آرشیو بهمن ماه 1402

مطالب پزشكي و سلامتي

دلایل استپ وزن چیست

۲ بازديد

علت استپ وزنی چیست، استپ وزن یا توقف کاهش وزن از مشکلاتی است که ممکن است در روند کاهش وزن رخ دهد. بروز این مشکل امری طبیعی است. برای رفع این مشکل و بازگشت به روند مطلوب کاهش وزن راهکارهایی وجود دارد. راهکارهایی نظیر فعالیت بدنی، مصرف پروتئین، مایعات (آب، قهوه ، چای، فیبر) راهکارهای خوبی هستند. دیگر راه‌ها شامل ردیابی مواد غذایی مصرفی، کاهش مصرف کربوهیدرات، مدیریت استرس،گرفتن روزه، اندازه گرفتن وزن و... می‌باشد. با استفاده درست از این راهکارها زیر نظر پزشکی ماهر می‌توان به‌خوبی از روند کاهش وزن بهره برد. نتیجه نهایی حصول وزنی متعادل و افزایش شادابی در فرد است.

اضافه‌ وزن و چاقی از مشکلاتی است که بشر امروزی با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کند. برای رهایی از مشکلات متعاقب بروز چاقی چاره‌ای جز کاهش وزن نیست. افراد چاق، راه‌های مختلفی را برای رسیدن به کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌دهند. گاهی سرعت کاهش وزن مطلوب می‌باشد. در بعضی از اوقات نیز نتیجه دلخواهی از فرایند کاهش وزن اخذ نمی‌شود. در این حالت فرد دچار استپ وزن یا توقف کاهش وزن می‌شود. لذا نیاز به راهکاری جایگزین وجود دارد که با آن بتوان وزن اضافه را کم کرد.

سایرمقالات... کوکی رژیمی

دلایل استپ وزن چیست؟

خیلی از افراد با مشاهده چاقی و اضافه‌وزن این وزن را بر نمی‌تابند و به سمت استفاده از راه‌های کاهش وزن می‌روند. گاهی روند کاهش وزن مطلوب و گاهی متوقف یا با آهنگ خیلی کندی پیش می‌رود. در این حالت ممکن است فرد ناامید شده و از فرایند کاهش وزن انصراف دهد. برای غلبه بر این مشکل نیاز به پیدا کردن راهکارهای جایگزینی وجود دارد. راهکارهایی که بتوان با آن آهنگ کاهش وزن تا وزن مطلوب را حفظ کرد.

درمان قطعی استپ وزن

کاهش مصرف کربوهیدرات

یکی از راه‌ها برای رفع استپ وزن کاهش مصرف کربوهیدرات روزانه است. در این زمینه دانشمندان پژوهش‌های مختلفی را انجام داده‌اند. این پژوهش‌ها که گاها همراه با پیگیری یک‌ساله می‌باشد، تأثیر کاهش کربوهیدرات مصرفی در کاهش وزن را ثابت کرده‌اند. در یکی از این مطالعات مشاهده شد که افرادی با میزان کربوهیدرات مصرفی روزانه ۵۰ گرم یا کمتر، کاهش وزن بیشتری را نسبت به افرادی با رژیم غذایی معمول تجربه کردند.

افزایش شدت فعالیت بدنی

معمولاً کاهش وزن کاهش سوخت‌وساز بدن و استپ وزنی را در پی دارد. بالا بردن شدت فعالیت بدنی و حرکت برای لاغری شکم یکی از راه‌ هایی است که از این امر جلوگیری می‌کند. در یک پژوهش که افزون بر ۲۹۰۰ نفر را در بر می‌گرفت این حقیقت تائید شد. در این مطالعه به کاهش هر پوند (۰.۴۵ کیلوگرم) وزن، بدن افراد به‌طور متوسط ۶.۸ کالری کمتری مصرف کردند.

ورزش می‌تواند از این ادامه این روند جلوگیری کند. انجام ورزش‌های مقاومتی حفظ توده عضلانی را در پی دارد. توده عضلانی عامل اصلی تأثیرگذار بر میزان کالری سوزاندن شما در حین فعالیت و استراحت است. در واقع به نظر می‌رسد ورزش‌های مقاومتی مؤثرترین نوع ورزش برای کاهش وزن باشد.

