آرشیو اردیبهشت ماه 1402

مطالب پزشكي و سلامتي

ارتودنسی دندان و ایمپلنت

۱۲ بازديد

بیمارانی که دندان از دست رفته ندارند و همچنین می خواهند لبخند خود را در یک راستای مناسب قرار دهند یا نیاز به استفاده از بریس و ایمپلنت دارند، در چنین مواردی، نیازهای خاص بیمار ترتیب ارائه آن درمان ها را تعیین می کند. بریس ها برای بزرگسالان به طور فزاینده ای محبوب می شوند. بسیاری از بیماران ارتودنسی که قبلا سایر درمان های دندانی مانند ایمپلت را انجام داده اند و یا مایل به انجام آنها هستند، نمی خواهند بدانند که آیا ارتودنسی دندان ایمپلنت شده مشکلی ایجاد نمی کند؟ برخی از بزرگسالان تعجب می کنند که آیا بریس ها با تاج ها، ایمپلنت های دندانی و پر کننده هایی که در طول سال ها به دست آمده اند، سازگار هستند. اگر چه وضعیت هر بیمار منحصر به فرد است؛ اما در اینجا برخی از اصول مربوط به تهیه بریس با تاج، ایمپلنت و پر کردن آورده شده است.

آیا می توانم با تاج ها بریس داشته باشم؟ ا

گر قبلا تاج های مربوط به درمان قبلی دندان پزشکی داشته اید، اما اکنون تصمیم گرفته اید که دندان هایتان صاف شود، هنوز می توانید بریس داشته باشید. در مورد بریس های فلزی سنتی، براکت ها فقط با نوع چسب متفاوت از دندان های طبیعی به تاج ها می چسبند. یک گزینه عالی برای بیماران ارتودنسی که دارای تاج هستند، (انواع ارتودنسی نامرئی)Invisalign  است که از مجموعه ای از نگهدارنده های پلاستیکی قابل شفاف و قابل جابه جایی تشکیل شده است که نیازی به چسب ندارند. از تاج ها همچنین می توان در پایان درمان ارتودنسی استفاده کرد تا باعث تغییر کامل دندان های شما شود. به عنوان مثال، هنگامی که دندان ها با بریس صاف شد، می توان از تاج ها استفاده کرد تا رنگ یا شکل دندان ها را مخفی کند. با استفاده از بریس و تاج، دندان ها می توانند به اندازه کافی صاف باشند تا بتوانند غذا را برای هضم به درستی بجوند؛ در عین حال ظاهری کاملا یکنواخت و روشن دارند.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی 1402

 آیا ارتودنسی دندان ایمپلنت شده ممکن است؟

برای افرادی که ایمپلنت دندان انجام داده اند، اما هنوز هم به برخی از درمان های ارتودنسی احتیاج دارند، یکی از نگرانی های طبیعی این است که آیا کاشت با بریس سازگار است؟ پاسخ بسته به شرایط شما هم مثبت است و هم منفی. در حالی که ایمپلنت های دندانی که از قبل وجود داشته اند، با استفاده از بریس قابل جابه جایی نیستند، افرادی که دندان از دست رفته ندارند، می توانند با تکمیل درمان ارتودنسی، ایمپلنت های دندانی قرار دهند. به این ترتیب، سایر دندان ها از قبل در موقعیت قرار دارند؛ بنابراین ایمپلنت دندان می تواند به درستی در فضای باقی مانده بین دندان های مستقیم قرار گیرد. کاشت و بریس های دندانی گزینه ای است که متخصص ارتودنسی می تواند بر اساس نیازهای فردی با شما در میان بگذارد.

ایمپلنت بعد از بریس

قرار دادن ایمپلنت پس از انجام کار ارتودنسی متداول ترین روش درمانی است. دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد. اولین و مهم تر از همه، ایمپلنت های دندانی پس از قرار گرفتن در فک نمی توانند حرکت کنند و استخوان سازی انجام شده است. برخلاف دندان های طبیعی ، آن ها در پاسخ به درمان ارتودنسی حرکت نخواهند کرد. بنابراین اگر دندان های اطراف ایمپلنت نیاز به جابه جایی دارند، بهتر است بعد از قرار گرفتن در وضعیت صحیح تمام دندان های اطراف، ایمپلنت قرار داده شود. در برخی موارد ، باید کار ارتودنسی انجام شود تا فضای کاشت ها ایجاد شود. در این حالت نیز انجام کار ارتودنسی قبل از انجام عمل جراحی ایمپلنت ضروری خواهد بود. به محض اینکه بریس های شما برداشته شود، فضای کافی برای کاشت خود خواهید داشت و می توانید دوباره از یک لبخند کامل لذت ببرید.

