آرشیو آبان ماه 1402

مطالب پزشكي و سلامتي

10 دلیل برای درمان ارتودنسی به منظور سلامت

۱۲ بازديد

برای بسیاری از ما ارتودنسی دندان می تواند علاوه بر زیبایی به عنوان یک حرکت صعودی آشکار به درمان باشد. یعنی علاوه بر ارتودنسی به منظور زیبایی ، ارتودنسی به منظور سلامتی نیز برای بسیاری از ما حائز اهمیت است. در  این مقاله از بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران ده دلیل علاوه بر زیبایی برای انجام درمان ارتودنسی برای شما عنوان می کنیم و از مزایای این درمان به منظور سلامت برایتان می گوییم. برای جلوگیری از رویش نابجای دندان های فرزندتان به وسیله اشعه ایکس شما می توانید از رویش نابجای دندان های فرزندتان در موقعیت ناصحیح جلوگیری کنید و به وسیله ارتودنسی زود هنگام دندان ها را برای هدایت به موقعیت مناسب خود سوق دهید. برای اصلاح تراکم، حتی مسائل جزئی ازدحام و روی هم افتادگی دندان های فرزند شما را در ابتدای دوران کودکی بسیار راحت تر می توان با ارتودنسی زود هنگام حل کرد.

بیشتربخوانید... ایمپلنت دیجیتال

  • برای محافظت از دندان ها و لثه
  • برای اصلاح اوربایت و یا کراس بایت
  • برای جلوگیری از درد فک

برای جلوگیری از تنفس یا مشکلات بلع ، دندان های منحرف می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند خروپف و اختلالات جدی تر خواب مانند آپنه خواب شود.

برای اصلاح بیش از حد فاصله دندانی، فاصله بیش از حد طبیعی دندان ممکن است باعث بروز صدماتی به دندان های دیگر شود.

برای اصلاح اثرات انگشت و یا مکیدن انگشت شست

بیشتربخوانید... ونیر کامپوزیت

برای جلوگیری از بیماری های قلبی، بهداشت ضعیف دندان های با تراکم زیاد می تواند باعث تجمع تارتار در لثه و عفونت‌ دندان شود که منجر به رشد باکتری های مضر بشود و ممکن است وارد گردش خون شوند و سبب بیماری های قلبی عروقی گردند.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، دشواری دسترسی به تمام نقاط دندان ممکن است باعث جا گذاشتن برخی از دندان ها و نظافت آنها شود بنابراین بسیاری از نقاط مستعد دچار پوسیدگی خواهند شد.

منبع: کلینیک دندانپزشکی

تفاوت اسلیو معده و بای پس

۱۰ بازديد

هدف این دو عمل این است که فرد احساس گرسنگی نداشته باشد و در مدت زمان کمتری، کاهش وزن بیشتری داشته باشد. اما تفاوت‌هایی نیز دارند که در ادامه به فرق بین اسلیو معده و بای پس می‌پردازیم. با مجله اسلیوسرجن همراه باشید.

  • عمل اسلیو معده در یک مرحله انجام می‌شود، اما عمل بای پس معده در دو مرحله انجام می‌گیرد.
  • یکی از تفاوت‌ها در مدت زمان عمل می‌باشد. بدین ترتیب که عمل اسلیو عموماً بیهوشی نداشته و معمولاً ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه زمان می‌برد؛ اما بای‌پس با بیهوشی همراه بوده و مدت‌زمان آن عموماً ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است.
  • پس از جراحی اسلیو معده احساس گرسنگی کمتری خواهید داشت.
  • در اسلیو معده، معده به شکل یک موز در می‌آید و در بای پس معده بشکل یک کیسه برش می‌خورد.
  • سرعت کاهش وزن فرد در عمل اسلیو کمتر از جراحی بای پس است و به همین دلیل فرد دچار ترک یا افتادگی پوست نمی‌شود.
  • علائمی همچون حالت تهوع، استفراغ، اسهال، دل‌درد، سرگیجه و تپش قلب در عمل بای پس معده بیشتر رایج می‌باشد. و تهوع بعد از عمل اسلیو کمتر است.
  • مدت زمان بستری در بیمارستان بعد از عمل اسلیو ۱ روز می‌باشد. در حالیکه بعد از بای پس ۲ الی ۳ روز می‌باشد. البته این موضوع بسته به شرایط بیمار قابل تغییر می‌باشد.
  • دوران نقاهت عمل اسلیو کمتر از بای پس می‌باشد.
  • یکی دیگر از تفاوت‌ها میان این دو جراحی هضم و جذب غذا می‌باشد. طی جراحی اسلیو معده، مسیر گوارش تغییری نمی‌کند و از این رو، عمل هضم و جذب غذا مانند قبل است.
  • اما در جراحی بای پس معده چون قسمتی از روده دچار تغییر شده، در نتیجه نحوه گوارش غذا نیز تغییر می‌کند، بنابراین هضم و جذب غذا سخت‌تر خواهد بود. لازم به ذکر است که افراد بعد از عمل بای پس، باید با تزریق ویتامین‌های مختلف از اختلالات تغذیه‎‌ای جلوگیری کنند.