سایرمقالات... درمان فوری یبوست

سنگ مثانه چیست؟

۴ بازديد

سنگ‌ های مثانه زمانی تشکیل می‌شوند که ادرار برای طولانی مدت در مثانه مانده و باقی ماندن ادرار در مثانه موجب غلیظ شدن آن گردیده و از همین رو مواد معدنی موجود در ادرار سخت می‌شوند و بلورهایی را تشکیل می‌دهند که به آن سنگ مثانه گفته می‌شود. این فرآیند زمانی ایجاد می‌شود که مثانه قادر به تخلیه کامل ادرار نباشد.

بیش از ۹۰ درصد ادرار شما آب است. بقیه حاوی مواد معدنی مانند نمک و مواد زائد مانند پروتئین هستند. رنگ ادرار غلیظ بسته به نوع مواد زائد و مواد معدنی موجود در آن می تواند از کهربایی تیره تا قهوه ای متفاوت باشد.

ادرار غلیظ اغلب نتیجه کم آبی بدن یا ناتوانی در تخلیه کامل مثانه است. این ممکن است به دلیل بزرگ شدن پروستات ، مشکلات مثانه یا عفونت های دستگاه ادراری  باشد. در صورت عدم درمان، سنگ مثانه می تواند منجر به عفونت و سایر عوارض شود.

سایرمقالات... انواع جراحی سنگ مثانه

علائم سنگ مثانه چیست؟

علائم معمول سنگ مثانه عبارتند از:

  • ادرار مکرر شبانه یا ناکچوریا
  • درد زیر شکم
  • احساس سوزش یا درد در مجرای ادرار هنگام ادرار کردن
  • ادرار خونی یا هماچوری
  • ادرار کدر
  • بی اختیاری یا ناتوانی در کنترل ادرار

سایرمقالات... پیشگیری از پروستات در مردان جوان

چه کسانی در معرض خطر سنگ مثانه هستند؟

اکثر افرادی که به سنگ مثانه مبتلا می شوند مردان هستند. به ویژه مردان مسن با مشکلات پروستات. مردان در دهه ۸۰ زندگی خود در معرض خطر بسیار بیشتری نسبت به مردان جوان هستند. با این حال، حتی مردان ۳۰ ساله که در کشورهای صنعتی زندگی می کنند نیز می توانند سنگ ایجاد کنند. افراد در این مناطق به احتمال زیاد رژیم های غذایی پر چربی و قند دارند.

کودکانی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند نیز مستعد ابتلا به سنگ مثانه هستند. آنها اغلب به آب کافی برای هیدراته ماندن دسترسی ندارند و رژیم غذایی آنها ضعیف است.

منبع: بهترین مجله اینترنتی سلامتی

ارتباط بین تغذیه و کیست تخمدان؛ تنظیم هورمون‌ها و کنترل قند خون

۳ بازديد

تغذیه مناسب و مغذی نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به کیست تخمدان دارد. تغذیه مناسب اختلالات هورمونی را کاهش می‌دهد. در ادامه به تاثیر رژیم غذایی مناسب برای کیست تخمدان اشاره می‌کنیم.

  • تنظیم هورمون‌ها: آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، فیبر و مواد معدنی موجود در میوه‌ها، سبزیجات و سایر غذاها تاثیر بسزایی در کاهش خطر ابتلا به کیست تخمدانی دارند.
  • کاهش وزن: چاقی خطر پیدایش کیست تخمدانی را افزایش می‌دهد. داشتن برنامه غذایی و تمرینی برای کاهش وزن جهت جلوگیری از این عارضه اهمیت دارد.
  • مصرف امگا 3: مصرف چربی‌های سالم مانند امگا 3 به بهبود عملکرد تخمدان‌ها کمک می‌کند. منابع غذایی این ماده مغذی شامل ماهی، مغزها و دانه‌های روغنی است.
  • کنترل قند خون: کنترل قند خون به حفظ سلامت تخمدان‌ها کمک می‌کند. مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و مواد غذایی حاوی فیبر می‌تواند به کاهش خطر بروز کیست تخمدان کمک کند.
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی: مصرف مناسب ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین‌های A، C، D، E، فولات، روی و سلنیوم برای سلامت تخمدان‌ها ضروری است.