ایمپلنت قبل از بریس

شرایطی وجود دارد که بهتر است قبل از استفاده از بریس، کاشت دندان انجام شود. متخصص ارتودنسی شما با جراح دهان و دندان همکاری خواهد کرد که مشخص کند کدام گزینه برای وضعیت شخصی شما بهتر است. اگر دندان هایی که دوباره مرتب می شوند، نزدیک دندان هایی نیستند که می توانند جایگزین شوند، قبل از بریس ها می توان کاشت. به عنوان مثال، اگر فقط بریس روی دندان های جلویی خود دارید، اما فاقد مولر هستید، می توان قبل از شروع درمان ارتودنسی، دندان را با کاشت جایگزین کرد. در موارد دیگر، یک متخصص ارتودنسی از ایمپلنت به عنوان بخشی از کار ارتودنسی استفاده می کند. از آن جا که ایمپلنت حرکت نخواهد کرد، می توان از آن برای لنگر انداختن بریس های شما استفاده کرد و به ارائه نتایج بهتر کمک کرد.

منبع: www.chalava.ir

بی اختیاری ادراری چیست و چه علائمی دارد؟

۱۵ بازديد

زمانی که می‌گوییم فردی دچار بی اختیاری ادراری شده، به این معنی است که نشت ادرار به‌صورت غیر ارادی ایجاد می‌شود، در حقیقت کنترل اسفنکتر ادراری از بین می‌رود یا ضعیف می‌شود.

بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات شایعی است، که بسیاری از افراد چه آقایان و چه خانم‌ها را درگیر می‌کند؛ اما طبق بررسی‌هایی که در این خصوص انجام شده، بی اختیاری ادرار در خانم‌ها بیش از آقایان است.

در بین سنین ۳۰ تا ۶۰، حدود ۳۰ درصد از خانم‌ها به این عارضه مبتلا می‌شوند، در حالی که در این دوره تنها ۵ درصد از آقایان دچار بی اختیاری ادرار خواهند شد.

علائم و نشانه های بی اختیاری ادرار

بسیاری از افراد مبتلا به بی اختیاری ادرار، با مقداری ترشح از ادرار روبرو می شوند. برخی انواع بی اختیاری عبارت است از:

– بی اختیاری استرسی: در این نوع بی اختیاری، ادرار در پی فشار وارده به مثانه هنگام سرفه، عطسه، خندیدن، ورزش کردن و یا بلند کردن اجسام سنگین تراوش می کند.

– بی اختیاری اضطراری: فرد نیاز فوری به دفع ادرار پیدا می کند. این نوع بی اختیاری می تواند به دلیل شرایطی مانند عفونت ها، اختلالات عصبی و یا دیابت ایجاد شود.

– بی اختیاری سرریزی: فرد به صورت مکرر و ادامه دار و به دلیل عدم تخلیه کامل مثانه، ترشح ادرار دارد.

– بی اختیاری عملکردی: اختلالات ذهنی و فیزیکی می توانند مانع رفتن فرد به دستشویی شوند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به آرتروز قادر به درآوردن سریع لباس های خود نیستند.

بیشتربخوانید... سنگ کلیه چیست

عوارض

بی اختیاری ادراری مزمن عوارض زیر را به دنبال دارد:

  • مشکلات پوستی: پوت همیشه مرطوب مشکلاتی نظیر جوش، عفونت پوستی و زخم را به دنبال دارد.
  • عفونت مجرای ادرار: بی اختیاری خطر عفونت مکرر مجرای ادرار را به همراه دارد.
  • تحت الشعاع قرار دادن زندگی شخصی: بی اختیاری ادراری روابط اجتماعی، روابط فرد در محیط کار و روابط شخصی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

درمان بی اختیاری ادرار

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، برای آنکه درمانی موثر برای شما در نظر گرفته شود، عوامل مختلفی از جمله نوع بی اختیاری، سن بیمار، سلامت عمومی و وضعیت روانی بیمار مورد بررسی قرار خواهد گرفت. آموزش کنترل مثانه به این صورت است:

به تاخیر انداختن

هدف اصلی در این روش این است که بیمار سعی بر کنترل کردن خود داشته باشد. در این مرحله بیمار می‌آموزد هر زمان که تمایل به ادرار کردن دارد، چگونه دفع ادرار خود را به تاخیر بیندازد.

در دو مرحله تخلیه ادرار

در این مرحله پس از اینکه بیمار ادرار می‌کند، باید چند دقیقه صبر کند، سپس مجدد دفع ادرار داشته باشد.

بیشتربخوانید.... واریکوسل چیست

جدول زمانی

در این مرحله بیمار باید برنامه‌ریزی برای استفاده از سرویس بهداشتی داشته باشد، به این صورت است که باید در ساعت‌های مشخصی از طول روز به سرویس بهداشتی برود. به‌طور مثال باید هر دو ساعت یکبار به سرویس بهداشتی برود.

آموزش هر یک از این مراحل به بیمار کمک می‌کند تا به‌تدریج کنترلی در مثانه خود داشته باشد.

منبع: www.gymju.ir

مراحل ارتودنسی دندان ثابت چیست؟

۱۷ بازديد

ارتودنسی دندان از جمله اقداماتی است که برای اصلاح و درمان مشکلات و ناهنجاری ها بسیار کاربرد دارد. امروزه با افزایش آگاهی مردم و اهمیت آن ها به ظاهر متقاضیان این حوزه نیز افزایش یافته است. وجود مشکلات نه تنها بر زیبایی تأثیرگذار است، بلکه همچنین تأثیر بسزایی در سلامت و عملکرد دندان ها دارد. در اینجا  یک به یک مراحل ذکر شده و در خصوص هر یک از آن ها توضیحاتی ارائه می شود.