بیشتربخوانید... یبوست بعد از اسلیو معده

  • به طور کلی، روش بای پس به افرادی که شاخص توده بدنی بیشتر از ۳۰ دارند و از دیابت رنج می‌برند و همچنین مشکل ریفلاکس معده دارند پیشنهاد می‌گردد. همچنین روش اسلیو به افرادی که عادت به حجیم خواری دارند یا وزن آن‌ها بالای ۱۵۰ کیلوگرم است پیشنهاد می‌شود.
  • تغییرات در رژیم غذایی به طور کامل یکسان می‌باشد. برای مثال حدود یک هفته پس از جراحی، فرد می‌تواند تنها مایعات مصرف کند. اما تفاوت اصلی در رژیم غذایی بعد از عمل، اندازه معده شما می‌باشد که بر میزان خوردن شما تأثیر می‌گذارد.
  • بدین ترتیب که پس از جراحی اسلیو، معده جدید شما حدوداً می‌تواند ۸۵ گرم مواد غذایی نگه دارد و پس از جراحی بای پس معده، معده جدید شما تقریباً به اندازه ۲۸ گرم می‌تواند مواد غذایی نگه دارد.
  • کاهش وزن در عمل اسلیو کندتر از عمل اسلیو بای پس معده می‌باشد.
  • بعد از هر دو جراحی و رعایت رژیم غذایی عموماً با گذشت یک سال از جراحی، ۶۰ تا ۸۰ درصد وزنتان را با بای‌پس و ۵۰ تا ۷۰ درصد آن را با اسلیو از دست خواهید داد.

بیشتر بخوانید... درد عمل اسلیو معده

 

جراحی فک و هر آنچه که باید بدانید

۹ بازديد

بسیاری از افراد به دلیل داشتن ناهنجاری‌های فک و دهانی اقدام به انجام جراحی فک می‌کنند. این جراحی می‌تواند روی فک بالا یا در فک پایین صورت گیرد و باید توسط متخصص آن انجام شود. گاهی اوقات جراحی برای زیبایی انجام می‌شود، و در بسیاری از موارد دیگر برای از بین بردن اختلالات فیزیکی و تکلمی. این عمل باعث بهبود جویدن غذا، صحبت کردن و حتی تنفس خواهد شد و همچنین می‌تواند زیبایی دندان را تحت تاثیر بگذارد. در این مقاله از مجله بیمارستان بهترین کلینیک دندانپزشکی در شمال تهران قصد داریم درباره روش‌های جراحی، مراقبت‌های بعد از جراحی، عوارض آن و انواع جراحی‌هایی که انجام می‌شود، صحبت خواهیم کرد.

بیشتربخوانید... بهترین روش های ارتودنسی

متخصص باید نیاز به جراحی را تشخیص دهد

متاسفانه در سال‌های گذشته آمار افرادی که به جراحی فک نیاز داشته‌اند بسیار زیاد بوده است. دلایل ناهنجاری‌های دهانی می‌تواند مادرزادی باشد و یا به خاطر فشار و ضربه این اتفاق افتاده باشد، هرچند در هر صورت فرد باید تحت عمل جراحی قرار گیرد. بعضی از مشکلاتی که افراد با ناهنجاری‌های دهانی به آن دچار هستند عبارتند از:

  • مشکلات تنفسی
  • اختلال در مفصل صورت
  • نداشتن تقارن در صورت
  • رشد غیر معمول فک بالا یا پایین
  • جویدن و غذا خوردن نامناسب
  • وجود عفونت در دهان، غده‌های بزاقی و فک و بسیاری موارد دیگر