بنابراین، تغذیه مناسب و سالم تأثیر قابل توجهی بر حفظ سلامت تخمدان‌ها دارد. داشتن برنامه غذایی سالم، کاهش وزن، مصرف امکا 3 و کنترل قند خون به بهبود سلامت تخمدان‌ها کمک می‌کند.

سایرمقالات ... انواع عوارض رژیم فستینگ

غذاهای ممنوع برای کیست تخمدان؛ شیرینی و شکلات و غذاهای پرچرب

برای پیشگیری از کیست تخمدان بهتر است مصرف برخی غذاها کم شود. زیرا بعضی از غذاها باعث بدتر شدن التهاب در بدن می‌شوند. در زیر به تعدادی از این مواد غذایی اشاره می‌کنیم.

  • شیرینی و شکلات: شیرینی، شکلات، نان لواش و محصولات شیرین صنعتی قند بالایی دارند. مصرف بلندمدت این مواد غذایی منجر به کیست تخمدان می‌شود.
  • غذاهای پرچرب: بیشترین میزان چربی اشباع در گوشت قرمز، محصولات لبنی و مواد غذایی آماده وجود دارند. مصرف زیاد این نوع مواد غذایی باعث بروز کیست می‌شود.
  • غذاهای غنی از پروتئین: نتایج برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بالای پروتئین باعث افزایش میزان هورمون رشد می‌شود.از این‌رو، بهتر است مصرف غذاهای پروتئینی طبق برنامه باشد.
  • کافئین زیاد: مصرف بالای کافئین می‌تواند باعث تنش ماهیچه‌های رحم شود. لذا، مصرف قهوه، نسکافه، چای سیاه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا را محدود کنید.
  • غذاهای فرآوری شده: این غذاها معمولا به دلیل وجود نگهدارنده و مواد شیمیایی باعث بالا رفتن التهاب در بدن می‌شوند. بنابراین، باید تا حد امکان از مصرف غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید.

سایرمقالات ... تثبیت وزن

هر فرد شرایط جسمی، وضعیت سلامت و نیازهای غذایی متفاوتی دارد. از این‌رو، قبل از رژیم غذایی و تغییر در برنامه غذایی خود با کارشناس تغذیه ورزش کنید.

منبع: بهترین مجله اینترنتی دایت فرم

بیضه نزول نکرده چیست و با چه عوارضی همراه است؟

۴ بازديد

بیضه که مهم ترین اندام تولید مثل در مردان می باشد وظایف مهمی مانند تولید اسپرم و هورمون های جنسی مردانه را بر عهده دارد. این اندام ها سبب ایجاد ویژگی های مردانه در کودکان پسر می شود. بیضه ها که مانند سایر اندام ها، در دوران جنینی تکامل پیدا کرده و رشد می کنند، به دنبال افزایش سن از یک مسیر مشخص به سمت پایین حرکت کرده و درون کیسه بیضه قرار می گیرند.

در صورتی که بیضه ها در هر نقطه از این مسیر متوقف شوند و در آن جا باقی بمانند، به طوری که به محل آناتومیک خود نرسند؛ اختلالاتی پیش می آید که آن ها را با نام بیضه نزول نکرده و یا عدم نزول بیضه می شناسیم.

این اختلال می تواند یک یا دو طرفه باشد. طبق آمار، تقریبا در زمان تولد 30 درصد از نوزادان نارس و 3 درصد از نوزادان کامل، عدم نزول بیضه به صورت یک یا دو طرفه دیده می شود. 30 درصد این موارد به صورت دو طرفه می باشد.

سایرمقالات... انواع سنگ های حالب

علل ایجاد بیضه نزول نکرده چیست؟

متاسفانه هنوز علل ایجاد این حالت در نوزادان به صورت دقیق شناسایی نشده است اما به طور کلی می توان گفت که مجموعه ای از عوامل ژنتیکی، سلامتی مادر و عوامل محیطی مانند تغییرات سطح هورمون ها، فعالیت های جسمی و فعالیت های عصبی که در رشد و حرکت بیضه ها نقش دارند، در ایجاد بیضه نزول نکرده موثر می باشند.