جلسه مشاوره

اولین مرحله ارتودنسی دندان ثابت جلسه مشاوره است. در این جلسه بیمار با متخصص ارتودنسی خوب ملاقات کرده و اولین مرحله انجام می شود. در این جاست که بیمار در خصوص مشکلات و نگرانی های خود با ارتودنتیست به صحبت پرداخته و در خصوص روش های ارتودنسی گفتگو می کند. ارتودنتیست با معاینه و بررسی دقیق دهان و دندان فرد، مشکلات و ناهنجاری ها را بررسی و مشخص می کند. در طی این مرحله از دندان ها عکس گرفته شده و درمان طرح ریزی می شود. با کمک عکس OPG نحوه قرارگیری ریشه دندان ها و وضعیت آن ها مشخص می شود. با ارائه برنامه درمان هزینه ارتودنسی برآورد و به بیمار اعلام می گردد.

ارائه آموزش های لازم به بیمار

پیش از اینکه بریس ها روی دندان قرار گیرد، نحوه درست مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان آموزش داده می شود. این امر سبب می گردد تا پایان دوره درمان ارتودنسی از بروز پوسیدگی و خرابی دندان ها جلوگیری شده و یا میزان آن تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

بیشتربخوانید... علائم پوسیدگی و کرم دندان

نصب براکت ها روی دندان

در طی این مرحله از ارتودنسی دندان ثابت، زمان زیادی برای نصب براکت ها و اجزاء ارتودنسی روی دندان ها لازم است. براکت ها دانه دانه به وسیله چسب مخصوص به دندان ها چسبانده شده و سیم ارتودنسی قوس دار از میان آن ها عبور داده می شود. گاهی اوقات بنا به صلاحدید متخصص ارتودنسی و نوع ناهنجاری لازم است از کش ارتودنسی برای اثربخشی بیشتر در طی درمان استفاده شود.

زمان بندی برای مراجعات منظم

بعد از انجام ارتودنسی ثابت و نصب براکت ها و دستگاه ارتودنسی بر روی دندان ها، لازم است روند پیشرفت درمان و چگونگی تأثیر ارتودنسی بر روی دندان ها کنترل و مدیریت شوند. بدین منظور جلساتی به طور منظم برنامه ریزی شده تا بر طبق آن بیمار در زمان های مشخص به مطب مراجعه کند. در این جلسات سرعت حرکت دندان ها و میزان آن تحت بررسی و کنترل قرار می گیرد. اگر لازم باشد نیروهای جدیدی برای حرکت درست دندان ها وارد خواهند شد.

برداشتن دستگاه ارتودنسی و استفاده از ریتینر

بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسی، بریس ها و بقیه دستگاه ارتودنسی از دهان خارج می شوند. با برداشته شدن دستگاه، بیمار تحت معاینه دندان قرار گرفته و جرم گیری شروع می شود. مدت زمان زیادی برای برداشتن دستگاه ارتودنسی از روی دندان نیاز نیست. در این هنگام می توان عکس دندان های قبل از درمان را با وضعیت فعلی دندان ها مقایسه کرد. این یکی از زیباترین اتفاق ها خواهد بود. بعد از برداشتن بریس ها و انجام جرم گیری و شستشوی حرفه ای دندان ها، از نگهدارنده و ریتینر برای تثبیت درمان استفاده خواهد شد. معمولاً دندان ها تمایل دارند به وضعیت اولیه پیش از درمان برگردند. استفاده از ریتینر مانع از این اتفاق شده و دندان ها را در سر جای خود نگاه می دارد. استفاده از ریتینر برای مدت زمانی باید بکار رود تا دندان ها به موقعیت جدید عادت کنند. با استفاده از ریتینر وضعیت دندان ها به طور دائم ثابت شده و همان طور باقی خواهد ماند.

بیشتربخوانید... انواع ارتودنسی نامرئی

مراحل انجام ارتودنسی به جهت زیبایی

گاهی اوقات ارتودنسی جنبه درمانی نداشته و به منظور زیبایی انجام می شود. در این صورت مراحل ارتودنسی عبارتند از: معمولاً در اولین جلسه ارتودنسی بیمار معاینه شده و مشکلات دندان بررسی می شوند. از تک تک دندان ها برای بررسی مشکلات عکس گرفته می شود. از عکس برای رفع مشکلات دندان ها و ترمیم آن ها استفاده می شود. با بررسی عکس ها متخصص ارتودنسی نظر خود را در خصوص درمان بیان می کند. سلامت لثه و بافت داخل دهان بررسی می شود. در صورت بروز مشکل فرد به پریودنتیست معرفی می شود. دندان ها جرم گیری و پوسیدگی ها ترمیم می شوند. با رفع مشکلات لثه و دندانها اگر لازم باشد از ارتودنسی متحرک استفاده می شود. برای ساخت پلاک های متحرک از فک ها قالب گیری می شود.  

