ممکنه این سوال پیش بیاد که در نبود پروتئین چه اتفاقی برای بدن ما میوفته؟

اگر به اندازه کافی پروتئین مصرف نکنید بدن دچار فقر پروتئین میشه. در نهایت این اتفاق زمینه ایجاد اسهال، کاهش بافت عضلانی، خستگی و حتی عفونت‌های مکرر رو به وجود میاره که میتونن برای سلامتی انسان خطرناک باشن. از اونجایی که افراط و تفریط در هر کاری باعث ضرر دیدن میشه، در مورد زیاده روی مصرف پروتئین هم خطراتی انسان رو تحدید میکنه که عبارتند از : التهاب روده، یبوست، اسهال یا گاز شدید معده، مشکلات کلیوی، بیماری‌های قلبی عروقی و غیره.

به این موراد میشه کم آبی رو هم اضافه کرد. یادتون باشه با مصرف بالای پروتئین، ممکنه بدن احساس تشنگی نکنه اما دچار  کمبود آب میشه. بنابراین لازمه که در کنار رژیم پروتئین 7 روزه آب زیادی مصرف بشه. خب سوال بعدی که یش میاد اینه که هر آدم به چه میزان پروتئین در طول روز نیاز داره ؟

سایرمقالات... تجربیات کسانیکه اسلیو معده انجام داده اند

انواع کامپوزیت دندان

۹ بازديد

بالک فیلز(پرکردن پر حجم): مهم‌ترین تفاوت متمایز آن‌ها با سایر انواع کامپوزیت دندانی، افزایش عمق درمان آن‌ها است. بهبود شفافیت برای مواد کامپوزیت، خشک کردن لایه‌ای به ضخامت 4 میلی‌متر را ممکن می‌سازد. شفافیت نور پخت را به عمق مواد نفوذ میدهد. علاوه بر این، بهبود در مواد پرکننده حجیم نیز نتایج مشابهی با کامپوزیت‌های چند لایه برای عرض شکاف حاشیه‌ای و سازگاری عاج ایجاد کرده است.

فوئبلل ( سیال ها): ویسکوزیته آنها باعث افزایش سیالیت برای این کامپوزیت های دندانی می شود. معمولا بسته بندی آن ها به صورت یک سرنگ با یک سوزن گیج کوچک است. در حالی که اولین کامپوزیت های دندانی قابل روان دارای محتوای پرکننده کاهش یافته بودند تا خواص فیزیکی آنها تسهیل شود، کامپوزیت های روان پس از سال 2010 دارای محتوای پرکننده بیشتری هستند.

یونیورسال: این کامپوزیت ها بر اساس لایه ها یا ویسکوزیته آنها تعریف نمی شوند، بلکه برای استفاده مورد نظرشان تعریف می شوند. هدف کامپوزیت های جهانی این است که متنوع ترین باشند.

سایر مقالات ... بهترین متخصص پروتز دندان

ونیرهای کامپوزیت در برابر لمینت دندان

ونیرهای کامپوزیتی تنها ماده موجود برای ترمیم دندان نیستند. رزین‌های چینی یا لمینت دندان یکی دیگر از روش‌های محبوب، البته با قیمت بالاتر هستند. وظیفه هر دو ونیر کامپوزیتی و چینی بهبود لبخند شما است. انتخاب بین این دو با توجه به بودجه هدف و میزان مینای دندان شما توسط دندانپزشک انجام می‌گیرد. در ادامه به مقایسه این دو می‌پردازیم.

زمان تولید و نصب بر روی دندان

ونیرهای کامپوزیت در زمان بسیار کمتری نسبت به ونیرهای چینی ساخته و نصب می‌گردند. به همین دلیل اغلب به آنها روکش‌های یک روزه می‌گویند. زیرا آنها را می‌توان در یک جلسه ویزیت دندانپزشک نصب کرد. این روش به‌خاطر پیچیدگی‌های کمتری که دارد، ساختار اصلی دندان شما را بهتر حفظ می‌کند.

دندانپزشک رنگ ونیرهای کامپوزیت را با توجه به رنگ دندان‌های شما تنظیم و هماهنگ می‌کند تا ظاهری طبیعی و مشابه دندان اصلی داشته باشد. در مرحله نصب نیز ونیر کامپوزیتی را به دندان شما چسبانده و جلا داده می‌شود و کار نصب ونیر کامپوزیتی به اتمام می‌رسد.

