آرشیو دی ماه 1400

مطالب پزشكي و سلامتي

فيلينگ كامپوزيت:

۳۶ بازديد

دندانپزشكان و بهترين متخصص ارتودنسي در روش فيلينگ كامپوزيت دندان بر روي سطح دندان ها تركيبي كه از مواد كه همانند مينا بوده بر روي دندان هاي فرد قرار داده و بعد از  آن  فرم مورد نظر را به آن اعمال نموده و بعد از اينكه استحكام خود را حفظ نمود   مورد پوليش قرار مي گيرد.

بيشتربخوانيد... ارتودنسي همراه با كشيدن دندان

پل دندان: در برخي از موارد دندان هاي مصنوعي  به فك اتصال داده  مي شوند و در موارد ديگر نيز  به صورت يك  پل  با يكديگر اتصال برقرار مي كنند.توسط اين روش  دندان مصنوعي به دندان هاي طبيعي مجاور  با استفاده از يك قلاب  متصل داده مي شود ولي اين روش روشي قديمي بوده زيرا وجود اين قلاب ها در دهان  قابل مشاهده مي باشد  براي همين خيلي مورد پسند قرار نمي گيرد. پل هاي دندان داراي جلوه اي زيبا بوده و كاملا بي دردسر  كه از اين دو موارد مي توان از ويژگي هاي بارز اين روش نام برد. راحت بودن از استفاده اين پل ها  به قدري است كه فرد گاهي فراموش مي كند از اينكه دنداني مصنوعي در دهان دارد.و در برخي از موارد نيز از اتصال جهت  ترميم دندان ها استفاده مي شود.

بيشتربخوانيد.... دندانپزشكي در بارداري

پل هاي چسبان : در مواردي كه ستون و پايه هاي كنار دندان سالم بوده  عاري از هيچگونه پر شدگي  باشد،پل چسبان را مي توان مورد استفاده قرار داد تا زيبايي و ظاهر دندان هاي شما بيشتر باشد.تفاوت عمده  اين روش با روش اتصال در اين است كه  به مقدار خيلي كمي از ميناي  دندان تراش داده  مي شود.به طوري كه اين روش در حفظ سلامت دندان هاي مجاور نيز تأثير گذار است و آسيبي به آنها وارد نخواهد كرد.و در مرحله بعد پل هاي چسبان را  به محل هاي از دندان كه تراشيده شده مي چسبانند.

رفرنس 

 

علت كج شدن دندان ها چيست؟

۳۸ بازديد

كج شدن دندان علل مختلفي دارد و تنها ناشي از يك علت خاص نيست. مهم ترين علل كج شدن دندان كه در نهايت باعث مي شوند شما براي ارتودنسي دندان كج خود به متخصص ارتودنسي خوب مراجعه كنيد(براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپشكي دكتر درويش پور مراجعه كنيد.) عبارتند از:

اندازه فك: كوچك بودن اندازه فك از مهم ترين علل كج شدن دندان ها است. زماني كه دندان ها فضاي كافي براي رشد نداشته باشند، به صورت كج از لثه بيرون مي ايند. اين مشكل معمولا بايد پيش از رويش دندان هاي دائمي كودكان توسط متخصص برطرف شود. با بهترين متخصص ارتودنسي همراه باشيد.

بيشتربخوانيد... دندانپزشكي در بارداري

عادات اشتباه كودكي (موسوم به عادات ميوفانكشنال): مكيدن انگشت هاي دست و پا يا اشياء ميتواند باعث كج شدن دندان شود. رفلاكس بلع نادرست حين بليعدن مواد غذايي نيز يكي از اين موارد است.

بيشتربخوانيد... ارتودنسي دو دندان جلو

مشكلات مال اكلوژن: مشكلاتي كه اشاره به عدم هماهنگي فك ها با هم دارند (مانند اوربايت، آندربايت، ديپ بايت و ..)