منبع: www.orthodoctor.ir  

ارتودنسی دندان پوسیده را چگونه انجام می دهند؟

۱۴ بازديد

ارتودنسی دندان پوسیده از دغدغه های افراد برای انجام درمان است. همانطور که می دانیم در طی جلسه مشاوره دهان و دندان فرد معاینه شده و به طور دقیق مورد ارزیابی قرار می گیرد. در این جلسه پوسیدگی ها تشخیص داده شده و قبل از شروع درمان ارتودنسی رفع می شوند. چون همه کسانی که اقدام به ارتودنسی می کنند اغلب با مشکل دندان های پوسیده درگیر هستند.

بیشتربخوانید... عوارض لمینت متحرک دندان

راهکارهایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در طی ارتودنسی

امروزه ارتودنسی یکی از روش های درمان برای رفع مشکلات فک و دندان است. افراد زیادی مبتلا به این ناهنجاری ها بوده و بناچار مجبور به استفاده از این درمان هستند. اغلب آن ها به مشکلاتی همچون تغییر رنگ دندان، پوسیدگی و وجود لکه روی دندان دچار هستند. دستگاه ارتودنسی نیز می تواند فرد را مستعد این مشکل کند. در زمان استفاده از درمان می توان با توجه به برخی نکات ساده مانع از پوسیدگی دندان شد: یکی از مهم ترین نکات اینست که از عدم تجمع باکتری بر روی براکت ها اطمینان حاصل شود. با قرار گرفتن باکتری روی دندان، از دسترس خارج شده و قابل کنترل نخواهند بود. از اینرو باید همه خرابی های دندان ترمیم شوند. همچنین لازم است دندان ها به طور حرفه ای شستشو داده شده و جرم گیری شوند. بدین وسیله میزان پوسیدگی دندان به حداقل خواهد رسید. استفاده از نخ دندان در این دوران کارساز نیست؛ از اینرو عدم استفاده از نخ دندان می تواند فرد را مستعد پوسیدگی کند. مسواک بین دندانی بهترین راه حل برای رفع این مشکل است. با استفاده از این مسواک می توان بین دندان ها و دستگاه ارتودنسی را تمیز کرد. این مسواک می تواند بر خلاف نخ دندان به همه نقاط دسترسی داشته باشد. مواد غذایی به جا مانده را از لابلای دندان ها و براکت ها خارج کرده و تمیز کند. از اینرو مانع از پوسیدگی دندان ها شده و از وقوع آن جلوگیری می کند. استفاده از دهانشویه یکی دیگر از نکات مهم برای پیشگیری از مشکلات احتمالی است. دهانشویه با دسترسی به همه نواحی دهان و دندان، براکت، سیم ارتودنسی و … می تواند مانع از هر گونه پوسیدگی شود.

بیشتربخوانید.. روکش دندان شیری

پرهیز از خوردن برخی غذاها که متخصص ارتودنسی ممنوع کرده است راهکار دیگری به شمار می آید. در طی دوره درمان لیستی از غذاهای ممنوعه در اختیار بیمار قرار می گیرد. غذاهای سفت همچون آجیل و تنقلات و چسبناک همانند شکلات و گز سبب آسیب به دندان، براکت و سیم ارتودنسی می شوند. همکاری بیمار در دوران ارتودنسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش مهمی در موفقیت نتیجه درمان دارد. فرد باید در این زمان از دستورالعمل ها و توصیه های ارتودنتیست تبعیت کند. با رعایت کردن دستورات متخصص ارتودنسی نه تنها از پوسیدگی دندان ها پیشگیری شده بلکه سلامت براکت ها و دستگاه ارتودنسی نیز تضمین می شود. در صورت شکستگی براکت ها در روند درمان وقفه ایجاد شده و طول دوره درمان طولانی تر می شود.

  • نوشیدن آب فراوان
  • مراجعات منظم

بیشتربخوانید.... هزینه پرکردن دندان جلو

ارتودنسی و پوسیدگی دندان

همانطور که گفته شد یکی از اقدامات لازم پیش از انجام ارتودنسی، ترمیم هر گونه پوسیدگی است. با رفع پوسیدگی ها می توان بلافاصله درمان را شروع کرد. با توجه به اینکه طول دوره درمان در ارتودنسی زیاد است از اینرو دندان ها می توانند در این دوران نیز دچار پوسیدگی شوند. بنابراین توصیه بر اینست که بعد از رفع هر گونه پوسیدگی در دهان و انجام ارتودنسی مانع از ایجاد دوباره پوسیدگی شد.

مطالعه بیشتر: مجله دندانپزشکی ژاله ایمپلنت

ارتودنسی طرح لبخند چگونه ایجاد می شود؟

۱۶ بازديد

اگر می خواهید زیبا و دوست داشتنی به نظر برسید، کافی است لبخند بزنید؛ اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا بعضی از افراد لبخند زیباتر و دل نشین تری دارند؟ در واقع برای داشتن یک لبخند زیبا و ایده آل، شما بدون شک به دندان هایی بی عیب و نقص و ایده آل نیاز دارید؛ زیرا هنگام لبخند زدن، دندان ها بیشتر از هر چیز دیگری خود نمایی می کنند. اگر شما دندان های بی نقصی ندارید، لازم نیست به خاطر این موضوع نگران باشید؛