در طرف مقابل برای نصب ونیرهای چینی معمولاً بایستی بهترین متخصص کامپوزیت دندان حداقل دو بار شما را ویزیت کند. محل ساخت لمینت دندان برخلاف ونیر کامپوزیتی در مطب پزشک نیست، بلکه بایستی در خارج از مطب و در کارگاه یا آزمایشگاه دندانپزشکی تولید گردد. نصب ونیرهای چینی نسبت به نصب ونیرهای کامپوزیتی کمی تهاجمی تر است. بعضاً ممکن است نیاز به نصب روکش‌های موقتی تا زمان نصب روکش‌های اصلی باشد. روکش‌های چینی سفارشی شما معمولاً در دومین بازدید از پزشک به دندان شما چسبانده می‌شوند.

منبع

کاشت ابرو طبیعی چیست؟

۶ بازديد

کاشت ابرو ( به انگلیسی: Eyebrow Transplant) یک عمل زیبایی است که در آن فولیکول های مو از یک ناحیه از بدن مانند پوست سر برداشته شده و به ابرو پیوند زده می شود. در برخی افراد، ابروها از نظر ژنتیکی نازک هستند. گاهی اوقات هم افراد ترجیح می دهند با کاشت ابروهای طبیعی، ابروهای خود را پرپشت تر نشان دهند.

هدف از این روش ترمیم و بهبود شکل و ظاهر ابروها و ایجاد ابروی پرتر و طبیعی تر است تا ظاهری جذابتر به وجود آید. موهای کاشته شده مانند موهای اصلی ابرو رشد می کنند و می توان آنها را حالت داد، کوتاه و یا حتی رنگ کرد تا مثل ابروهای طبیعی به نظر برسند.

ابروها مثل چشم ها در قسمت مهم صورت قرار داشته و تاثیر زیادی در زیبایی چهره دارند. ریزش مو با شدت های مختلف حتی در مرحله طاسی کامل برای افراد آشناست. حتی برخی افراد با وجود ریزش موی شدید، نسبت به این موضوع حساس نیستند و به زندگی و فعالیت های روزمره خود مشغول هستند. اما ریزش ابرو فرآیندی پذیرفته شده و جا افتاده نیست و اثرات روانی زیادی روی فرد می گذارد.

انتخاب بهترین روش کاشت ابرو به افزایش اعتماد به نفس، جذابیت و زیبایی چهره کمک می‌کند و امکان تغییر شکل و طرح ابروها به دلخواه فرد را فراهم می‌سازد. این روش با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته و تخصصی انجام می‌شود و نتایج طبیعی را با ابروهایی که متناسب با چهره فرد هستند، به ارمغان می‌آورد.

سایر مقالات ... مدت ماندگاری ژل پرفکتا

دلیل حساسیت کاشت ابرو طبیعی | چرا کاشت ابرو مهم بوده و نیاز به تخصص دارد؟

موی ابرو از جنبه‌های مختلف، از جمله الگوی رشد، زاویه، واحدهای فولیکولی و چرخه رشد متفاوت است و همه اینها، کاشت ابرو را به یک روش منحصر به فرد و پیچیده تبدیل می‌کند.

الگوی رشد ابروها که به بخش‌های سر، تنه و دم تقسیم می‌شوند، ویژگی‌های متفاوتی را نشان می‌دهند. درک این تمایزات برای ایجاد ابروهایی با ظاهر طبیعی در طول فرآیند کاشت بسیار مهم است.

زاویه رشد موهای ابرو یکی دیگر از عوامل مهمی است که باید در نظر گرفت. موهای ابرو با زاویه قابل توجهی نسبت به پوست صورت رشد می‌کنند و باعث می‌شوند که به جای اینکه مانند موهای سر صاف بایستند، روی صورت قرار بگیرند. این امر مستلزم کاشت دقیق در زاویه مناسب برای تقلید از الگوی رشد طبیعی است.

علاوه بر این، واحدهای فولیکولی در موهای ابرو معمولاً تک رشته‌ای هستند تا خوشه‌ای. این تمایز مستلزم جداسازی گرافت‌های چند مویی است که از سر گرفته شده و قبل از کاشت به موهای جداگانه مجزا شده‌اند. علاوه بر این، چرخه رشد موهای ابرو در مقایسه با موهای سر کوتاه تر است.

در حالی که مرحله رشد موهای ابرو حدود چهار ماه طول می کشد، اما برای موهای سر می تواند بین سه تا هفت سال باشد. در نتیجه، موهای کاشته شده ابرو ممکن است طولانی تر از موهای طبیعی ابرو شوند و برای حفظ طول و شکل دلخواه، نیاز به کوتاهی منظم دارد.

