آرشیو شهریور ماه 1400

مطالب پزشكي و سلامتي

اثر فاصله زياد دندان ها بر سلامتي و درمان آن

۴۴ بازديد

هنگامي كه افراد براي اولين بار به متخصص ارتودنسي مراجعه مي‌نمايند، معمولاً اين تصور را دارند كه قادر به انتظار كشيدن براي داشتن لبخندي زيبا نخواهند بود. دندان‌هاي فاصله دار اغلب به مشكل اعتماد به نفس منجر مي‌شود و اين نكته مهم است كه از ظاهر خود راضي باشيد. با اين حال، بايد بدانيد كه داشتن فضاي باز بين دندان‌ها شما را در معرض خطر جدي براي ابتلا به بيماري‌هاي دهان و دندان مانند بيماري لثه قرار مي‌دهد و همچنين مي‌تواند نشانه‌اي از مشكلات ديگر مرتبط با سلامتي باشد.

بيشتربخوانيد.... ارتودنسي جلو بودن فك بالا

چگونه دندان‌هاي فاصله دار سلامتي شما را تحت تأثير قرار مي‌دهند

بيماري لثه

داشتن فاصله زياد دندان‌ها باعث مي‌شود تا استفاده از نخ دندان آسان‌تر باشد. با اين حال، فاصله‌هايي كه بيش از حد زياد هستند نيز باعث مي‌شوند تا متخصصين ارتودنسي آن‌ها را محل‌هايي براي تجمع پلاك نيز بنامند. اين موضوع به اين دليل است كه غذا و باقي مانده‌هاي مواد غذايي فضاي بيشتري براي تجمع خواهند داشت. با تجزيه‌اي مواد غذايي و باقي مانده‌ها، باكتري‌هايي توليد مي‌شود كه به بيماري‌هاي لثه منجر مي‌گردد.

ساير مشكلات دندانپزشكي

بيماري لثه و پوسيدگي دندان‌ها به اندازه كافي مشكلاتي ترسناك هستند، اما اينها تنها مشكلاتي نيستند كه شما با آن‌ها مواجه هستيد. فضاي باز بين دندان‌ها، معمولاً مرتب نيستند و دندان‌هاي نامرتب منجر به سايش و فرسايش طولاني مدت مي‌شوند كه اين امر شما را در معرض درد فك، دندان‌هاي شكسته يا عدم توانايي در انجام اعمال‌ ترميم دندان‌ها مانند پر كردن قرار مي‌دهد.

سلامتي كلي

فراموش نكنيد كه تغذيه مناسب با دهان شما آغاز مي‌شود. شما بايد بتوانيد مواد غذايي خود را به درستي بجويد تا سيستم گوارشي شما كارآمد باشد. وقتي فاصلهٔ زياد دندان‌ها با توانايي‌هاي مربوط به غذا خوردن تداخل مي‌كنند، سوء تغذيه، ناراحتي‌هاي گوارشي و درد مشكلاتي هستند كه ممكن است با آن‌ها مواجه شويد.

درمان فاصله زياد دندان‌ها

روش ارتودنسي كامل به طور مداوم در حال تكامل است، و شما مي‌توانيد از گزينه‌هاي متعدد براي حفظ سلامت خود را از طريق درمان هاي ارتودنسي استفاده كنيد. به عنوان مثال، ارتودنسي نامرئي راه مناسبي براي مرتب كردن دندان‌ها بدون صدمه زدن به ظاهر كلي فرد را ارائه مي‌دهد. بسياري از افراد اين روش را ترجيح مي‌دهند زيرا اينويزيلاين مي‌تواند برداشته شود تا فرد بتواند بدون هيچ گونه مانعي اعمالي نظير غذا خوردن، ورزش و مسواك زدن را انجام دهد. از سويي ديگر، ارتودنسي ثابت مي‌توانند براي كودكان و نوجوانان كه ممكن است الاينرهاي پلاستيكي خود را به طور منظم استفاده نكنند، مورد استفاده قرار گيرند.

منبع: https://www.chalava.ir/

 

بهداشت دهان و دندان در دوران بارداري

۳۸ بازديد

بهداشت دهان و دندان در هر شرايطي و در هر سني مهم است، اما دندانپزشكي بارداري از اهميت خاصي برخوردار است. در دوران بارداري به علت تغييرات هورموني مادر، خطر ابتلا به بيماري‌هاي دهان و دندان افزايش مي‌يابد. در اين دوران لثه‌ها كمي آسيب پذير‌تر مي‌شوند كه در صورت بي توجهي در بهداشت دهان، لثه‌ها تحريك، ملتهب و دچار خون ريزي مي‌شوند. از آنجا كه سلامت دهان مادر ارتباط نزديكي با سلامت جنين دارد، رعايت نكاتي بسيار ساده مي‌تواند به سلامتي مادر در دوران بارداري و پس از آن كمك قابل توجهي كند. بنابراين به زنان باردار توصيه مي‌شود به طور منظم به دندانپزشك و يا كلينيك دندانپزشكي زيبايي مراجعه و در صورت هرگونه تغيير در بافت لثه و دندان‌هاي خود با پزشك متخصص مشورت كنند.