بیشتربخوانید... هزینه دندان مصنوعی کامل

ارتودنسی طرح لبخند

شاید شما هم افرادی را دیده باشید که لبخند آنها بسیار زیبا و شیرین است و به چهره آنها زیبایی و جذابیتی دو چندان می دهد. در واقع لبخند زدن همیشه زیبا است؛ اما از نظر دندان پزشکان و متخصصان ارتودنسی، یک لبخند ایده آل و استاندارد، اصول و ویژگی های خاصی دارد؛ از این رو دندان پزشکان با انجام دادن اقداماتی مانند اصلاح فرم دندان ها، اصلاح رنگ دندان ها، اصلاح فرم لثه و مرتب و منظم کردن دندان ها، به طراحی یک لبخند ایده آل می پردازند. اما چنین لبخند ایده آلی چه مشخصات و ویژگی هایی دارد؟ در واقع طبق قواعد و اصول دندان پزشکی، یک لبخند ایده آل لبخندی است که در آن تاج دندان های فک بالا و حدود یک یا دو میلی متر از لثه ها مشخص باشد؛ به علاوه دندان ها باید مرتب و منظم باشند، فرم و اندازه نرمالی داشته باشند و رنگ دندان ها هم روشن باشد.

بیشتربخوانید... ایمپلنت چیست

تاثیر دندان ها بر طرح لبخند

بدون شک اولین و مهم ترین عضوی که در بدن بر لبخند شما تاثیر می گذارد، دندان های شما هستند. در مورد دندان ها، موضوعاتی مانند اندازه دندان، فرم و شکل دندان، رنگ دندان و مرتب بودن دندان ها، بسیار مهم هستند. در مورد اندازه دندان ها ما نمی توانیم یک اندازه یا سایز خاص را به عنوان یک سایز استاندارد معرفی کنیم، بلکه آنچه که در این مورد اهمیت دارد، تناسب اندازه دندان ها با هم و نیز با سایر اجزای صورت است. این موضوع در مورد رنگ دندان ها هم صدق می کند؛ زیرا ما طیف وسیعی از رنگ دندان ها داریم و نمی توانیم بگوییم یک رنگ خاص، بهترین و زیباترین رنگ برای دندان ها است. اگر دندان های شما از نظر رنگ و سایز مشکلی نداشته باشند، اما نامرتب و کج باشند یا فاصله زیادی از یکدیگر داشته باشند، باز هم تاثیرات منفی زیادی بر لبخند شما می گذارند. دندان پزشکان در اکثر موارد برای مرتب کردن دندان ها از درمان ارتودنسی استفاده می کنند.

بیشتربخوانید.... احتمال برگشت ارتودنسی

هزینه ارتودنسی طرح لبخند چقدر است؟

یکی از سوالات پرتکرار و مهم افراد در مورد ارتودنسی طرح لبخند، در مورد قیمت و هزینه های آن است. در واقع هنگامی که صحبت از ارتودنسی می شود ممکن است افراد نگرانی هایی در مورد پرداخت کردن هزینه های آن داشته باشند. در واقع اگر می خواهید هزینه و نرخ ارتودنسی طرح لبخند را بدانید، حتما باید به مطب یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید و از او مشورت بگیرید. در اصل، هزینه و قیمت ارتودنسی طرح لبخند به عوامل و فاکتورهای متعددی بستگی دارد. این هزینه ها ثابت نیستند و از فردی به فرد دیگر می تواند متفاوت باشند؛ از این رو ما نمی توانیم یک هزینه یا قیمت ثابت را برای ارتودنسی طرح لبخند اعلام کنیم. بعضی از فاکتورها و عوامل تاثیر گذار بر هزینه ارتودنسی طرح لبخند عبارتند از:

  • سن و سال بیمار
  • نوع و میزان مشکلاتی که بیمار دارد.
  • تبحر و توانایی متخصص ارتودنسی
  • درمان ها و اقدامات جانبی
  • شهر و منطقه محل زندگی

مطالعه بیشتر: مجله دندانپزشکی ارتوبلاگ

آیا می شود ارتودنسی دندان رایگان داشت؟

۱۵ بازديد

ارتودنسی دندان رایگان یکی از تمایلات اغلب افراد برای انجام درمان ناهنجاری های دهان و دندان است. وقتی صحبت از ارتودنسی می شود، تداعی کننده هزینه هنگفت در ذهن افراد خواهد بود. ارتودنسی یکی از خدمات دندانپزشکی است که به علت طول دوره درمان طولانی همواره از هزینه بالایی برخوردار بوده و علاوه بر صرف وقت نیازمند صرف هزینه بالایی نیز هست. هنگامی که سخن از ارتودنسی رایگان به میان می آید، منظور مشاوره رایگان این درمان است. در واقع هیچ جایی وجود ندارد که خدمات ارتودنسی را رایگان انجام دهد.