بیضه نزول نکرده چه علائمی دارد؟

ندیدن یا قابل لمس نبودن بیضه مشخص ترین علامت عدم نزول بیضه می باشد و معمولا والدین نوزاد سریعا متوجه این حالت می شوند.

سایرمقالات .... توده کلیه چیست

بیضه نزول نکرده چه عوارضی دارد؟

ابتدا باید توجه کنیم که علت خروج بیضه ها از حفره شکمی و قرار گرفتن آن ها درون کیسه های بیضه این است که بیضه ها برای داشتن رشد و عملکرد مناسب، به دمایی کم تر از دمای طبیعی بدن یعنی 37 درجه نیاز دارند؛ کیسه بیضه این دما را برای آن ها فراهم می کند. پس وقتی بیضه نزول کامل نداشته باشد؛عوارضی ایجاد می شوند که تعدادی از آن ها عبارتند از:

  • سرطان بیضه
  • مشکلات در باروری
  • تروما

منبع: بهترین مجله اینترنتی سلامتی

استپ وزنی چیست؟

۵ بازديد

گاهی این اتفاق می‌افتد که روند کاهش وزن در رژیم لاغری، متوقف می‌شود. در اغلب موارد استپ وزنی ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد و فرد در این مدت هیچ وزنی کم نخواهد کرد. برای برخی از افراد این مشکل به یکباره و برای برخی دیگر به تدریج رخ می‌دهد. مثلا فرد در هفته‌ اول ۱٫۵ کیلو و وزن کم می‌کند، در هفته دوم ۱ کیلو، هفته سوم نیم کیلو و هفته آخر هیچ وزنی کم نمی‌کند.

سایرمقالات... قرص لاغری

انواع استپ وزن کدامند؟

زمانی استپ وزن رخ می‌دهد که یک ماه پس از وزن کشی همچنان وزن شما ثابت بماند و هیچ تغییری نکند. در حقیقت می‌‎توان گفت استپ وزنی زمانی رخ می‌دهد که مو به موی برنامه رژیم‌تان را اجرا کرده باشید، اما نه وزن و نه سایز شما تغییر کرده باشد. انواع استپ وزن را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: استپ وزن کاذب استپ وزن کاذب زمانی رخ می‌دهد که وزن شما به علت عوامل گوناگون کند شده باشد که این کندی کاملا موقتی و کاذب است. در حقیقت این نوع استپ وزن با برطرف شدن عوامل به خودی خود از بین می‌رود.

برای مثال شما هر بار پس از خوردن غذا روی ترازو می‌روید یا مدتیست که از کورتون استفاده می‌کنید. کورتون از جمله داروهاییست که موجب حبس شدن آب در زیر پوست و در نتیجه اضافه وزن می‌شود. خوشبختانه به محض قطع مصرف این دارو می‌بینید که وزن شما در حال کم شدن است.

سایر مقالات:

استپ وزن واقعی

 استپ وزن واقعی زمانی رخ می‌دهد که وزن شما به دلیل سازگاری متابولیک استپ کرده و باید برای خروج از آن اقداماتی انجام بدهید. منظور از سازگاری متابولیک همان پاسخ بدن به کمبود کالری است. زمانی که به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نکنید، بدن با کاهش سرعت سوخت و ساز، کمبود کالری‌ها را جبران می‌کند؛ در نتیجه دچار استپ وزن واقعی خواهید شد. ابتدا علت استپ وزنی کاذب و سپس استپ وزن واقعی را با هم بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید... دمنوش برای لاغری شکم و پهلو

 

 

درمان کانال ریشه یا اندودنتیک چیست؟

۷ بازديد

درمان کانال ریشه یا اندودنتیک یک روش دندانپزشکی است که برای درمان عفونت در قسمت مرکز دندان استفاده می شود.درمان کانال ریشه دردناک نیست و می تواند دندان را از خرابی نجات دهد که در غیر این صورت ممکن است به طور کامل برداشته شود و باید برای جای خالی آن از روش کاشت دندان (ایمپلنت) و یا دیگر روش های جایگزینی استفاده کرد.