از جمله بيماري‌ها و مشكلاتي كه ممكن است در اين دوره به وجود آيد عبارتند از:

تومور حاملگي يا تومور لثه

گاهي اوقات تغييرات هورموني در دوران بارداري باعث تغيير حجم لثه مي‌شود كه به اين بافت تغيير حجم يافته و ملتهب تومور حاملگي مي‌گويند. اين تومور بدون ضرر و خوش‌خيم است كه در سه ماهه دوم بارداري براي بعضي از بانوان اتفاق مي‌افتد.

بيشتربخوانيد... اصلاح طرح لبخند

ژنژيويت حاملگي

شايع‌ترين بيماري در دوران بارداري ژنژيويت است كه در اثر اين بيماري بافت سطحي لثه ملتهب مي‌شود. در دوران بارداري به علت بالا رفتن سطح بعضي از هورمون‎ها اين بيماري تشديد مي‌يابد.

پيشگيري و مراقبت در دوران بارداري

اگر قصد باردار شدن داريد بهتر است قبل از آن از سلامت دهان و دندان خود مطمعن شويد. تحقيقات و بررسي‌ها نشان از ارتباط بين بيماري لثه و زايمان زودرس دارد. چرا كه بيماري‌هاي دهان و دندان به علت افزايش سطح هورمون‌هاي زنانه و واكنش با پلاك‌هاي دنداني تشديد مي‌يابند و در نتيجه باعث زايمان زودرس و مشكلات ديگري مي‌شود.

بيشتربخوانيد... ترميم دندان شكسته

تشكيل پلاك روي دندان‌ها در دوران بارداري سريع‌تر و راحت‌تر رخ مي‌دهد بنابراين از جمله مراقبت‌هايي كه در اين دوران ضروري بوده شامل موارد زير مي‌باشد:

  • دو بار مسواك زدن در روز را بعد از خوردن هر وعده غذايي و حتي بعد از حالت تهوع‌هاي صبحگاهي
  • استفاده از نخ دندان بعد از مسواك زدن و خارج كردن باقي مانده مواد غذايي از بين دندان‌ها
  • استفاده از محلول دهان‌شويه به منظور جلوگيري از التهاب لثه
  • انتخاب رژيم غذايي مناسب
  • محدود كردن مصرف نوشيدني‌هاي و خوردني‌هاي شيرين
  • مراجعه منظم به دندانپزشكي
  • در صورت نياز به درمان‌هاي دندانپزشكي در دوران بارداري بهترين زمان سه ماهه دوم بارداري است.

منبع: https://www.bestdentists.ir/

 

بستن فاصله بين دندان ها با لمينت

۳۵ بازديد

امروز ميخوايم در مورد فاصله بين دندان ها حرف بزنيم كه ميتوانيم اين فاصله را به كمك دندانپزشكي زيبايي و لمينت پر كنيم تا به آن شكل ديده نشوند و زيبايي سابق خود را به دست آورند.

فاصله بين دندان ها و راه بستن فاصله ها

فاصله بين دندان ها كه امروزه در افراد زيادي مشاهده ميشود و در اصطلاح علم پزشكي به اين فاصله ها دياستم گفته مي شوند اكثرا اين فاصله براي دندانهاي جلو پيش مي ايد كه بيش تر به چشم ميخورد. داشتن اين فاصله مطمينا شما را حتي در خنديدن نيز به مشكل خواهد انداخت مخصوصا در خانوم ها كه زيبايي بيشتر براي آن ها مد نظر است.

بيشتربخوانيد... ترميم دندان

علت فاصله بين دندان ها

فاصله بين دندان ها ميتواند علت هاي زيادي داشته باشد كه ما در زير تعدادي از آن ها را مورد بررسي قرار ميدهيم: اين فاصله ميتواند به اين علت باشد كه در بچه ها ، وقتي دندانهاي شيري مي رويد سايز اين دندان ها عوض نمي شود ولي با افزايش سن آن ها و بزرگ شدن اندام ها فك آن ها نيز رشد خواهد كرد و اندازه آن بزرگ تر خواهد شد. اين فاصله ميتواند به علت هم سايز نبودن فك و دندان هاي شما باشد كه اين مورد در بزرگسالان بيشتر به چشم ميخورد و ما معمولا اين مورد را در دندانهاي لترال يا پيشين بيمار مي بينيم. فرنوم لب بالا نيز ميتواند يكي از اين علت ها باشد.اين بيماري نيز اكثرا در دندان هاي جلو گزارش شده است.