بیشتر بخوانید... معایب ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی دندان رایگان چیست؟

وقتی فرد برای درمان ارتودنسی اقدام می کند، در طی اولین جلسه دهان و دندان معاینه می شود. در این جلسه شرایط فک و دندان بررسی شده و مشاوره صورت می گیرد. این جلسه به طور معمول رایگان انجام می شود. همانطور که گفته شد منظور از ارتودنسی رایگان، مشاوره رایگان است. در جلسه مشاوره رایگان متخصص ارتودنسی توضیحات کاملی در خصوص درمان ارتودنسی ارائه کرده و نحوه درمان را توضیح می دهد. اگر درمان نیازمند کشیدن دندان باشد، لزوم آن را به بیمار گوشزد می کند. سپس در خصوص هزینه و نحوه پرداخت آن صحبت می شود. در اکثر موارد، همه هزینه ارتودنسی از بیمار در طی یک جلسه گرفته نمی شود. بطور معمول مبلغی به عنوان پیش پرداخت دریافت شده و مابقی به صورت اقساط در طی جلسات مراجعه دریافت می شود. این نوع پرداخت بستگی به توافق ارتودنتیست و بیمار دارد.

آیا ارتودنسی دندان رایگان همان خدمات بیمه تکمیلی است؟

برخی از افراد در پی آنند که با استفاده از خدمات بیمه تکمیلی هزینه ای بابت ارتودنسی نپرداخته و آن را رایگان انجام دهند. اما لازم است بدانند که بعضی اوقات بیمه تکمیلی هیچ هزینه ای بابت خدمات دندانپزشکی به بیمار ارائه نمی دهد. در ضمن اگر هم هزینه ای توسط بیمه به فرد متقاضی پرداخت شود آنقدر این مبلغ جزئی و ناچیز است که دردی را دوا نمی کند.

بیشتر بخوانید... قالب گیری ارتودنسی چیست

بنابراین توصیه می شود در پی ارتودنسی رایگان نباشید. یکی از راهکارهای مطلوب بجای ارتودنسی دندان رایگان استفاده از شرایط پرداخت آسان تر است. یکی از دلایلی که بیمه هیچ هزینه ای بابت ارتودنسی تقبل نمی کند اینست که ارتودنسی به عنوان یک درمان زیبایی قلمداد شده و از اینرو زیر بار آن نمی روند.

مطالعه بیشتر: مجله دندانپزشکی ارتودنتیست

واریکوسل چیست و چگونه درمان میشود؟

۱۴ بازديد

واریکوسل، اتساع و پیچ خوردگی سیاهرگ‌های بالای بیضه می‌باشد. این بیماری یکی از شایعترین دلایل کاهش تولید اسپرم، همچنین معیوب شدن و تقلیل کیفیت اسپرم است که منجر به ناباروری مردان می‌شود؛ با این وجود همه مبتلایان به بیماری واریکوسل با چنین مشکلاتی مواجه نخواهند شد و واریکوسل در باروری آنها اثرگذار نخواهد بود. در واقع واریکوسل یکی از دلایل رایج ولی قابل اصلاح ناباروری مردان است. خوشبختانه این بیماری به سادگی توسط پزشک قابل تشخیص است و با اقدامات درمانی به موقع که معمولاً جراحی می‌باشد، رفع می‌گردد.

علت واریکوسل چیست؟

دلایل بسیاری برای بیماری واریکوسل ارائه شده است. دریچه‌های موجود در رگ‌ها ممکن است به خوبی کار نکنند (یا ممکن است از بین بروند). اگر جریان خون کند باشد، ممکن است خون در رگ‌ها جمع شود. همچنین رگ‌های بزرگتر که از بیضه‌ها به سمت قلب حرکت می‌کنند به طور متفاوتی در سمت چپ و راست به هم وصل می‌شوند. بنابراین در سمت چپ بیضه فشار بیشتری لازم است تا خون در رگ‌ها به سمت قلب جریان یابد. اگر خون در رگ‌ها به سمت عقب جاری شود، می‌تواند باعث تورم آن‌ها شود. گاهی، به ندت، غدد لنفاوی متورم یا توده‌های دیگر در پشت شکم جریان خون را مسدود می‌کنند. این اتفاق می‌تواند به تورم ناگهانی رگ‌های اسکروتوم منجر شود که در بیشتر موارد دردناک خواهد بود.

بیشتربخوانید... سنگ کلیه چیست

علائم واریکوسل

بیشتر مردان مبتلا به واریکوسل هیچ علامتی ندارند. اما واریکوسل ممکن است به دلایل زیادی نگران کننده باشد. در بعضی از موارد واریکوسل ممکن است باعث ناباروری و کندی رشد در بیضه چپ در دوران بلوغ شود. واریکوسل‌ها ممکن است عامل ایجاد مشکلات باروری در حدود 4 نفر از 10 مردی باشد که برای پدر شدن برای اولین بار با مشکل مواجه شده‌اند. همچنین ممکن است عامل ایجاد مشکلات باروری برای حدود 8 مرد از 10 مردی باشند که قصد دارند برای دومین بار پدر شوند اما با مشکلات باروری روبه‌رو شده‌اند.

بیشتربخوانید... درمان سنگ کلیه با جراحی لاپاراسکوپی

آیا درمان واریکوسل با طب سنتی امکان‌پذیر است؟

واریکوسل در طب سنتی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. با مطالعه ادامه مقاله می‌توانید به روش سنتی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید یک رژیم غذایی مناسب برای خود تهیه کنید. بهتر است از فست‌فودها، غذاهای سرد و یخ زده، سوسیس، کالباس، بادمجان و برخی غذاهای دیگر که عامل سردی در بدن هستند، استفاده نکنید.