منبع

 

خطرات بیماری کبد چرب

۱۱ بازديد

بیماری کبد چرب به دلیل تجمع سلول‌های چربی در کبد ایجاد می‌شود و به‌صورت عادی در افراد سالم نیز وجود دارد؛ اما با افزایش آن سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد. کبد یکی از اعضای مهم بدن است که نه‌تنها در تولید بسیاری از متابولیت‌ها نقش دارد، بلکه به پاکسازی سموم از خون و بدن نیز کمک می‌نماید، در نتیجه چنانچه کبد چرب به وضعیت خطرناکی برسد ممکن است به نارسایی و التهاب کبد منجر شده و فرد مجبور شود از پیوند کبد و دیالیز استفاده کند.

سایر مقالات ... تجربیات کسانیکه اسلیو معده انجام داده اند

کبد چرب شامل دو نوع کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی هستند که نام آن‌ها به دلیل منبع ایجاد بیماری به این صورت گذاشته شده است. کبد چرب را در ۴ گرید تقسیم‌بندی می‌کنند که در گرید ۳ آن فیبروز کبدی رخ می‌دهد و گرید ۴ سیروز کبدی است که در این مرحله کبد وضعیت عملکردی نرمالی نداشته و تولید هورمون و پردازش مواد مغذی و سم زدایی از بدن به‌صورت طبیعی انجام نمی‌شود و به همین دلیل بیماران نیازمند دریافت پیوند هستند.

از خطرات کبد چرب در گرید ۳ می‌توان به ضعف، از دست دادن اشتها، کاهش وزن سریع، خارش پوست، احساس گیجی، تورم پاها، زرد شدن چشم‌ها و پوست بدن، درد و تورم شکم، بزرگ شدن پستان‌ها در مردان و... اشاره نمود.

رژیم کبد چرب

بیماری کبد چرب، همانطور که از اسمش پیداست، بیماری حاصل از تجمع چربی در کبد است. ابتلا به کبد چرب در دو نوع عمده شایع است:  ناشی از الکل (ناشی از مصرف بیش از حد الکل) و غیر الکلی.

کبد چرب، شایع­ترین بیماری کبدی در کودکان است. نوع شدیدتر آن استئو هپاتیت کبد چرب غیرالکلی  (NASH) نامیده می شود که ممکن است به شرایط جدی تر مانند سیروز و سرطان کبد تبدیل شود. صرف نظر از اینکه به چه نوعی از کبد چرب مبتلا هستید، بهترین روش درمانی، تغییر در سبک زندگی از جمله کاهش وزن، پرهیز از الکل و رژیم غذایی کاهنده ی چربی کبد همچون رژیم پروتئین رایگان است .

سایر مقالات ... کیک رژیمی

عوامل تاثیرگذار بر هزینه ارتودنسی دندان

۸ بازديد

انواع ناهنجاری دندان و فک (ناهنجاری ساده و پیچیده)

یکی از مهمترین عواملی که بر هزینه ارتودنسی تأثیر می‌گذارد، نوع ناهنجاری فک و دندان است. در برخی موارد ناهنجاری ساده و در برخی موارد ناهنجاری به‌گونه‌ای پیچیده است. این ناهنجاری و بیماری ها باید قبل از شروع ارتودنسی درمان شوند. که این می تواند روی هزینه نهایی شما تاثیرگذار باشد.

ناهنجاری‌های ساده، مانند موارد زیر هزینه‌های کمتری را به‌دنبال خواهد داشت:

  • کج بودن یک یا چند دندان جلو
  • عدم رشد کافی فک در کودکان
  • وجود فاصله کم بین دندان ها
  • اوربایت (جلو بودن دندان‌های بالا)
  • آندربایت (جلو بودن دندان‌های پایین)
  • کوتاهی و بلندی دندان‌ها
  • فشردگی و ازدحام دندان‌ها
  • اپن بایت (فاصله زیاد بین دندان‌ها)

شدت ناهنجاری دندان

هرچه شدت ناهنجاری فک و دندان بیشتر باشد، هزینه‌ های ارتودنسی بیشتر خواهد بود. برای مثال هزینه ارتودنسی برای فردی که همزمان فک کوچک و دندان‌های فشرده داشته باشد، به مراتب بیشتر از کسی خواهد شد، که تنها ازدحام دندان دارد و مبتلا به ناهنجاری فک نیست.

سن بیمار

هرچه سن مراجعه‌کننده بیشتر باشد، هزینه ارتودنسی دندان برای آن شخص بیشتر خواهد شد. به همین دلیل قیمت ارتودنسی دندان کودکان ارزان‌تر از افراد بزرگسال تمام خواهد شد؛ چرا که فرد بزرگسال مراحل رشد را سپری کرده و وضعیت فک و دندان وی تثبیت شده و تغییر آن دشوارتر است.