نحوه درمان فاصله بين دندان ها

1.اولين راه درمان ارتودنسي دندان مي باشد شما با ارتودنسي ميتوانيد بهم ريختگي شديد دندان ها را درست كنيد و حتي با اين روش ميتوانيد ترتيب دندانهايي را كه مرتب نيستند نيز مرتب سازيد و فاصله آن ها با همديگر را تنظيم كنيد.

بيشتربخوانيد... سفيد كردن دندان

2.جراحي فرنكتومي يكي ديگر از راه هاي درمان مي باشد كه اگر اين جراحي در سنين پايين انجام شود، دندانها به جاي خود بر مي گردند و فاصله بين دندانها متناسب خواهد شد.

3.گاهي حتي اين نامرتبي مربوط به بيماري لثه مي باشد كه شما با عمل آن ميتوانيد دندان هايتان را به فاصله مخصوص خود برگردانيد. اگر اين راه ها جواب نداد دندان ها را يا اورتودنسي( ارتودنسي ثابت و يا ارودنسي نامرئي ) مي كنند، يا با درمانهاي ونير كامپوزيت و يا لمينيت دندان و يا روكش كردن دندانها، اين فاصله رفع خواهد شد.

 4.استفاده از روشهاي ونير كامپوزيتي يا لمينت دنداني و يا روكش دندان ها نيز براي زمان هايي مناسب است كه سايز دندان ها كوچك باشد.

 گاهي نيز اگر فاصله دندان ها خيلي زياد باشد و يا دنداني از دست رفته باشد از ايمپلنت دندان و بريج استفاده مي شود.

منبع: http://www.gymju.ir/

 

آيا كاهش وزن مي تواند راهي براي درمان آسم باشد؟

۳۸ بازديد

اكثر افرادي كه بيش از اندازه چاق هستند، به سختي نفس مي كشند و تنفس آن ها با خس خس همراه است. معمولا در چنين شرايطي، انگشت سرزنش به سمت آسم مي رود. همچنين ممكن است بيمار سابقه ي آسم داشته باشد اما با افزايش وزن علائم آن بيشتر از پيش بروز كند. اگرچه تحقيقات انجام شده در اين زمينه تقريبا جديد هستند، اما همه ي آن ها رابطه ي بين چاقي و آسم را تاييد و اعلام كرده اند كه اضافه وزن هم در اين ميان بي تقصير نيست.

بيشتربخوانيد... برنامه غذايي كتوژنيك

آسم چيست؟

آسم يك بيماري مزمن است كه مجاري هوا را تحت تاثير قرار داده و تنفس را براي بيمار مشكل مي كند. مجاري هواي منتهي به ريه در بدن بيماران مبتلا به آسم ملتهب و تنگ مي شود. مجاري تنگ شده شديدا به آنچه كه در هواي محيط وجود دارد، حساس مي شوند. اين امر منجر به بروز علائم آسم از قبيل موارد زير مي شود.

  • سرفه
  • خس خس كردن
  • تنگي نفس
  • تنگي قفسه سينه

در صورتي كه آسم شديد باشد، مواردي همچون تضعيف فعاليت هاي روزانه و عدم توانايي در تكلم هم به چشم مي خورد كاهش وزن به طور كلي يك قدم بزرگ به سوي سلامتي هر فرد چاق است. اما براي بيماران آسمي، كاهش وزن مانند يك معجزه عمل مي كند. بر اساس تحقيقات و آزمايشات انجام شده، اقدام به كاهش وزن در بيمارن آسمي باعث بهبود علائم آسم در آن ها مي شود. كاهش وزن همواره به عنوان يكي از اساسي ترين گزينه هاي درمان آسم براي بيماران چاق در نظر گرفته مي شود. اگرچه موارد ديگري مثل ترك سيگار و جلوگيري از تحريك آلرژي نيز بايد مراعات شوند، اما كاهش اضافه وزن مفرط در درمان آسم يك فاكتور كليدي است.