مصرف مواد نام برده شده سبب افزایش تولید خلط سودا شده و غلظت خون بدن را بالا می‌برد. افزایش غلظت خون نیز واریس بیضه را در بدن به وجود می‌آورد. برای جلوگیری از این منظور بهتر است خوراکی‌های سودازا را کنار بگذارید.

مطالعه بیشتر: مجله سلامتی بیمارستان

ارتودنسی فاصله دندان جلو

۱۴ بازديد

ارتودنسی فاصله دندان جلو راه اساسی برای لبخند زیبا است. آیا تا به حال لحظه‌ای که لبخند می‌زنید و لب‌های شما باز می‌شود و دندان‌های شما به نمایش در می‌آید فکر کرده‌اید؟ همه ما می‌دانیم که دندان‌های جلو معمولاً برای گاز گرفتن استفاده می‌شود؛ اما اگر این تفکر را کنار بگذاریم، دندان‌های بالایی شما نقش بسیار مهمی در بهبود ظاهر شما دارند. درمان ارتودنسی دندان بالا به شما لبخند زیبا هدیه می‌دهد. افرادی که می‌خواهد لبخند و خنده زیبا داشته باشند می‌دانند که دندان‌های جلو چه تأثیری دارد. با این حال، این بدان معنا نیست که دندان‌های پایین شما اهمیتی ندارند.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی با بیمه نیروهای مسلح

فقط دندان‌های جلویی بالایی بیشتر تحت تأثیر مشکلاتی مانند برآمدگی، فاصله یا ازدحام بیش از حد قرار می‌گیرند. به همین ترتیب، بسیار مهم است که فرد با روش‌های مختلف درمان ارتودنسی دندان جلو آشنا باشد.

بیشتربخوانید... انواع ارتودنسی نامرئی

عواملی که باید در درمان ارتودنسی دندان جلو در نظر بگیرد

 لبخند شما فقط به موقعیت دندان‌ها بستگی ندارد، رابطه دندان شما و لبخند شما یک رابطه پیچیده است که فک شما را نیز درگیر می‌کند. اگر فک‌های شما متعادل نباشد این می‌تواند بر روی هم قرار گرفتن دندان‌ها تأثیر بگذارد. شما باید روش درمانی انتخاب کنید که اول موجب ساییدن دندان و خراب شدن دندان‌های شما نشود، همچنین باعث نشود که لبخند شما از چیزی که هست خراب‌تر شود. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید نحوه حرکت دندان‌های شماست. به عنوان مثال، دندان‌های شلوغ وقتی صاف می‌شوند به جلو حرکت می‌کنند در حالی که دندان‌هایی که فاصله بین آن‌ها است به عقب حرکت می‌کنند؛

بیشتربخوانید... انواع ایمپلنت دندان

 بنابراین در حالی که قرار دادن براکت روی دندان‌های بالا فقط دندان‌های بالایی را صاف می‌کند، دندان‌های نیش شما هم حرکت می‌کنند و ممکن است شما دیگر نتوانید به درستی غذاها را گاز بگیرید. به عنوان مثال اگر دندان‌های بالایی شما شلوغ باشد، پرداختن به دندان‌های فوقانی می‌تواند باعث بزرگ شدن اوربایت شود. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که با افزایش سن دندان‌های پایین خود را بیشتر نشان می‌دهند. شما اگر فقط دندان‌های بالا را اصلاح کنید و دندان‌های پایین هم نیاز به اصلاح داشته باشند در واقع کاری انجام نداده‌اید. شما باید این را بدانید که نباید اجازه دهید انحراف دندان جلو باعث کاهش اعتماد به نفس شما بشود. در ابتدا گزینه‌های بی‌شماری برای درمان ارتودنسی دندان بالا وجود دارد، همچنین خنده بخشی از انسان است و نباید بر کلیت انسان تأثیر بگذارد.

منبع: chalava

تحلیل ریشه دندان

۱۱ بازديد

همه ی ما دوست داریم که دندان هایمان یک عمر دوام بیاورند اما بسیاری از ما می دانیم که همیشه این اتفاق نمی افتد. یکی از مشکلاتی که می تواند عمر دندان هایمان را کم کند، تحلیل رفتن ریشه دندان است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی نامرئی و شفاف دندان

علل تحلیل ریشه دندان

علت کوتاه شدن یا تحلیل ریشه ها تغییرات بیولوژیکی است. البته این علت نمی تواند نقش ارتودنسی را در تحلیل ریشه نقض کند. در واقع تحلیل ریشه از عوارض درمان ارتودنسی محسوب می شود.

در طول ارتودنسی، ریشه هایی که شکل های غیر معمولی دارند، بیشتر مستعد کوتاه شدن هستند و ریشه های سالم، پیپت (pipette) شکل یا انحراف دار نیز بیشتر مستعد تحلیل رفتن نوک ریشه می باشند.