ساير علل ژنتيك و مسائل ارثي بهداشت ضعيف دهان و دندان: عدم رعايت بهداشت دهان و دندان باعث ايجاد بيماري لثه شده كه در صورت عدم درمان مي تواند به شل يا لق شدن دندان ها منجر شود. اين موضوع مي تواند به مرور زمان باعث كج شدن دندان ها نيز شود. رژيم غذايي نامناسب به همراه مورد بالا از جمله علل كج شدن دندان در بزرگسالي هستند. آسيب و صدمه به صورت و دهان (مهمترين علت كج شدن دندان در بزرگسالي)

رفرنس 

 

ورزش و فعاليت هاي جسماني بعد از جراحي لاغري

۴۴ بازديد

بنا به توصيه هر متخصص جراحي لاغري  ورزش براي موفقيت در كاهش وزن و توانايي پايين نگه داشتن آن به شدت توصيه مي شود.

 فعاليت ورزشي ثابتي را در برنامه روزانه ي خود بگنجانيد و سعي كنيد آن را به طور ثابت ادامه دهيد.

ورزش به شما كمك مي كند تا:

  • قلب و استخوان هاي خود را تقويت كنيد
  • كالري بسوزانيد
  • عضله بسازيد
  • ميزان متابوليسم بدن را افزايش دهيد
  • روحيه داشته باشيد
  • استرستان را كاهش دهيد
  • و حتي قند خونتان را كنترل كنيد

پياده روي فعاليتي بسيار مفيد است كه مي توانيد آن را بلافاصله بعد از جراحي لاغري( اسليو معده ، باي پس معده ، عمل ساسي معده و....) آغاز كنيد.

بيشتربخوانيد... رژيم اتكينز

از روزي ۱۰ دقيقه با سرعتي نسبتا تند آغاز كنيد و هر چند روز يكبار يك دقيقه به آن بيافزاييد.

اين روند را تا رسيدن به حداقل ۱۵۰ دقيقه در هفته (حدودا روزي ۳۰ دقيقه و ۵ روز در هفته) ادامه دهيد.

بيشتربخوانيد... كاهش وزن دختران نوجوان

در نظر داشته باشيد كه فعاليت هاي ورزشي  بايد با بالا رفتن ضربان قلب همراه باشند پس قدم زدن ورزش محسوب نمي شود. همچنين مي توانيد براي عضله سازي و سفت شدن بدن و جلوگيري از افتادن پوست، ورزش هاي قدرتي انجام دهيد.

لطفا بعد از گذشت ۶ هفته، ورزش هاي قدرتي را شروع كنيد زيرا بهبود زخم هاي عملتان در اولويت قرار دارد.

رفرنس 

 

ايمپلنت دندان و ديابت

۴۱ بازديد

ديابت بيماري چندان ساده اي نيست و اگر نتوان آن را مديريت كرد زندگي كردن با آن بسيار مشكل خواهد بود. ديابتي ها هموارده دغدغه هاي سلامتي زيادي در رابطه با بيماري خود دارند. براي مثال آن ها همواره بابت سلامت دهان و دندان خود نگرانند و حتي اگر دنداني از دست بدهند بسيار سخت ميتوانند جايگزيني براي آن پيدا كنند. ما در اين مقاله ميخواهيم ببينيم كه آيا ديابتي هاي ميتوانند ايمپلنت كنند و براي دندان هاي از دست رفته خود يك ايمپلنت دندان عالي داشته باشند يا خير. با دندانپزشك ترميمي خوب همراه باشيد.

ديابت و ايمپلنت: ديابت يك عامل خطر براي ايمپلنت گذاري است

 يكي از نگراني هاي رايج و شايع در خصوص مبتلايان به ديابت نوع 1 يا نوع 2 اين است كه آيا با وجود شرايط و وضعيت بيماري‌شان مي‌توانند ايمپلنت دندان داشته باشند؟ آن ها به اين موضوع فكر ميكنند كه كاشت اين وسيله در فك‌شان چه تاثيرات مثبت و منفي روي سلامتي آن ها خواهد گذاشت؟ اين بيماران حق دارند نگران باشند. زيرا ديابت و ايمپلنت ميتوانند كمي با هم مشكل و تداخل داشته باشند. به عبارتي ديابت ميتواند احتمال شكست ايمپلنت و ناموفق بودن آن را افزايش دهد. چون زخم ها در بيماران ديابتي به كندي ترميم ميشوند. اما اين باعث نميشود كه ما اين عزيزان را از عمل كردن منصرف كنيم.