روش انجام ارتودنسی دندان

قیمت ارتودنسی تا حد زیادی به روش ارتودنسی دندان بستگی دارد. به عنوان نمونه، هزینه ارتودنسی متحرک کمتر از ارتودنسی ثابت و قیمت ارتودنسی نامرئی بیشتر از ارتودنسی معمولی است که در آن سیم و براکت‌ها دیده می‌شود.

طول درمان ارتودنسی

هزینه‌های درمان با بالا رفتن طول درمان بیشتر می‌شود؛ چرا که تعداد دفعات مراجعه و هزینه‌های جانبی درمان بیشتر خواهد شد.

انتظارات بیمار

علاوه‌بر موارد گفته شده، انتظارات بیمار در هزینه‌های درمان مؤثر خواهد بود. برای مثال، اگر بیمار برای زیبایی بیشتر، ارتودنسی نامرئی را انتخاب کند، هزینه های ارتودنسی وی بیشتر خواهد شد.

مهارت متخصص ارتودنسی

مهارت متخصص ارتودنسی نیز روی هزینه های ارتودنسی تأثیر می‌گذارد؛ به‌طوری‌که هرچه مهارت ارتودنتیست بیشتر باشد، قیمت ارتودنسی برای شما بیشتر خواهد بود.

منبع: متخصص ارتودنسی در سعادت آباد

راهکارهایی که می توانند به درمان دیابت نوع ۲ کمک کنند

۹ بازديد

۱- کاهش کالری دریافتی

تحقیقات انجام شده در مورد تاثیر کالری دریافتی بر روی بیماری دیابت نشان می دهد که کاهش کالری دریافتی می تواند هم به کنترل قند خون و هم به کاهش وزن کمک کند.

اغلب بیماران که می توانند به کمک کاهش وزن سرعت پیشرفت بیماری دیابت را کاهش دهند در مراحل ابتدایی بیماری قرار دارند. بنابراین، تشخیص به موقع بیماری دیابت و شروع سریع برنامه کاهش وزن بسیار مهم است.

اضافه وزن و چاقی یکی از دلایل مهم ابتلا به دیابت نوع ۲ است. در افرادی که به علت چاقی چربی زیادی در بدن آن ها ذخیره شده کارآیی هورمون انسولین در کنترل قند خون کاهش می یابد. به این وضعیت مقاومت به انسولین گفته می شود. کاهش وزن به درمان مقاومت به انسولین و کنترل بهتر قند خون کمک می کند.

سایر مقالات ... آزمایش قبل از عمل جراحی لاغری

۲- ورزش منظم

ورزش کردن یک راهکار مناسب برای کنترل بیماری دیابت است. این که بخواهید فقط با فعالیت بدنی وزن خود را کاهش دهید کمی دشوار است. اگر از ترکیب رژیم غذایی کم کالری و ورزش استفاده کنید به نتیجه مطلوب تری دست خواهید یافت. پیروی از یک رژیم غذایی متعادل به همراه افزایش فعالیت بدنی شما را در مسیر بهبودی قرار می دهد.

در یک مطالعه از بیماران مبتلا به دیابت خواسته شد تا روزانه ۱۰ هزار قدم برداشته و حداقل ۲/۵ ساعت در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط انجام دهند. کالری دریافتی شرکت کنندگان ۵۰۰ تا ۷۵۰ کیلوکالری در روز کاهش یافت. این بیماران طبق روال و با نظر پزشک به دریافت داروهای خود ادامه دادند.

سایر مقالات ... ورزش منظم بعد از عمل لاغری

نتایج نشان داد که بیش از نیمی از شرکت کنندگان می توانند بدون دریافت داروها قند خون خود را تا محدوده طبیعی کاهش دهند. برخی از این افراد می توانستند در طولانی مدت قند خون خود را کنترل کنند.

۳- جراحی باریاتریک (درمان دیابت نوع 2 با عمل لاغری)

این نوع جراحی با ایجاد تغییراتی در معده و دستگاه گوارش میزان غذای مصرفی را کاهش داده و سبب کم شدن وزن می شود. این روش درمانی علاوه بر این که به کاهش وزن کمک می کند، می تواند از طرق مختلف سرعت پیشرفت بیماری دیابت را کاهش دهد.

مکانیسم دقیق ارتباط بین جراحی باریاتریک و بهبود بیماری دیابت مشخص نیست و باید در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود. اما به نظر می رسد که این روش درمانی با اثر بر هورمون های روده به کنترل قند خون کمک می کند.

محققان تخمین می زنند جراحی باریاتریک در بیش از سه چهارم بیماران سبب معکوس شدن روند پیشرفت بیماری دیابت می شود. جراحی بای پس معده و جراحی اسلیو معده در مقایسه با روش باندینگ معده (حلقه گذاری معده) نتیجه مطلوب تری را به دنبال خواهند داشت.

منبع