همچنین کوتاه شدن ریشه می تواند با سابقه ارتودنسی فرد مرتبط باشد. علاوه بر این، شرایط پزشکی دیگری مانند عدم تعادل متابولیسم کلسیم فسفات و بیماری متاستاتیک می توانند باعث کوتاه شدن ریشه شوند. به عنوان مثال، استئوسارکوما بیماری است که می تواند به پوسیدگی دندان، متاستاز پیدا کند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی با بیمه نیروهای مسلح

تشخیص ریشه هایی که به طور طبیعی کوتاه هستند از ریشه های کوتاه شده بسیار اهمیت دارد زیرا در برخی موارد عکس های رادیوگرافی آنها بسیار شبیه به هم می باشند. در ابتدا، ممکن است علت شکل نگرفتن ریشه ای با طول طبیعی، تفاوت های ژنتیکی، شرایط پزشکی و سندروم ها به نظر برسد. در نهایت می توان گفت علل مختلفی می تواند موجب کوتاه شدن ریشه دندان ها شود. یکی از دلایل شایع آن، تحلیل ریشه ناشی از درآمدن دندان مجاور می باشد و به عنوان مثال، ممکن است دندان های نیش باعث تحلیل ریشه دندان های پیشین جانبی شوند. ضربه و التهاب ناشی از آن نیز می تواند باعث تحلیل و کوتاه شدن ریشه شود.

بیشتر بخوانید... پوسیدگی دندان چیست

درمان

 از آنجایی که علت اصلی تحلیل ریشه اغلب ناشناخته باقی می ماند، بهترین روش برای درمان تحلیل ریشه، پیشگیری از آن است. طبق تحقیقات انجام شده در زمینه دندانپزشکی، متخصصین ارتودنسی باید قبل از شروع درمان، از دهان و دندان بیمار عکس های رادیوگرافی تهیه کنند. در صورتی که ریشه ی دندان ها بسیار کوتاه باشد، متخصص ارتودنسی باید به فکر درمانی جایگزین باشد. با اینکه تحلیل شدید ریشه به ندرت اتفاق می افتد؛ اما مراجعه مداوم به دندانپزشک برای چکاپ دندان ها و تشخیص زودهنگام مشکلات دندانی، بسیار ضروری است. به خاطر داشته باشید که رعایت بهداشت دهان و دندان که شامل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان دوبار در روز می باشد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین استفاده از دهان شویه های فلورایدی می تواند راه موثری برای پیشگیری از مشکلات دهان و دندان باشد.

منبع: orthodoctor

شرایط انجام عمل لاغری، آیا من واجد شرایط هستم؟

۱۶ بازديد

برای اینکه زیر تیغ این جراحی ها بروید لازم است که شرایط خاصی داشته باشید. به این معنی که هر کسی واجد شرایط یا کاندید عمل لاغری نیست. برخی از مهمترین و اصلی ترین شروط انجام این ۳ عمل عبارتند از:

بیشتربخوانید... برنامه غذایی صبحانه سالم

داشتن حداقل ۴۵ کیلوگرم اضافه وزن 

اولین شرط برای انجام جراحی لاغری( عمل اسلیو معده ، عمل ساسی معده و....) قطعا داشتن اضافه وزن بسیار زیاد است.  کسانی که دست کم ۴۵ کیلو اضافه وزن دارند میتوانند کاندید عمل لاغری باشند. وزن نرمال هر شخصی بر اساس وزن و قد او تعیین میشود. اگر میخواهید بدانید که وزن نرمال شما باید چقدر باشد و اکنون چقدر اضافه وزن دارید، به روی عبارت “محاسبه شاخص توده بدنی” کلیک کنید تا بصورت آنلاین و آنی بینید چقدر اضافه وزن دارید.

بیشتربخوانید... دلایل ریزه خواری بعد از عمل اسلیو معده

داشتن شاخص توده بدنی یا (BMI)  ۴۰ یا بالاتر از آن (از مهمترین شرایط انجام عمل لاغری )

در همان صفحه ذکر شده بعد از وارد کردن قد و وزن، اولین عددی که مشاهده میکنید شاخص توده بدنی است. اگر این شاخص برای شما ۴۰ یا بیشتر باشد به معنی این است که شما کاندید خوبی برای عمل جراحی لاغری هستید.

 BMI 35 یا بالاتر به همراه ابتلا به برخی مشکلات و بیماری ها

ممکن است شاخص توده بدنی ششا کمتر از ۴۰ باشد اما در برخی شرایط باز هم میتوانید زیر تیغجراحی لاغری بروید. طبق یک قاعده کلی، افرادی که شاخص توده بدنی ۳۵ یا بالاتر از آن را دارند و در عین حال با یک یا چند بیماری مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، آپنه خواب، کبد چرب، اختلالات گوارشی و … دست به گریبان هستند نیز میتوانند زیر تیغ عمل جراحی چاقی قرار بگیرند.

بیشتربخوانید... مصرف پروتئین بعد از عمل اسلیو

سن بین ۱۸ تا ۶۰ سال

خیلی ها برایشان سوال پیش می آید که مناسبترین سن برای انجام عمل لاغری چیست؟ در پاسخ ما میگوییم که موسسات معتبر حهانی سن مناسب انجام این عمل را از ۱۸ تا ۶۰ سال در نظر میگیرند. بنابراین یکی دیگر از شرایط انجام عمل لاغری این است که در محدوده سنی ۱۸ تا ۶۰ سال قرار داشته باشید.

منبع: gymju