عفونت در مرکز دندان (کانال ریشه) توسط باکتری هایی ایجاد می شود، که در دهان زندگی می کنند و به دندان حمله می کنند، که می تواند بعد از موارد زیر اتفاق بیفتد:

  • پوسیدگی دندان
  • درست پر نکردن دندان
  • آسیب رسیدن به دندانها در نتیجه ضربه (مانند زمین خوردن)
  • ساختار نامناسب دندان

سایر مقالات... علت زبان سبز

یک دندان از 2 قسمت تشکیل شده است. 1. تاج: قسمت بالای دندان است که در دهان قابل مشاهده است 2. ریشه: به استخوان فک امتداد می یابد و دندان را در موقعیت خود محکم می کند.

ساختار دندان

  • مینا: پوشش بیرونی سخت
  • عاج: ماده نرم تری که از مینای دندان حمایت می کند و بیشتر دندان را تشکیل می دهد.
  • پالپ دندان: بافت نرم در مرکز دندان

چه موقع به درمان کانال ریشه یا اندودنتیک احتیاج است؟

درمان ریشه تنها زمانی لازم است که از طریق عکس برداری توسط اشعه ایکس دندان خراب را نشان دهد، که پالپ در اثر عفونت باکتریایی آسیب دیده است، که در صورت آلوده شدن به باکتری، پالپ شروع به از بین رفتن می کند و به این ترتیب باکتری ها تکثیر و گسترش می یابند.

علائم عفونت پالپ

  • درد هنگام خوردن یا نوشیدن غذا (مخصوصا نوشیدنی های گرم یا سرد)
  • درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن
  • شل شدن یک دندان

سایرمقالات... شکست ایمپلنت

علائم بیشتر عفونت ریشه دندان شامل:

  • تورم لثه در نزدیکی دندان آسیب دیده
  • ترشح چرک از دندان آسیب دیده
  • تورم صورت
  • تغییر رنگ دندان (تیره شدن)

در صورت بروز دندان درد، مهم است که به دندانپزشک مراجعه کنید، چون اگر دندان عفونی باشد، پالپ به خودی خود بهبود نمی یابد و نیاز به مراقبت دندانپزشک و درمان دارد. درمان نکردن عفونت ریشه در دهان ممکن است باعث بدتر شدن آن، همچنین انتقال عفونت به دیگر دندان ها نیز بشود.

همچنین اگر عفونت داخل دندان بماند و طولانی شود، احتمال از بین رفتن دندان و درمان نشدن کانال ریشه کمتر است، پس بهتر است به موقع به دندانپزشک مراجعه کرد.

آیا عفونت ریشه دندان با دارو درمان می شود؟

خیر آنتی بیوتیک ها و داروهای دیگر به هیچ عنوان نمی توانند درمانی برای عفونت ریشه دندان باشند، چون دارویی برای درمان عفونت های باکتریایی وجود ندارد، پس در درمان عفونت های ریشه موثر نیستند.

منبع: بهترین مجله اینترنتی دندانپزشکی

میزان اثرگذاری و فواید تزریق بوتاکس پیشانی

۵ بازديد

شاید تصور کنید بوتاکس تنها تکنیکی زیبایی است که باعث جوان‌تر شدن شما می‌شود، اما این تزریق کاربرد درمانی نیز دارد. به ‌عنوان‌ مثال با تزریق بوتاکس پیشانی قادر هستید برخی از سردردهای عذاب‌آور خود را درمان کنید. با این حساب بوتاکس نوعی تزریق درمانی، بهداشتی و آرایشی است که چین ‌و چروک‌های پیشانی و برخی از بیماری‌ها را از بین می‌برد.

این روش خارق‌العاده خطوط افقی و عمودی روی پیشانی و بین ابروها را رفع می‌کند. با توجه‌ به شرایط شما اغلب برای رفع خطوط افقی پیشانی بین ۱۵ الی ۳۰ واحد بوتاکس توسط متخصصان مربوطه به پیشانی تزریق می‌شود. ناگفته نماند در برخی از انواع خطوط پیشانی، دوز موردنیاز برای تزریق در پیشانی مردان کمی بیشتر و متفاوت‌تر از خانم‌هاست.