بيشتربخوانيد... افزايش طول عمر به وسيله ارتودنسي

 وقتي ميگوييم كه انجام جراحي ايمپلنت براي برخي از بيماران با خطر شكست مواجه است به اين معني نيست كه عمل اين اشخاص حتما با شكست مواجه ميشود. براي مثال اگر ميگوييم ديابت يك خطر بزرگ براي كاشت ايمپلنت است به هيچ وجه منظورمان اين نيست كه تك تك عزيزاني كه ديابت دارند نميتوانند ايمپلنت داشته باشند.

بيشتربخوانيد.... عصب كشي چگونه انجام مي شود؟

بنابراين هرچند كاشت ايمپلنت براي ديابتي ها امكان پذير است، اما كساني كه ديابت دارند در خطر بيشتري براي شكست ايمپلنت و يا ناموفق بودن آن قرار دارند. مخصوصا اگر ديابت از كنترل خارج شده باشد و يا در مديريت آن سهل انگاري شود احتمالا متخصص و جراح دندان اصلا زير بار عمل نرود. اما خوشبختانه اگر ديابت از چند ماه قبل از عمل به خوبي كنترل شود، بدون هيچ مشكلي و با اميد بيشتري ميتوان عمل را انجام داد.

منبع: بهترين متخصص ارتودنسي دندان

 

كش ارتودنسي دندان و صاف شدن دندان ها

۴۴ بازديد

كش ها در واقع يكي از انواع مختلف دستگاه هاي ارتودنسي ساده اما موثر محسوب مي‌شوند. به اين كش ها باند يا الاستيك ارتودنسي هم ميگويند. ما با كمك اين كش ها به دندان ها فشار وارد ميكنيم تا به تغيير جهت و موقعيت آن ها كمك كنيم. اين كش هاي الاستيك معمولا بين براكت هاي پايين و و بالا قرار ميگرند و با اعمال فشار به اصلاح ناهماهنگي دندان ها در فكين بالا و پايين كمك ميكنند. با بهترين متخصص درمان ترميم و زيبايي دندان همراه باشيد.

نحوه عملكرد كش ارتودنسي دندان چگونه است؟

شايد با خودتان فكر كنيد كه اين كشهاي نازك و كوچك چگونه ميتوانند دندان هاي ما را مرتب كنند درحالي كه براكت ها با آن همه ابهت و استحكام به زود اينكار را انجام ميدهند؟ سوال خوبي است. در جواب بايد گفت كه همه دستگاه هاي ارتودنسي با هدف خاصي استفاده ميشود. شايد در ظاهر اينطور به نظر برسد كه الاستيك ارتودنسي نميتواند به تراز شدن دندان هايتان كمك كند اما اينطور نيست. اين كش ها به صورت متناوب با وارد كردن فشاري هرچند محدود ميتوانند دندان هاي ما را به صورت نامحسوس جابجا كنند. اما خودشان به تنهايي چنين عملكردي ندارند بلكه حتما بايد در كنار بريس ها استفاده شوند.

بيشتربخوانيد... دندانپزشكي در بارداري

مزاياي كش ارتودنسي دندان

  • كش ها معمولا چندان به چشم نمي آيند و كسي متوجه آن ها نمي شود مگر اينكه كش رنگي داشته باشيد
  • كشها معمولا منعطف هستند و به فك ها آسيبي نميزنند
  • به راحتي ميتوان آن ها را تعويض كرد براي اصلاح اغلب مشكلات ارتودنسي در كنار ساير دستگاه ها ميتوانند مفيد باشند
  • كش ها واقعا ارزانند و در تعداد بالا قابل تهيه هستند
  • اگر دوست داريد ارتودنسي رنگي داشته باشيد دست شما در انتخاب رنگ كش آن ها باز است.