بيشتربخوانيد... عمل لاغري براي درمان فشار خون

از آنجايي كه تنفس حياتي ترين عمكرد بدن براي زنده بودن است، هر گونه اختلال در آن بايد در سريع ترين زمان ممكن رفع شود. رژيم غذايي و ورزش راهكار معقولي براي كاهش وزن سريع نيستند. براي چنين مواردي جراحي لاغري بهترين روش ممكن است. جراحي هايي مثل عمل ساسي معده و يا اسليو معده باعث كاهش حجم معده شده و با سرعت معقولي، وزن بيمار را به حد نرمال مي رسانند. پس از جراحي لاغري مشكلاتي مثل آسم نيز بر اثر كاهش وزن از بين مي روند. به عبارت ديگر، جراحي لاغري يك روش غير مستقيم براي بهبود آسم محسوب مي شود. با اين بهتر است افراد مبتلا به آسم كه ازبيماري چاقي رنج مي برند  براي كسب اطلاعات بيشتر با يك متخصص جراحي لاغري مشورت كنند.

منبع: https://www.dandooneman.ir/

 

محدوديت‌ها و ملاحضات ارتودنسي در دوران بارداري

۴۶ بازديد

از انجايي كه دوران بارداري يك از حساس‌ترين دوران زندگي بانوان است. بنابراين بايد در انجام بسياري از فعاليت‌ها تجديد نظر و با دقت و با راهنمايي متخصص تغذيه، ورزش‌ها و داروهاي لازم را انتخاب كنيد. براي انجام خدمات دندانپزشكي زيبايي نيز بايد بسيار دقت كرد و ملاحظات لازم را انجام داد.

بيشتربخوانيد... معالجه خشكي دهان

با توجه به موارد گفته شده نكات زير بايد در زمان ارتودنسي در بارداري مد نظر گرفته شود:

در دوران بارداري دندان‌ها و لثه‌ها به علت تغييرات هورموني و افزايش جريان خون حساس‌تر مي‌شوند. وجود اين حساسيت در كنار درد طبيعي ناشي از ارتودنسي ممكن است براي مادران باردار دردناك باشد. به علت تغييرات هورموني در اين دوران قابليت جا به جايي دندان‌ها افزايش پيدا مي‌كند و اين موضوع بر روند درمان ارتودنسي اثر مي‌گذارد. در اينجا پزشك متخصص با انتخاب بهترين نوع بريس متناسب با شرايط مادر باردار، براي دستيابي به بهترين و مطلوب‌ترين نتيجه تخصص و تجربه خود را به كار مي‌گيرد. افزايش هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون مي‌تواند به واكنش‌ لثه به جرم و پلاك را تحت تاثير قرار دهد. اين امر ممكن است باعث افزايش خطر ابتلا به بيماري‌هاي لثه شود. ايجاد اين وضعيت در مادران بارداري كه ارتودنسي كرده‌اند(يا نكرده‌اند) امري طبيعي است. اگر براي درمان ارتودنسي در دوران بارداري نياز به كشيدن يك يا چند دندان باشد. بهتر است درمان را به بعد از زايمان موكول كنند چرا كه براي كشيدن دندان نياز به داروي بي حسي است كه براي سلامت نوزاد خطر دارد. در اين دوران مراقبت از دندان‌هاي سيم‌كشي شده بسيار دشوار است. مادران بارداري كه در دوران بارداري خود تهوع صبحگاهي دارند استفاده درست از كش‌هاي ارتودنسي و نگهدارنده‌هاي ارتودنسي را براي آنها محدود مي‌كند. كاهش اشتها و حالت تهوع از ديگر علائم دوران بارداري است حال اگر در اين دوران ارتودنسي هم انجام شده باشد غذا خوردن را دشوارتر مي‌كند. بعد از تهوع بايد به خوبي دندان‌هاي خود را مسواك بزنند زيرا اسيد ناشي از مواد لا به لاي دندان‌ها باقي مي‌ماند، و آسيب جدي به دندان‌ها وارد مي‌كند. بناراين مراقبت و رعايت بهداشت دهان و دندان در اين دوران با وجود ارتودنسي بيشتر از قبل احساس مي‌شود. هنگام قرار دادن براكت‌ها در دهان، دستكاري و يا جا به جايي آنها نيازي به بي حسي و استفاده از داروي آرام بخش نيست. بنابراين بانوان بارداري كه تمايل به ارتودنسي دارند نبايد نگران اين موضوع باشند.

بيشتربخوانيد.... جرم‌گيري دندان

براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران و هم چنين داندانپزشكي زيبايي ( بريج دندان، پروتز دندان و يا ايمپلنت دندان و ...) ميتوانيد به سايت ما مراجعه كنيد.

منبع: http://www.karajortho.ir/

 

درمان ارتودنسي در دوران بارداري

۳۵ بازديد

درمان هاي ارتودنسي در زمان بارداري داراي شرايط ويژه‌ايي مي‌باشد. بدن تمام بانوان در دوران بارداري دستخوش تغييرات قابل توجهي مي‌شود. مادران با رعايت اصول مراقبت جسمي، روحي و عاطفي در حقيقت سرمايه‌گذاري ارزشمندي را انجام مي‌دهند كه فرزند شاد و سالم ثمره آن است. طبيعي است كه حفظ سلامت دهان و دندان نقش مهمي در سلامت كلي بدن دارد و نبايد در اين دوران ناديده گرفته شود. 