سایر مقالات زیبایی .... قیمت کاشت ابرو

هزینه بوتاکس پیشانی

در این روش ماده فعالی به نام سم بوتولینوم نوع A به پیشانی و بین ابروهای شما تزریق می‌شود که این روش درمانی برای صاف کردن خطوط افقی، عمودی و همچنین چین‌وچروک‌های ریز به شمار می‌رود. درواقع در این روش درمانی عضلات پیشانی شل می‌شوند و چین‌وچروک‌ها از بین می‌روند. ناگفته نماند هرچند این روش قادر به رفع چین‌وچروک‌هاست، اما تزریق بیش از حد این ماده توسط افراد غیرمتخصص می‌تواند باعث شل شدن بیش از حد عضلات و در نتیجه افتادگی پلک‌ها و ایجاد ناهمواری در ابروها شود؛ بنابراین برای انجام بوتاکس بهترین متخصصان پوست و زیبایی را انتخاب کنید. هزینه ی تزریق کردن بوتاکس نیز به عوامل مختلفی چون برند بوتاکس بستگی دارد

کاندید مناسب تزریق بوتاکس پیشانی

تمامی افرادی که سلامت کامل جسمی دارند و هیچ‌گونه سابقه بیماری عصبی – عضلانی مانند ام اس و میاستنی گراویس در آن‌ها دیده نمی‌شود، قادر به انجام بوتاکس هستند. همچنین متقاضیان نباید در دوران بارداری و شیردهی باشند و حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند. به ‌طور کلی افرادی که در گروه‌های زیر قرار دارند بهتر است بوتاکس انجام ندهند:

  • افرادی که داری ضعف عضلانی در ماهیچه‌های پیشانی خود هستند؛
  • افرادی که افتادگی پلک دارند؛
  • اشخاصی که زخم‌های عمیقی در پیشانی خود دارند؛
  • متقاضیانی که پوست صورتشان بسیار ضخیم است؛
  • افرادی که تقارن مناسبی در صورتشان ندارند؛
  • اشخاصی که در پیشانی خود دچار عارضه‌های پوستی هستند.

منبع: بهترین مجله اینترنتی خدمات زیبایی

بررسی هر آنچه درباره ایمپلنت دندان باید بدانید

۵ بازديد

ایمپلنت دندان از جدیدترین روش‌های درمانی برای پر کردن جای دندان‌های خالی است. در گذشته بیمارانی که دندان‌های خود را از دست می‌دادند، ناچار بودند از روش‌هایی مثل استفاده از دندان مصنوعی یا بریج دندان استفاده کنند. مهم‌ترین مشکل این روش‌ها عمر پایین دندان‌های جایگزین و فرسودگی استخوان لثه در درازمدت است. به‌علاوه که دندان‌های بریج یا مصنوعی کاربرد دندان‌های اصلی را نخواهند داشت؛ اما در روش ایمپلنت از فیکسچر به جای ریشه دندان استفاده می‌شود؛ فیکسچر کمک می‌کند تا دندان‌های ایمپلنت کاملاً با لثه درگیر باشند و علاوه بر ظاهر بهتر، از نظر کاربرد هم دقیقاً شبیه دندان‌های اصلی عمل کنند.

سایرمقالات... تعرفه دندانپزشکی زیبایی

ایمپلنت دندان جلو چیست؟

به زبان ساده، ایمپلنت پروتزی است که برای جایگزینی دندان‌های کشیده شده استفاده می‌شود. بیمارانی که دندان‌های خود را از دست داده باشند، می‌توانند از ایمپلنت دندان برای جایگزینی این دندان‌ها استفاده کنند. این روش به کمک یک عمل جراحی انجام می‌شود. به نحوی که پایه‌های فلزی و پیچ ‌مانند جایگزین ریشه دندان می‌شوند و سپس پروتزهای طراحی‌ شده روی این پایه‌ها نصب خواهند شد.

از ایمپلنت به‌عنوان بهترین جایگزین ترمیم بریج دندان نام برده می‌شود. شیوه درمانی بریج به نحوی است که برای جایگزین دندان‌های از دست رفته، باید دندان‌های کناری تراش بخورند و سپس پروتز بریج روی دندان‌های کناری سوار شوند. در این روش چون پروتز به‌ طور مستقیم با لثه درگیر نیست، به مرور زمان پروتز دچار لق شدگی خواهد شد. همچنین لثه بیمار هم با گذشت زمان تحلیل می‌رود.