بيشتربخوانيد... درمان و اصلاح لبخند لثه اي

معايب كش ارتودنسي

  • اگر در كنار بريس ها از الاستيك ارتودنسي استفاده مي كنيد احتمالا در خوردن غذاهاي جامد و يا غذاهايي كه نيازمند جويدن زياد هستند به مشكل بر ميخوريد و بايد كش را دربياوريد.
  • ممكن است با گذاشتن كش تا مدتي دچار زخم در دهان شويد اما طبيعي است و جاي نگراني وجود ندارد

رفرنس 

 

محدوديت‌هاي ارتودنسي در دوران بارداري

۳۳ بازديد

از انجايي كه دوران بارداري يك از حساس‌ترين دوران زندگي بانوان است. بنابراين بايد در انجام بسياري از فعاليت‌ها تجديد نظر و با دقت و با راهنمايي متخصص تغذيه، ورزش‌ها و داروهاي لازم را انتخاب كنيد. براي انجام خدمات دندانپزشكي بارداري  نيز بايد بسيار دقت كرد و ملاحظات لازم را انجام داد. با بهترين متخصص ارتودنسي همراه باشيد.

با توجه به موارد گفته شده نكات زير بايد در زمان ارتودنسي در بارداري مد نظر گرفته شود:

در دوران بارداري دندان‌ها و لثه‌ها به علت تغييرات هورموني و افزايش جريان خون حساس‌تر مي‌شوند. وجود اين حساسيت در كنار درد طبيعي ناشي از ارتودنسي ممكن است براي مادران باردار دردناك باشد. به علت تغييرات هورموني در اين دوران قابليت جا به جايي دندان‌ها افزايش پيدا مي‌كند و اين موضوع بر روند درمان ارتودنسي اثر مي‌گذارد. در اينجا پزشك متخصص با انتخاب بهترين نوع بريس متناسب با شرايط مادر باردار، براي دستيابي به بهترين و مطلوب‌ترين نتيجه تخصص و تجربه خود را به كار مي‌گيرد.

بيشتربخوانيد... ارتودنسي در بارداري

 افزايش هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون مي‌تواند به واكنش‌ لثه به جرم و پلاك را تحت تاثير قرار دهد. اين امر ممكن است باعث افزايش خطر ابتلا به بيماري‌هاي لثه شود. ايجاد اين وضعيت در مادران بارداري كه ارتودنسي كرده‌اند(يا نكرده‌اند) امري طبيعي است. اگر براي درمان ارتودنسي در دوران بارداري نياز به كشيدن يك يا چند دندان باشد. بهتر است درمان را به بعد از زايمان موكول كنند چرا كه براي كشيدن دندان نياز به داروي بي حسي است كه براي سلامت نوزاد خطر دارد. در اين دوران مراقبت از دندان‌هاي سيم‌كشي شده بسيار دشوار است.

بيشتربخوانيد... ارتودنسي فانكشنال

مادران بارداري كه در دوران بارداري خود تهوع صبحگاهي دارند استفاده درست از كش‌هاي ارتودنسي و نگهدارنده‌هاي ارتودنسي را براي آنها محدود مي‌كند. كاهش اشتها و حالت تهوع از ديگر علائم دوران بارداري است حال اگر در اين دوران ارتودنسي هم انجام شده باشد غذا خوردن را دشوارتر مي‌كند. بعد از تهوع بايد به خوبي دندان‌هاي خود را مسواك بزنند زيرا اسيد ناشي از مواد لا به لاي دندان‌ها باقي مي‌ماند، و آسيب جدي به دندان‌ها وارد مي‌كند. بناراين مراقبت و رعايت بهداشت دهان و دندان در اين دوران با وجود ارتودنسي بيشتر از قبل احساس مي‌شود. هنگام قرار دادن براكت‌ها در دهان، دستكاري و يا جا به جايي آنها نيازي به بي حسي و استفاده از داروي آرام بخش نيست. بنابراين بانوان بارداري كه تمايل به ارتودنسي دارند نبايد نگران اين موضوع باشند.