بیشتربخوانید... لیست بهترین متخصص های ارتودنسی در کرج

بهترین سنی که برای این نوع جراحی در نظر گرفته شده بین 18 تا 25 سالگی است، که رشد فک و دندان به توقف رسیده است. البته در موارد ضربه و فشار به صورت و فک، دیگر سن بیمار مورد بحث نیست، و تنها باید روی سلامتی او تمرکز کرد. فرد با مراجعه به متخصص ارتودنسی، با یکسری آزمایشات و عکس برداری‌ها می‌تواند متوجه نیاز به عمل جراحی فک شود. البته در گاهی اوقات تنها با انجام درمان ارتودنسی می‌توان این اختلالات را از بین برد و نیازی به جراحی وجود ندارد. همه این‌ها باید به تشخیص دکتر متخصص باشد و بیمار نمی‌تواند خود تقاضای عمل جراحی کند، جز در مواردی که برای زیبایی است.

بیشتربخوانید... هزینه کامپوزیت دندان در سال ۱۴۰۲

انواع عمل فک

بیشتر جراحی‌ها روی فک بخاطر مشکلات تنفسی و یا ناهنجاری‌های دندان است و عمل زیبایی در رتبه آخر این لیست قرار دارد. همچنین فک بالا بیشترین مورد تقاضای جراحی فک است عمل فک بالایی عمل فک پایین جراحی هر دو فک جراحی چانه

بیشتربخوانید... لیست بهترین متخصص های ارتودنسی در تهران

رژیم غذایی کم خونی

۱۰ بازديد

درمان کم خونی معمولا با اصلاح رژیم غذایی و داشتن تغذیه مناسب برای درمان کم خونی شروع میشود. بهترین رژیم غذایی برای درمان کم خونی رژیمی است که حاوی منابع آهن و سایر ویتامین های ضروری برای تولید هموگلوبین است، علاوه بر این در این رژیم غذایی باید از مواد غذایی استفاده کنید که جذب آهن موجود در رژیم شما را افزایش دهد.

دو نوع آهن در رژیم غذایی شما وجود دارد، آهن هم و آهن غیر هم. آهن هم در غذاهایی مثل گوشت قرمز، گوشت پرندگان و غذاهای دریایی یافت میشود، آهن غیر هم معمولا در غذاهای گیاهی و غذاهای غنی شده با آهن دیده میشود.

بدن شما هر دو نوع آهن را جذب میکند اما جذب آهن هم برای بدن بسیار راحت تر است و جذب بیشتری هم دارد.

میزان توصیه شده روزانه آهن برای مردان ۱۰ میلی گرم و در بانوان ۱۲ میلی گرم است که برای پیشگیری از کمبود آهن باید این مقدار آهن را در طول روز دریافت کنید. در ادامه با مجله دایت فرم همراه باشید.

بیشتربخوانید... رژیم مناسب برای لاغری صورت

۱- سبزیجات برگ پهن

سبزیجات برگ پهن بخصوص انواع آنها که رنگ سبز تیره دارند جزو بهترین منابع آهن غیر هم به شمار میروند. از جمله سبزی های زیر که در تغذیه مناسب برای کم خونی نقش بسزایی دارند:

♦ اسفناج

♦ کلم کیل

♦ کلم سبز

♦ برگ چغندر

بیشتربخوانید... انواع رژیم یک ماهه

از آنجایی که کمبود فولات هم میتواند منجر به کمخونی در شما شود استفاده از منابع فولات نیز در پیشگیری از کم خونی نقش زیادی دارند، برخی از سبزی های گفته شده مثل کلم سبز و برگ چغندر دارای میزان زیادی فولات هم هستند، مرکبات، غلات کامل و لوبیا ها از دیگر منابع خوب فولات به شمار میروند.

۲- گوشت قرمز و گوشت پرندگان

همه انواع گوشت های قرمز و گوشت پرندگان دارای میزان زیادی آهن هِم هستند، در این بیبن گوشت های قرمز مثل گوشت گوسفند و گوساله جزو بهترین منابع آهن به شمار میروند، گوشت پرندگان مقدار کمتری آهن نسبت به گوشت قرمز دارد.