انجام ارتودنسي در دوران بارداري

چنانچه راديولوژي دندان را پيش از بارداري انجام داده‌ايد، مي‌توانيد با خيال راحت و بدون ترس از آسيب ديدن جنين درمان ارتودنسي را ادامه دهيد، البته با توجه به تجربه بارداري پيشين و توصيه‌هاي متخصص ارتودنسي بايد ملاحظاتي را در نظر بگيريد و اقدامات احتياطي لازم را رعايت كنيد. اما اگر باردار هستيد يا فكر مي‌كنيد كه باشيد، اما هنوز عكس دندان نگرفته‌ايد، بهتر است جنين در معرض اشعه ايكس قرار نگيرد و درمان ارتودنسي (از انواع ارتودنسي هاي جديد به ارتودنسي ثابت، ارتودنسي متحرك، ارتودنسي نامرئي و... ميتوان اشاره كرد) را پس از زايمان شروع كنيد.

بيشتربخوانيد... درمان ارتودنسي قبل از جراحي فك

محدوديت‌ها و ملاحظات ارتودنسي در دوران بارداري

  • لثه بعضي بانوان متورم مي‌شود و به همين دليل ارتودنسي ناراحت‌كننده‌تر از حد معمول مي‌شود. البته متورم شدن لثه‌ها در صورت مراجعه منظم به متخصص ارتودنسي مشكلي ايجاد نمي‌كند، اما چون استفاده از بسياري از مسكن‌هاي معمول در دوران بارداري مجاز نيست، تحمل ناراحتي گاهي دشوار مي‌شود.
  • تغييرات هورموني قابليت جابجايي دندان‌ها در دهان را افزايش مي‌دهد و اين امر بر درمان ارتودنسي اثر مي‌گذارد.البته متخصصان كلينيك در اين مورد نيز مانند هميشه بيماران را راهنمايي مي‌كنند.
  • هر گونه تغيير در وضعيت دندان يا بافت‌هاي پيرامون آن بايد به سرعت توسط متخصص ارتودنسي بررسي شود، چون ناراحتي‌هاي لثه اثر جانبي نامطلوب و پيش‌بيني نشده‌اي را بر روند درمان و سلامت مادر و نوزاد به جا مي‌گذارد.
  • هنگام قرار دادن بريس در دهان، دستكاري يا جابجا كردن آن، نيازي به بي‌حسي يا دريافت داروي آرام بخش نيست؛
  • پس به بانوان توصيه مي‌شود تا هنگام تصميم به انجام ارتودنسي مسئله غذا خوردن با بريس در دوران بي‌اشتهايي و تحمل حالت تهوع را در نظر بگيرند.

منبع: https://www.karajdentists.ir/

 

روكش دندان چيست؟

۳۸ بازديد

زماني كه دندان‌ها در معرض پوسيدگي قرار مي‌گيرند اگر براي درمان آنها زود اقدام كنيم و آنها را ترميم كنيم به راحتي ترميم شده و نياز به دستكاري چنداني از جانب دندانپزشك يا مراجعه زياد به كلينيك دندانپزشكي شبانه روزي ندارد. اما گاهي پوسيدگي به حدي زياد است كه ساختمان دندان تا حد زيادي تخريب شده است و در اينجاست كه روكش دنداني استفاده مي‌شود.

بيشتربخوانيد.... درمان هاي ارتودنسي دندان

انواع روكش دندان

روكش‌هاي فلزي: همانطور كه نامش مشخص است تمام بخش پوشش دهنده دندان از فلز است. اين نوع روكش بسته به نوع فلزات موجود در آلياژ آن به رنگ زرد يا سفيد موجود هستند. از مزاياي اين روكش اين است كه  خراش دندان  بسيار كم صورت مي‌گيرد. از آنجايي كه كاملا روي دندان قرار مي‌گيرد ماندگاري بالايي دارد.

بيشتربخوانيد... لمينت دندان پر شده

روكش‌هاي سراميكي: اين روكش‌ها از نوعي چيني به نام پرسلن ساخته مي‌شوند. در مواردي كه زيبايي در اولويت اول باشد از روكش‌هاي سراميكي استفاده مي‌شود. اين روكش‌ها طبيعي‌تر به نظر مي‌رسند چرا كه در ساخت آنها فلزي به كار برده نشده است. از آنجاي كه ساختار اين نوع روكش‌ها ضعيف هستند فقط براي دندان‌هاي جلويي استفاده مي‌شوند.