رفرنس 

 

هزينه بليچينگ يا سفيد كردن دندان ها چقدر است؟

۳۳ بازديد

به تمام روش هايي كه منجر به سفيد شدن دندان ها ميشود بليچينگ دندان گفته ميشود. مهمترين مساله كه در خصوص سفيد كردن دندان ها مطرح است هزينه بليچينگ دندان است. ما روش هاي  مختلفي براي رسيدن به اين هدف داريم كه هر كدام هزينه خاص  خود را دارند. با بهترين كلينيك ترميم و زيبايي دندان همراه باشيد.

 هزينه بليچينگ دندان به صورت حدودي چقدر است؟

بر اساس نوع روشي كه براي سفيد كردن دندان ها بكار برده ميشود هزينه بليچينگ دندان نيز متفاوت است. به طور كلي قيمت اين كار براي آفيس بليچينگ يا سفيد كردن دندان ها در مطب دندانپزشك حدود 1.000.000 ميليون تومان است. قيمت بليچينگ دندان با در خانه و با كمك محصولات سفيد كننده نيز چيزي حدود 2.000.000 است.

بيشتربخوانيد... دندانپزشكي در بارداري

انواع بليچينگ دندان چيست؟

  • آفيس بليچينگ
  • هوم  بليچينگ
  • محصولات سفيد كننده غير نسخه اي
  • نوارهاي بليچينگ
  • مداد سفيد كننده
  • خميردندان سفيد كننده
  • ذغال فعال
  • جوش شيرين

هزينه آفيس بليچينگ: هزينه بليچينگ دندان در مطب چقدر است؟

 سفيد شدن چشمگير دندان ها در مدت زمان كوتاه، مهمترين مزيت آفيس بليچينگ دندان در داخل مطب دندانپزشك است. اين پروتكل شامل استفاده از ژل پراكسيد با غلظت نسبتاً زياد است كه توسط دندانپزشك  زيبايي دندان يا تكنسين آموزش  ديده به دندان ها اعمال ميشود. در آفيس بليچينگ مقداري پراكسيد طي چند نوبت و هر بار براي مدت  زمان 15 تا 20 دقيقه روي دندان ها باقي مي ماند كه حداكثر تا يك ساعت طول خواهد كشيد. كساني كه با مشكل شديدد تغيير رنگ دندان مواجه هستند ممكن است توصيه شود كه چند جلسه بليچينگ كنند يا از هوم بليچينگ كمك بگيريد. هزينه بليچينگ دندان در مطب دندانپزشك چيزي حدود 1 ميليون تومان است. قيمت بليچينگ دندان در خارج  از كشور نيز 650 دلار براي هر جلسه است.

بيشتربخوانيد... بيماري لثه چيست؟

هزينه هوم بليچينگ: هزينه بليچينگ دندان در خانه چقدر است؟

 هزينه بليچينگ دندان در خانه نزديك 2 ميليون تومان است. همين هزينه در خارج از كشور 100 تا 400 دلار است. اگر سفيد كردن دندان ها در مطب دندانپزشكي برايتان مقدور نيست ميتوانيد رو به هوم بليچينگ دندان بياوريد. محصولاتي هستند كه به توصيه دندانپزشكان جهت سفيد شدن دندان ها در خانه و بدون مداخله دندانپزشك قابل خريداري هستند. استفاده از اين كيت هاي سفيد كننده دندان در خانه بسيار آسان است و مقادير پركسيد بكار رفته در آن ها نيز كمتر است.

رفرنس 

 

همه چيز درباره تحليل لثه

۴۳ بازديد

تحليل لثه يا (Gum recession) به حالتي گفته مي‌شود كه در آن لثه (gingiva) يعني بافتي كه اطراف دندان را احاطه كرده عقب‌نشيني مي‌كند و بخش هايي از ريشه دندان در معرض ديد قرار مي‌گيرد. تحليل رفتن لثه مشكلي بسيار شايع در ميان مراجعان به مراكز دندانپزشكي است و ممكن است حتي در سالم‌ترين افراد نيز مشاهده شود. با بهترين متخصص ارتودنسي همراه باشيد.