مصرف گوشت ها به همراه منابع آهن غیر هم و ویتامین ث در برنامه غذایی کم خونی میتواند جذب آهن را دو چندان کند. به طور مثال میتوانید کباب را به همراه اسفناج و جعفری و ریحان و فلفل مصرف کنید تا از همه منابع آهن در تغذیه مناسب برای کم خونی خود بهره برده باشید.

۳- جگر

بسیاری از افراد به دلایل مختلف از مصرف ارگان های داخلی مثل دل و جگر خودداری میکنند، اما واقعیت این است که این اندام ها منبع بسیار خوبی از آهن هستند.

جگر یکی از اندام های داخلی است که خوش طعم و خوش خوراک است و نسبت به سایر ارگان های داخلی بدن طرفداران بیشتری دارد.

جگر سرشار از آهن و فولات است که هر دو مورد در درمان کم خونی موثر هستند، از اندام های داخلی دیگر که آهن زیادی دارند میتوان به قلب، کلیه و زبان اشاره کرد که شما میتوانید به روش های گوناگون در رژیم کم خونی خود از آنها استفاده کنید و از فواید آن بهره ببرید.

۴- غذاهای دریایی

برخی غذاهای دریایی آهن هم را برای بدن فراهم میکند، صدف، خرچنگ و میگو از جمله غذاهای دریایی هستند که حاوی مقادیر زیادی آهن هستند. اغلب ماهی ها نیز دارای مقادیری آهن در خود میباشند.

بیشتربخوانید... رژیم اسلیو قبل از انجام عمل

فیلر بینی و رفع افتادگی بینی

۹ بازديد

تزریق فیلر بینی یک روش بدون جراحی است، که به ایجاد زیبایی در بینی کمک می‌کند. متخصص با تزریق دقیق ژل به بینی می‌تواند، نوک بینی را بالا ببرد و انحنای تیغه بینی را صاف کند. اصلاح و رفع افتادگی بینی با تزریق فیلر روش دائمی نبوده و در صورت عدم رضایت پس از چند ماه بینی به حالت قبل بازمی‌گردد.

اگر دارای قوز بینی هستید، این روش می‌تواند مشکل شما را برطرف کند. فیلر با ایجاد حجم در نواحی اطراف برجستگی، سطح آن را یکنواخت می‌کند. همچنین افرادی که تیغه بینی آن‌ها مقعر و فرورفته است، با تزریق ژل به نتیجه خوبی می‌رسند. در ادامه با مجله فیلر بینی همراه باشید.

انواع فیلر بینی

دو مورد از موثرترین ترکیبات مورد استفاده در فیلرها، اسید هیالورونیک و کلسیم هیدروکسی لپاتیت است. هر دو فیلر برای اصلاح فرم بینی استفاده می‌شوند. این مواد تولید کلاژن و الاستین را افزایش می‌دهند. کلاژن و الاستین بلوک‌های سازنده پوست هستند. بنابراین با از بین رفتن فیلر طی چند ماه هنوز نتایج حاصل از آن قابل مشاهده است. امروزه فیلرها در برندهای زیادی موجود هستند. برخی برندها بهتر عمل کرده و متخصصان بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنند.

ژل بینی حاوی اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک باعث حفظ رطوبت در زیر پوست شده و هیدراتاسیون (آبرسانی) را بهبود می‌بخشد. از ژل هیالورونیک می‌توان برای کاهش فرورفتگی در قسمت‌های مختلف صورت استفاده کرد. برای از بین بردن جای جوش، افزایش حجم گونه، رفع خط اخم و خطوط پنجه کلاغی، رفع خط لبخند و لیفت بینی از این نوع ژل استفاده می‌شود. اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی بوده و در بدن یافت می‌شود. این نوع ژل در حال حاضر به یکی از محبوب‌ترین فیلرها تبدیل شده است.

ژل حاوی کلسیم هیدروکسی لپاتیت

کلسیم هیدروکسی لپاتیت به طور طبیعی در استخوان‌ها وجود دارد. یک ترکیب شبه معدنی است و معمولا برای رفع چین و چروک‌های متوسط تا شدید مثل خطوط روی بینی و برای حجم‌دهی در نواحی مختلف صورت استفاده می‌شود. این ژل‌ها به صورت بیوسنتتیک تولید می‌شوند. به این معنی که از هیچ‌گونه فرآورده حیوانی استفاده نمی‌شود. در نتیجه امکان ایجاد واکنش آلرژیک کاهش پیدا می‌کند. معتبرترین برند تجاری بر پایه کلسیم هیدروکسی لپاتیت برند Radiesse است.