در مقایسه با بریج، ایمپلنت دندان روش بهتری است؛ زیرا در این روش پروتز به‌واسطه پایه کاملاً جایگزین دندان‌ قبلی خواهد شد و ارتباط خود را با لثه حفظ می‌کند. دندان‌های ایمپلنت پایدارتر بوده و طول عمر بیشتری هم خواهند داشت.

ایمپلنت دندان به بیماران کمک می کند تا لبخند خود را پس از، از دست دادن دندان بازگردانند؛ ساختار ایمپلنت از دندان تاج تا ریشه شبیه به دندان طبیعی است. همانطور که می دانید تاج قسمت فوقانی و قابل مشاهده دندان است، و از آنجا که این قسمت برای جویدن غذا استفاده می شود ، به طور منظم در معرض باکتری ها قرار دارد؛ تاج در جای خود توسط ریشه دندان نگاه داشته شده است، در صورت از بین رفتن یا کشیده شدن دندان ، فضایی خالی ایجاد می شود؛ مهم نیست به چه علتی ، مهم این است که وقتی این اتفاق می افتد ، یک ایمپلنت دندان می تواند کل ساختار دندان را جایگزین کند و فضای باقی مانده را پر کند.

سایر مقالات... بهترین متخصصین ارتودنسی در منطقه غرب تهران

امروزه جراحان و متخصصین دندانپزشک ایمپلنت دندان را مناسب ترین شیوه درمانی در میان انواع روش های کاشت دندان می دانند. ایمپلنت دندان شامل دو بخش مهم است که سهم بزرگی در عملکرد صحیح ایمپلنت دارند، بخش اول پیچ فلزی یا همان پایه ایمپلنت است که درون لثه جای ریشه قرار می‌گیرد و بخش دوم نیز مربوط به تاج ایمپلنت است که فرم یک دندان مصنوعی اما طبیعی و زیبا را دارد و روی پیچ ثابت می‌شود.

منبع: بهترین مجله اینترنتی دندانپزشکی

چرا بدن پس از رژیم به وزن قبلی باز خواهد گشت؟

۵ بازديد

باید در نظر داشت که در طول دوره های رژیم لاغری، سوخت و ساز بدن کم می شود. بدن همیشه، نقاطی دارد که رسیدن به آن وزن و سوخت و ساز را برای خود متعادل می بیند. زمانی که شما قصد داشته باشید وزن کم کرده و تثبیت وزن را در مقادیر کمتر انجام دهید، بدن از خود مقاومت نشان می دهد.

سایرمقالات... کاهش وزن در سه روز

از سوی دیگر با کاهش وزن، از سمت اندام های بدن سیگنال برای مغز فرستاده می شود، مغز نیز در پاسخ به این سیگنال از خود هورمون گرلین یا گرسنگی ترشح می کند و این مورد باعث افزایش میل به خوردن می شود. در واقع پس از لاغری، بدن، تثبیت وزن را یک تهدید برای خود می داند و تلاش می کند با تقویت هورمون گرسنگی، شما را به سمت خوردن سوق دهد. حال چگونه می توان با این گونه بازخورد ها مقابله نمود؟!

راهکار های مناسب برای تثبیت وزن، پس از کاهش وزن:

در زیر تلاش شده است تا یک سری راهکار های کاربردی و علمی برای تثبیت وزن پس از یک دوره پشت سر گذاشتن رژیم لاغری عنوان شود:

خوردن میان وعده های سالم:

پس از لاغری، لازم است تا فرد مراقبت وعده های غذایی و به صورت کلی هر چیزی که میخورد، باشد. میل کردن ماست ها و به صورت کلی لبنیات کم کالری، استفاده از میوه و سبزیجات برای تثبیت وزن به عنوان یک میان وعده گزینه های خوبی می باشند. پس از رژیم عموما توسط یک دکتر تغذیه یا متخصصتغذیه پیشنهاد می شود تا در روز بین 2 تا 3 بار از این دست میان وعده ها مصرف شود. این مواد غذایی باعث می شوند تا متابولیسم بدن در طول روز ثابت نگه داشته شوند.