علائم تحليل لثه كدامند؟

 بالا رفتن يا به اصطلاح عقب نشيني لثه، از خط لثه در حالت نرمال، معمولا در همان ابتدا قابل تشخيص است اما علائمي نيز دارد كه با كمك آن‌ها مي‌توانيد به راحتي آن را تشخيص داده و شدت آن را مشخص كنيد. رايج‌ترين علائم تحليل لثه  عبارتند از:

بيشتربخوانيد... دندانپزشكي در بارداري

نمايان شدن ريشه دندان و در نتيجه بلند ديده شدن دندان‌ها

هرچند كه هر يك  از دندان‌هاي شما همواره طول مشخصي دارد، اما به طور معمول در افرادي كه لثه‌هاي سالمي دارند، تنها تاج دندان‌ها قابل مشاهده است. با تحليل رفتن بافت لثه و با نمايان شدن ريشه دندان، به نظر مي‌رسد كه دندان‌ها بلند‌تر شده‌اند. وقتي لثه به دليل بيماري پريودنتال بالا برود، دندان‌ها حتي بسيار طولاني‌تر از حد طبيعي به نظر مي‌رسند. اگر دندان‌هاي جلو فرد دچار تحليل لثه شوند، شايد نياز به اصلاح طرح لبخند و جراحي زيبايي لثه با درمان‌هاي مختلف باشد.

بيشتربخوانيد... لمينت دندان اقساطي

حساس شدن دندان‌ها

 با تحليل لثه‌ها و قرار گرفتن ريشه دندان‌ها در معرض ديد، ممكن است عاج دندان‌ها در ناحيه‌ي ريشه به محيط دهان باز شوند و در نتيجه دندان‌ها بسيار حساس شده و فرد درد ناراحت كننده‌اي داشته باشد.

لق شدن دندان‌ها

 افرادي كه به دليل بيماري لثه و پريودنتال دچار تحليل لثه مي‌شوند، ممكن است متوجه شوندكه يك يا چند دندان آن‌ها لق شده است. اين مشكل معمولا نشان دهنده ايجاد تجمعات پلاك و جرم در زير لثه است. هر چه فاصله بين لثه و دندان بيشتر شود باكتري‌هاي بيشتري مي‌توانند وارد اين فاصله شوند و موجوديت دندان را به خطر بيندازند.

علت تحليل رفتن لثه چست؟

 شايع‌ترين عللي كه باعث كوچك شدن و يا عقب رفتن لثه‌ها مي‌شود عبارتند از:

  • بيماري لثه
  • وارد كردن فشار زياد به دندان حين مسواك زدن
  • ژنيك
  • تغييرات هورموني
  • استعمال دخانيات
  • استرس
  • عدم هماهنگي فك‌ها و دندان‌ها با هم
  • پوسيدگي دندان
  • پرسينگ لب و زبان

رفرنس 

 

هفته نهم و دهم پس از جراحي لاغري

۳۰ بازديد

هفته نهم بعد از عمل لاغري

 مصرف مواد غذايي زير در وعده هاي غذايي كوچك به نفع شما است:

پنير رشته اي موزارلا و يك موز يا ساير ميوه ها و سبزيجات تازه ۲ عدد هويج كوچك ماست و توت هاي تازه تخم مرغ آب پز و ½ فنجان آب سبزيجات بدون نمك

بيشتربخوانيد... عمل لاغري بازيگران

نكته:

حدوداً دو ماه پس از جراحي چاقي ، ممكن است شما متوجه بازگشت حس گرسنگي شويد. مراقب باشيد كه در اين ماه تمام تلاش خود را براي مديريت اشتها انجام دهيد. چند نكته مهم در خصوص هفته نهم بعد از عمل لاغري به صورت روزانه ورزش كنيد كساني كه بعد از جراحي لاغري ورزش نميكنند احتمال دارد كه دوباره هرچند به صورت محدود و كم، وزن بگيرند و چاق شوند از ورزش هاي سبك شروع كنيد در اين هفته ۱۰ تا ۳۰ دقيقه در روز پياده روي كنيد

بيشتربخوانيد... شكست جراحي لاغري

هفته دهم بعد از عمل جراحي لاغري

 چند نكته در خصوص رژيم غذايي اين هفته در اين هفته همچنان بايد تابع دستورالعمل هاي ساده متخصص جراحي لاغري باشيد. شما هنوز نبايد غذاهايي بخوريد كه برايتان ممنوع است و هيچ سودي برايتان ندارد. هر ماده غذايي را با احتياط مصرف كنيد و مراقب ميزان خورد و خوراكتان باشيد.