روكش‌هاي Pfm (تركيب سراميك و فلز): اين روكشها تركيبي از هر دو روكش فلزي و سراميكي هستند. اين تركيب در واقع تركيبي از زيبايي و استحكام است. بخش فلزي اين روكش دورتا دور دندان را پوشش مي‌دهد و استحكام روكش را سبب مي‌شود و بخش سراميكي هم قسمت زيبايي روكش را به عهده دارد. استحكام و دوام اين روكش نسبت به روكش سراميكي بيشتر است. اما اين روكش‌ها در مواردي ممكن است لعاب روي روكش از بين برود و باعث سايش دندان مقابل مي‌شود..

بيشتربخوانيد... ريتينر ارتودنسي

روكش دندان زيركونيوم: يكي از انواع روكش‌ هاي سراميكي است كه به كمك فريم‌هاي زيركونيومي تقويت مي‌شوند. اين نوع روكش ها از نظر ساختاري مشابه روكش‌هاي Pfm اما به جاي فلز در مركز روكش از زيركونيوم استفاده مي‌شود. زيركونيوم از لحاظ استحكام مشابه آلياژهاي فلزي و يا حتي بيشتر از آنها است و ظاهري سفيد رنگي دارد. اين نوع روكش از بهترين نوع روكش‌ها محسوب مي‌شوند چرا كه هم استحكام بالا  دارند و هم از لحاظ زيبايي ظاهري زيبا به دندان مي‌دهند.

طول عمر و ماندگاري روكش‌هاي دندان: متاسفانه روكش هم مانند دندان دچار پوسيدگي مي‌شود ولي با رعايت بهداشت دهان و دندان مي‌توانيم عمر مفيد روكش را افزايش دهيم.

منبع: https://www.tehranortho.ir/

 

علت درد ارتودنسي چيست و چگونه بايد آن را درمان كرد؟

۳۷ بازديد

چند هفته اول بعد از گذاشتن دستگاه هاي ارتودنسي بيشترين ناراحتي را تجربه خواهيد كرد، به خصوص اگر دندانهاي شما بسيار نزديك به هم باشند يا به اصطلاح دندان هاي شما دچار شلوغي و كراودينگ باشند. زيرا قبل از نصب بريس ارتودنسي بايد بين برخي دندان ها اسپيسر يا فضانگهدارنده قرار بگيرد كه اين ميتواند كمي دردناك باشد.

درد ارتودنسي تا كي ادامه دارد؟

مدت زمان درد درمان هاي ارتودنسي چندان زياد نيست و نهايتا بعد از يك هفته شما هيچ دردي تجربه نميكنيد تا زماني كه دوباره براي تنظيم بريس ها به متخصص ارتودنسي خود مراجعه كنيد. طي هر جلسه، اين متخصص بريس هاي شما را دوباره تنظيم ميكند و ممكن است دوباره درد ارتودنسي را تجربه كنيد. البته تجربه همه افراد يكسان نيست و كمي متفاوت است.

 10 روش براي تسكين و درمان درد بعد از ارتودنسي

غذاهاي نرم بخوريد

خوردن غذاهاي سخت نه براي دندان ها و نه براي اجزاي مختلف بريس شما مناسب نيست. كلا بعد از درمان سعي كنيد بيشتر غذاي نرم بخوريد و از خودرن غذاي سفت و سخت خودداري كنيد.

بيشتربخوانيد....  ارتودنسي از داخل

از بي حس كننده كمك بگيريد

يك راه ساده براي تسكين درد در روزهاي اول بعد از ارتودنسي(ارتودنسي متحرك، ارتودنسي نامرئي، ثابت و...)، ماليدن داروهاي موضعي و بي حس كننده دهان است.

مسكنهاي بدون نسخه

گزينه ديگر تسكين درد ارتودنسي استفاده از داروهاي بدون نسخه ضد درد است. اگر بعد از قرار ملاقات با متخصص ارتودنسي خود هميشه احساس ناراحتي مي كنيد ، يك ساعت قبل از ويزيت شدن داروي ضد درد را مصرف كنيد.

بيشتربخوانيد... ارتودنسي اينويزيلاين

كمپرس يخ تهيه كنيد

كمپرس يخ يا آب سرد باعث كاهش التهاب و بي حسي دهان مي شود.

از معجزه آب يخ غافل نشويد

اگر دارو در دسترس نداريد و يا نميتوانيد از كمپرس يخ استفاده كنيد دست كم يك ليوان آب يخ درست كنيد و براي چند دقيقه در دهان خود قرار داده و در تمام دهان خود بچرخانيد.