تزریق ژل دائمی به بینی

بیشتر متخصصان از ژل‌های موقت برای اصلاح فرم بینی استفاده می‌کنند. اما ژلی به نام بلافیل وجود دارد، که ماندگاری آن بسیار زیاد است. این نوع ژل حاوی کلاژن و دانه‌های ریز پلی متیل متاکریلات است. بلافیل در سال ۲۰۰۶ برای رفع چین و چروک بینی از سازمان FDA تاییدیه دریافت کرد. در سال ۲۰۱۴ از بلافیل برای درمان اسکارهای آکنه استفاده شد.

این روش به طور کلی بی‌خطر است. اما بهتر است، قبل از تزریق آزمایش پوستی انجام شود. ژل بلافیل برای افراد زیر ۲۱ سال، افراد مبتلا به آلرژی شدید و دارای حساسیت به کلاژن گاوی توصیه نمی‌شود.

بیشتربخوانید... عوارض فیلر بینی چیست

نحوه انتخاب بهترین دندانپزشک کودکان

۸ بازديد

اولین مراجعه کودکان به دندانپزشکی باید با خاطره خوبی همراه باشد. بچه ها در ابتدا از رفتن به دندانپزشکی نمی ترسند، و ترس آن ها دلایل مشخصی ندارد. دندانپزشکان اطفال بایستی محیطی را فراهم کنند که کودک در آن احساس خوبی داشته باشد، درمان را به سادگی برای کودک شرح دهند تا ترس کودک از بین برود.

بیشتربخوانید... ایمپلنت دیجیتال

معمولا از هشت- نه ماهگی به بعد رشد دندان ها جوانه می زند، و در شش هفت سالگی شاهد افتادن دندان ها هستیم، که البته دندان های دائمی جایگزین آن ها خواهند شد. عدم مراقبت و رسیدگی به دندان ها می تواند منجر به بروز درد، پوسیدگی دندان ها و یا بیماری های دهان و دندان شود.

بهداشت دهان و دندان در کودکان یک امر مهم در سلامت جسمانی آن ها می باشد. اغلب والدین یک تصور غلط دارند مبنی بر این که  دندان های کودکان شیری و موقتی می باشد و بعد از مدتی این دندان ها با دندان های دائمی آن ها تعویض می شود، بنابراین  در سنین کودکی دندان ها نیاز به توجه ندارند. اما فراموش نکنید که دندان های سالم در کودکان به درست صحبت کردن و داشتن لهجه فوتیک بسیار کمک می کند و شما می توانید با انجام اقدامات پزشکی از بروز بسیاری از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

بیشتربخوانید... هزینه لمینت دندان

انتخاب بهترین دکتر دندانپزشک کودکان و اطفال به دلیل حساس بودن سن کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دندانپزشک اطفال اصولا از کودکی تا حدودا 10 سالگی به چکاپ، بررسی و درمان مشکلات دندان کودکان می پردازد. به دلیل تشخیص درست و انتخاب بهترین روش برای درمان باید از تبحر بالایی برخوردار باشد.

در اکثر موارد برای یافتن بهترین دندانپزشک اطفال والدین نمی دانند که چگونه بهترین دندانپزشک اطفال را پیدا کنند.در موارد اورژانسی و درد شدی  دندان کودک زمان برای تصمیم گیری نمی باشد پس بهتر است  والدین برای مراجعه و بررسی دندان های کودک خود  با پرس و جو و آمادگی های لازم  به دندانپزشک اطفال مراجعه کنند. در مرحله اول ویزیت دندان ها کودک معمولا اقدامی درمانی  بر روی دندان ها انجام نمی شود و والدین می توانند در همین ملاقات اول نحوه بر خورد دندانپزشک را با کودک خود بسنجند و بعد برای مراجعه بعدی خود تصمیم بگیرند.