سایرمقالات... چند ایده برای شام رژیمی

  • همیشه کمتر غذا بخورید
  • برای تثبیت وزن آب نقش مهمی دارد
  • ورزش نمودن را از خاطر نبرید.
  • برای وزن خود یک محدوده انتخاب نمایید.
  • هر روز خود را وزن کنید.
  • از صبحانه خوردن غافل نشوید.
  • تماشای تلویزیون را کاهش دهید.

منبع: مجله اینترنتی لاغری

ارتودنسی کوتاه مدت چیست؟

۵ بازديد

ارتودنسی سریع و کوتاه مدت نوعی جدید از درمان دندان‌ها است که برای رفع مشکل بی‌نظمی جزئی دندان به کار گرفته می‌شود. این نوع از درمان معمولاً به افراد بزرگ‌سال توصیه می‌شود. ارتودنسی سریع یا کوتاه مدت، به سبب کوتاه تر بودن مدت درمان آن نسبت به روش معمولی ارتودنسی به این نام معروف شده است ولی هدف همان مرتب و ردیف کردن دندان ها و درست روی هم قرارگیری آن هاست.

سایر مقالات... لیست متخصصین ارتودنسی شمال تهران

ارتودنسی سریع چگونه انجام میشود؟

ارتودنسی کوتاه مدت به این صورت است که پزشک عکس‌هایی از دهان و دندان‌های شما می‌گیرد و بر اساس اندازه و قالب دهان شما براکت ها و سیم‌هایی می‌سازد. در مرحله بعدی درمان با مراجعه به پزشک خود با استفاده از چسب مخصوص اقدام به‌قرار گیری براکت ها و درنهایت اتصال سیم‌ها به دندان‌های شما می‌کند. در کل می‌توان گفت این روش، گونه‌ای سبک از درمان ارتودنسی است و مناسب افرادی بوده که نمی‌خواهند مدت‌زمان زیادی (برای مثال یک تا دو سال) پلاکت‌ها و سیم‌ها را در دهان خود تحمل کنند.

مزایا و معایب ارتودنسی کوتاه مدت

متأسفانه، اطلاعات نادرستی به بیماران پیرامون مزایا و معایب ارتودنسی کوتاه مدت، داده‌شده است و برخی از تبلیغات کاملاً گمراه‌کننده است.

بسیاری از این براکت‌ها سریع‌تر از براکت‌های معمولی دندان حرکت نمی‌کنند. سرعت حرکت دندان توسط عوامل بیولوژیکی تعیین می‌شود، نه براکت. دلیل این‌که ارتودنسی کوتاه مدت خیلی سریع‌تر در مقایسه با روش معمول ارتودنسی کار می‌کند،این است که مدت‌زمان کم‌تری کار می‌کند. به‌جای اینکه دندان‌های جلو و عقب خود را صاف کنیدو نیش خود را اصلاح کنید، آن‌ها به‌ راحتی بادندان‌های جلوی خودتان تراز می‌کنید. روش لزوماً چیز بدی نیست و اگر فقط نگران دندان‌های جلوی کج یا شلوغ باشید ، ارتودنسی کوتاه مدت می‌تواند انتخاب خوبی باشد. مهم است که گزینه‌های خود را در نظر بگیرید و از محدودیت‌های این روش اطلاع کافی داشته باشید.

مزایای ارتودنسی سریع

  • دوره ی استفاده از براکت ها کوتاه می شود.
  • امکان استفاده از انواع مختلف براکت ها اعم از فلزی، سرامیکی و … وجود دارد
  • تعداد جلسات مراجعه بیمار به مطب ارتودنتیست تا ۲ جلسه است.

عوارض ارتودنسی سریع

  • برای همه افراد با شرایط یکسان، قابل پیاده سازی نیست. برای افرادی که به اصلاحات و تغییرات فراوان احتیاج دارند، انتخاب مناسبی نخواهد بود.
  • به لحاظ هزینه نسبت به سایر انواع روش های درمان ارتودنسی فک بالا و پایین، گران‌تر است.
  • حرکت دندان ها برای جای‌گیری در محل مناسب، سریع هستند، این نکته می تواند کمی خارش داشته باشد و بیمار را اذیت کند.

منبع: بهترین مجله اینترنتی دندانپزشکی