موم ارتودنسي بگيريد

در همان جلسه كه ارتودنسي ثابت شما انجام ميشود احتمالا متخصص ارتودنسي به شما مومي ميدهد كه ميتواند مانع از تحريك لثه ها و داخل دهانتان با بريس ميشود. موم را به بخش هاي تيز بريس بماليد تا پوششي بين بخش زبان، لثه و فضاي داخلي لپ هاي شما با بريس ها شود.

از تركيب نمك و آب ولرم استفاده كنيد

درحالي كه اغلب توصيه ميشود درد ارتودنسي در دهان را با آب سرد و كمپرس يخ تسكين دهيد اما ميتوانيد از تركيب آب ولرم و نمك نيز براي اين منظور استفاده كنيد.

لثه خود را ماساژ دهيد

كاري كه كمتر كسي براي تسكين درد ارتودنسي انجام ميدهد ماساژ لثه است. از آنجا كه دندان ها در داخل لثه قرار دارند،  حركت آن ها باعث تحريك لثه ميشود و شما از جانب لثه درد جزئي حس خواهيد كرد.

بهداشت دهان و دندان را بيشتر رعايت كنيد

مهمترين چيزي كه بايد هنگام استفاده از بريس به ياد داشته باشيد اين است كه براي جلوگيري از پوسيدگي دندان و التهاب لثه، بايد هم دندان هاي و هم بريس ها را به صورت منظم تميز نگه داريد.

صبور باشيد

احتمالاً مهمترين نكته براي طي دوره تنظيم بريس ها و تسكين درد ارتودنسي، صبر و حوصله باشد.

منبع: https://www.lachine.ir/

 

تفاوت ابدومينوپلاستي با جراحي لاغري چيست؟

۴۱ بازديد

افراد بسياري به منظور انجام ابدومينوپلاستي به پزشك مراجعه مي كنند و پزشك نيز پس از شنيدن خواسته ها و نياز هايشان، جراحي لاغري را به آنان پيشنهاد مي كند. علت اين امر درك نادرست افراد از جراحي ابدومينوپلاستي است. در واقع ابدومينوپلاستي نوعي جراحي زيبايي بوده كه بر خلاف جراحي لاغري در جهت درمان بيمار انجام نمي شود. اما هدف عمل اسليو معده يا عمل ساسي معده كه از بهترين روش لاغري هستند، درمان چاقي مفرط و تغيير رويه زندگي بيمار مي باشد.

ابدومينوپلاستي (جراحي زيبايي شكم) چيست؟

ابدومينوپلاستي عملي است كه طي آن چربي ها و پوست هاي اضافي شكم برداشته شده و عضلات شكم سفت مي شود. نتيجه ي اين جراحي دائمي و هميشگي است و بيمار مي تواند پس از جراحي با داشتن رژيمي سالم استايل جديد خود را حفظ كند.

بيشتربخوانيد... كم خوابي و چاقي

چه كساني كانديد خوبي براي ابدومينوپلاستي هستند؟

تصميم انجام جراحي هاي زيبايي كاملا شخصي بوده و علت انجام آن ها نيز در هر شخص متفاوت است. ابدومينوپلاستي نيز ممكن است به دلايل مختلفي انجام گيرد. بهترين كانديد براي  انجام اين جراحي افرادي هستند كه علاوه بر برخورداري از سلامت كامل و دوري از سيگار، وزني ايده آل داشته و انتظارات واقع گرايانه اي از نتيجه ي جراحي ابدومينوپلاستي داشته باشند. در صورت داشتن هر يك از ويژگي هاي زير، شما كانديد خوبي براي اين جراحي به حساب مي آييد.

  • به كمك ورزش و رژيم لاغري توانسته ايد وزن كم كنيد اما چربي هاي شكمتان هنوز آب نشده و نافرم هستند.
  • پس از بارداري، پوست و عضلات شكمتان كشيده و شل شده است.
  • پس از كاهش وزن بسيار، دور شكمتان پوست هاي اضافه آويزان شده است.
  • با اينكه خوش هيكل هستيد اما هميشه شكم داريد.