بيشتربخوانيد... باي پس معده بهتر است يا اسليو

ريزش مو عارضه قابل پيشگيري هفته دهم

 ريزش مو بعد از عمل جراحي لاغري (اسليو معده ، باي پس معده ، جراحي ساسي معده و.... )يكي از بزرگترين نگراني هايي است كه افراد بعد از عمل جراحي لاغري داشته باشند. اين عارضه مي تواند يكي از ناخوشايندترين عوارض جانبي منفي عمل باشد. اين ريزش موي طبيعي كه در ۳-۶ ماه اول بعد از جراحي چاقي وجود دارد، تلوژن افلوويوم نام داد. اين فرآيند، واكنشي است كه در اثر استرس متابوليك و هورموني يا داروها ايجاد مي شود. بيشتر بيماران، حدود ۳ ماه بعد از عمل (حدود هفته دهم بعد از عمل لاغري) شروع به ريزش مو مي كنند. افزايش ريزش مو مي تواند چندين هفته تا ماه ها ادامه داشته باشد. با رعايت برخي نكات ميتوان به راحتي از ريزش مو پيشگيري كرد.

منبع: مجله تناسب اندام

مسائل مربوط به دندانپزشكي در هنگام بارداري

۳۵ بازديد

دندانپزشكي در بارداري   

بارداري تغييرات زيادي را در بدن شما به وجود مي آورد، اما ممكن است انتظار نداشته باشيد تغييري در سلامت دهان شما ايجاد كند. انجمن دندانپزشكي توصيه مي كند كه همه زنان باردار قبل از به دنيا آوردن يك نوزاد جهت مراقبت از حفره هاي دنداني و مسائل مربوط به حاملگي به دندانپزشك خود مراجعه كنند.

بارداري و التهاب لثه

 التهاب و خونريزي لثه (گينويويت) در دوران بارداري شايع است. تغييرات در سطوح هورمون در بدن شما مي تواند باعث افزايش گردش خون در ناحيه لثه شود، بنابراين خطر خونريزي افزايش مي يابد. اين تغييرات همچنين مي تواند باعث ايجاد پلاك و لكه هاي دندان شود، بنابراين احتمال عفونت باكتريايي افزايش مي يابد. حداقل دو بار در روز (يا بيشتر) مسواك زدن در دوران بارداري براي حفاظت از لثه الزامي است.

بيشتربخوانيد... اثر داروها بر درمان ارتودنسي

بارداري و پوسيدگي دندان

 از آنجايي كه پلاك مي تواند به آساني بر روي لثه ها و دندان ها لكه ايجاد كند، حتي مي تواند باعث پوسيدگي و خرابي كامل دندان ها شود. عواملي مانند استفراغ همچنين مي تواند پوسيدگي را ترويج دهد، زيرا باعث ايجاد محيط اسيدي مي شود كه ميناي دندان را مختل مي كند. مشكلات دهاني نه تنها براي مادران بلكه براي كودك نيز خطرناك است، از جمله مواردي مانند پريودنتيت و پوسيدگي جدي دندان، خطر ابتلا به ديابت و پره اكلامپسي را افزايش مي دهد كه يك وضعيت خطرناك است كه با فشار خون بالا، ميزان بالاي پروتئين آن در ادرار و تورم در اندام ها مشاهده مي شود.

دندان هاي سست

دندان ها مي توانند در دوران بارداري شل شوند، حتي اگر لثه ها سالم باشند، به علت افزايش سطح پروژسترون و استروژن كه بر لگني كه از دندان ها حمايت مي كنند، تاثير مي گذارد. اين وضعيت گذرا است و منجربه از دست رفتن دندان ها نمي شود. اگر از شكنندگي دندان هايتان ناراضي هستيد با مراجعه به بهترين متخصص ارتودنسي اطمينان حاصل كنيد كه اين مشكلات بدليل تغيير هورمون ها است.

منبع: مجله اينترنتي ارتودنسي