راهکارهای مختلفی برای پیدا کردن بهترین دندانپزشک اطفال وجود دارد که انتخاب را کمی راحت تر می کنند. توصیه ها و پیشنهادات آشنایان می تواند کمک کننده باشد و در اغلب موارد والدینی که از نتیجه درمانیدندانپزشک کودک خود رضایت داشته باشند ویزیت و مراجعه به آن دندانپزشک را به آشنایان و اقوام خود پیشنهاد می کنند؛ همین امر می تواند یکی از راهکارهای پیدا کردن بهترین دندانپزشک اطفال یا کودکان باشد.

بیشتربخوانید... آبسه دندان

جستجو در اینترنت و مراجعه به سایت دندانپزشک نیز یکی دیگر از روش های انتخاب بهترین دندانپزشک اطفال است، بعد از انتخاب دندانپزشک کودکان برای آشنایی بیشتر با تخصص و مهارت  پزشک وب سایت وی را مطالعه کنید. لازم به ذکر است که قبل از مراجعه به کلینیک‌ دندانپزشکی کودکان حتما مطمئن شوید که پزشک دوره  تخصصی دندانپزشکی اطفال را گذرانده باشد و بعد برای گرفتن وقت ویزیت و معاینه اقدام نمائید.

رژیم غذایی وحشی چیست؟

۹ بازديد

رژیم وحشی همچون رژیم خیار یک برنامه غذایی کم کربوهیدرات با چندین راهکار مفید است، مانند تمرکز بر غذاهای فرآوری نشده. با این حال، کارشناسان معتقدند که این رژیم برای همه مناسب نیست. حذف غلات می‌تواند برای برخی از افراد که نمی‌توانند آن را برای مدت طولانی دنبال کنند، محدود‌کننده باشد. برنامه غذایی شما باید برای رسیدن به اهداف هفتگی سازماندهی شود، نه روزانه. برای مثال، اگر روز دوشنبه نمی‌توانید به اندازه کافی سبزیجات بخورید، در روز سه‌شنبه یا چهارشنبه باید سبزیجات بیشتری بخورید تا در پایان هفته، حدود ۶۵ درصد از غذای دریافتی‌تان را سبزیجات غنی از مواد مغذی و کم نشاسته تشکیل دهد. در رژیم وحشی صرف غذا در خارج از خانه در برنامه مجاز است و به غذا خوردن با دوستان توصیه می‌شود. در رژیم وحشی برای مواقع اضطراری، می‌توانید شکلات تلخ با کیفیت بالا همراه داشته باشید. برنامه رژیم غذایی وحشی با یک برنامه ورزشی همراه است. برنامه تمرینی به سادگی شامل یک جلسه تمرینی ۷ دقیقه‌ای با شدت بالا در هفته است. اما توجه داشته باشید که همه افراد به اندازه کافی سالم نیستند که فواصل با شدت بالا را کامل کنند. دستورالعمل‌های ورزشی کنونی یک برنامه فعالیتی را پیشنهاد می‌کند که شامل ۱۵۰ دقیقه یا بیشتر فعالیت متوسط برای مدیریت وزن و سلامت کلی است.

بیشتربخوانید... رژیم آب درمانی

اصول رژیم غذایی وحشی

در رژیم غذایی وحشی مثل رژیم کتوژنیک باید نیمی از بشقاب شما از سبزیجات، حدود ¼ بشقاب از پروتئین، گوشت یا تخم مرغ و ¼ دیگر بشقاب از میوه‌ها، چربی‌ها و نشاسته تشکیل شده باشد. اگرچه رژیم وحشی تاکید می‌کند که همه غذاهای مصرف شده در این برنامه باید منابع محلی و ارگانیک باشند، این ممکن است بسته به محل زندگی و بودجه شما همیشه امکان پذیر نباشد. لیست خرید زیر پیشنهاداتی را برای شروع رژیم غذایی وحشی ارائه می‌دهد و این شما هستید که تصمیم می‌گیرید که این رژیم را انتخاب کنید یا نه. توجه داشته باشید که این یک لیست قطعی نیست و ممکن است شما غذاهای دیگری را پیدا کنید که برای شما بهتر عمل کنند.