بيشتربخوانيد... جراحي لاغري شكم و پهلو

مقايسه جراحي لاغري با ابدومينوپلاستي

ابدومينوپلاستي نوعي جراحي زيبايي است كه براي زيباسازي و اصلاح نواقص شكم پس از كاهش وزن بسيار يا بارداري يا هر اتفاق ديگري انجام مي شود. در واقع اين جراحي نبايد به عنوان روشي براي درمان چاقي مفرط يا حذف چربي هاي احشايي در نظر گرفته شود. چربي هاي احشايي يا شكمي در بين ارگان هاي بدن انباشته مي شوند كه ابدومينوپلاستي نمي تواند آنها را درمان كند. اين چربي ها سمج ترين ها هستند و به همين دليل بسيار سخت آب مي شوند. اين چربي ها در صورت آب نشدن، مي توانند منجر به ديابت نوع دو، مقاومت انسولين، سندروم ايكس و ديگر بيماري هاي مرتبط با چاقي شوند در صورتي كه بيمار از چاقي مفرط رنج مي برد بهترين راه حل دائمي، انجام جراحي لاغري است. عمل اسليو معده يا انواع ديگر جراحي هاي لاغري روشي براي كاهش چربي ها و كاهش سطح BMI بدن مي باشند. به همين دليل در صورتي كه نياز به جراحي لاغري داريد به سراغ ابدومينوپلاستي نرويد زيرا كمكي به آب كردن چربي هايتان نخواهد كرد.

منبع: مجله لاغري و تناسب اندام دكتر عبدو

بهترين دهانشويه هنگام درمان ارتودنسي

۴۳ بازديد

تجهيزات درمان هاي ارتودنسي دندان مانند بريس‌ها ممكن است غذاهايي كه باعث ايجاد و رشد پلاك روي دندان مي‌شوند را جذب كنند. بدون انجام اقدامات مراقبتي صحيح، اين پلاك‌ها باعث تغيير رنگ دندان‌ها مي‌شوند. براي حفظ شكل خوب دندان‌ها پس از هر وعده غذايي يا ميان وعده‌ها دندان‌هاي خود را با خميردندان‌هاي حاوي فلورايد مسواك كنيد. استفاده از نخ دندان يا مسواك‌هاي بين‌دنداني مي‌توانند به شما در برداشتن باقيمانده غذاها در لابلاي سيم‌كشي‌ها و بريس‌ها (ارتودنسي نامرئي، ارتودنسي ثابت و...) كمك كند. اين اقدامات مراقبتي را با استفاده دهان‌شويه‌هاي حاوي فلورايد كه مي‌توانند قسمت‌هايي از دهان كه با مسواك و نخ دندان نمي‌توان به آنها دسترسي پيدا كرد را تميز كنند، كامل كنيد.

بيشتربخوانيد... ارتودنسي يا لمينت

چه نوع دهان‌شويه مناسب شما است؟

دهانشويه‌هاي مختلف اثرات متفاوتي در سلامت دهان و دندان شما دارند. انتخاب دهان‌شويه يك مرحله بسيار مهم است. شما بايد بدانيد كه چرا دهان‌شويه را انتخاب مي‌كند. اگر لثه‌هاي شما مشكل دارد يا احتمال بروز مشكل در آنها وجود دارد بايد دهان‌شويه‌هاي حاوي مواد آنتي باكتريايي را انتخاب كنيد. اگر دندان‌هاي شما مستعد پوسيدگي هستند بايد دهان‌شويه‌هاي حاوي فلورايد را تهيه كنيد.

بيشتربخوانيد... پوسيدگي دندان حين ارتودنسي

سلامت لثه

دهانشويه‌هاي ضدعفوني‌كننده براي كاهش بسياري از باكتري‌هاي روي لثه و اطراف آن طراحي شده‌اند. استفاده از دهان‌شويه‌هاي ضدعفوني‌كننده به كاهش احتمال ابتلا به جينجيويتي كمك مي‌كند.

فلورايد

فلورايد يك ماده مفيد براي سلامت دهان و دندان است و به پيشگيري از پوسيدگي دندان‌ها كمك مي‌كند.

بوي بد دهان

با اين كه دهانشويه‌ها براي پيشگيري از تجمع باكتري‌ها در دهان طراحي شده‌اند اما بسياري از افراد از آن براي رفع بوي بد دهان استفاده مي‌كنند.

چگونه از دهان‌شويه استفاده كنيم؟

استفاده از دهانشويه‌ها واقعاً كار ساده‌اي است. شما مي‌توانيد قبل از مسواك كردن يا نخ دندان كشيدن يا پس از آنها از دهان‌شويه استفاده كنيد. مهم نيست؛ هر موقع كه به ياد آورد‌يد مي‌توانيد از دهان‌شويه‌ها استفاده كنيد. موقع استفاده از دهان‌شويه‌ها در طول روز مهم نيست فقط بايد 30 تا 60 ثانيه آنها را در دهان خود قرقره كنيد. ممكن است چند هفته طول بكشد تا شما نتايج حاصل از استفاده از اين دهان‌شويه‌ها را مشاهده كنيد اما زماني كه در نوبت بعدي به بهترين متخصص ارتودنسي مراجعه مي‌كنيد خواهيد ديد كه ارزشش را داشته است.

جهت مطالعه بيشتر پيرامون ارتودنسي دندان كليك كنيد.