بیشتربخوانید... رژیم فلکسترین

  • سبزی‌های برگ‌دار تیره (کلم پیچ، اسفناج، چغندر، سبزی کولارد)
  • سبزیجات غیر نشاسته‌ای (کلم بروکلی، گل کلم، کدو سبز، کلم بروکسل، لوبیا سبز، قارچ)
  • میوه‌های کم کربوهیدرات (توت، آناناس، طالبی، آووکادو)
  • منابع چربی سالم (آووکادو، گردو، بادام، دانه چیا، دانه کتان، روغن زیتون)
  • گوشت و مرغ (گوشت گاو، سینه مرغ، سینه بوقلمون، بیکن، سوسیس)
  • ماهی تازه یا منجمد (هالیبوت، ماهی قزل آلا، ماهی کاد، اسنپر، میگو)
  • شیر کامل ویا خامه غلیظ
  • تخم مرغ

 

 

اگزالات چیست؟

۱۰ بازديد

اسید اگزالیک در گیاهان با اتصال به مواد معدنی به اگزالات تبدیل می شود. همچنین بدن شما می تواند اگزالات را به تنهایی تولید کند و یا آن را از طریق غذا دریافت کند. ویتامین C همچنین می تواند با متابولیزه شدن به اگزالات تبدیل شود.

در صورت مصرف، این ترکیبات می تواند به مواد معدنی در بدن متصل شود، و در نتیجه ترکیباتی مثل اگزالات کلسیم و اگزالات آهن را تشکیل دهد. این فرایند در ابتدا در روده بزرگ اتفاق می افتد، اما امکان آن وجود دارد که در کلیه ها یا دستگاه ادراری هم رخ دهد.

اکثر افراد می توانند این ترکیبات را از طریق مدفوع یا ادرار دفع کنند. اما برخی از افراد حساس با مصرف غذاهای پر اگزالات دچار سنگ کلیه و سایر بیماری های زمینه ای می شوند. اولین قدم برای جلوگیری از چنین مسائلی، پرهیز از مصرف غذاهای غنی از اگزالات است. در ادامه با مجله جیم جو همراه باشید.

سایر مقالات ... آپنه خواب و جراحی لاغری

غذاهای سرشار از اگزالات کدامند؟

بررسی ها نشان می دهد که برای پیشگیری از تجمع اگزالات در بدن باید مصرف روزانه اگزالات خود را به کمتر از ۱۰۰ میلی گرم (یا حتی ۵۰ میلی گرم) محدود کنیم.

  • اسفناج
  • ریواس
  • بادام ها
  • چغندر/سبزی چغندر
  • آرد سویا یا ایزوله پروتئین سویا
  • سبوس گندم
  • پرتقال ها
  • سیب زمینی های شیرین
  • لوبیا
  • توت ها
  • چای، دم کرده
  • توفو

بیشتربخوانید... پک لاغری چیست ؟

افزایش سطح اگزالات و خطر سنگ کلیه

افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند یا کسانی که در حال حاضر این مشکل را دارند، باید از مصرف غذاهای حاوی اگزالات دوری کنند. اگزالات ممکن است با کلسیم موجود در خون متصل شود و بلورهای اگزالات کلسیم را تشکیل دهد که منجر به ایجاد سنگ می شود. سنگ کلیه انواع مختلفی دارد، اما اگزالات کلسیم رایج ترین نوع آن است.

این سنگ ها توسط کلسیم از طریق غذا تشکیل نمی شوند. در واقع، کلسیم اضافی که توسط استخوان‌ها و ماهیچه‌ها استفاده نمی‌شود، به کلیه‌ها منتقل شده و از طریق ادرار دفع می‌شود. اما در صورت عدم دفع، کلسیم اضافی در کلیه ها باقی می ماند و سنگ تشکیل می دهد. اما خوشبختانه راهکارهای برای پیشگیری از بروز این وضعیت وجود دارد.

رژیم غذایی کم اگزالات چیست؟

اگر در معرض خطر بالای ابتلا به سنگ کلیه هستید، کاهش مقدار اگزالاتی که می خورید ممکن است به کاهش این خطر کمک کند. تحقیقات اخیر منبع معتبر نشان می دهد که افزایش مصرف غذاهای غنی از کلسیم در هنگام خوردن غذاهایی که دارای اگزالات بالایی هستند، ممکن است رویکرد بهتری نسبت به حذف آن از رژیم غذایی باشد. در صورت هضم، اگزالات و کلسیم به احتمال زیاد قبل از رسیدن به کلیه ها به یکدیگر متصل می شوند و احتمال تشکیل سنگ کلیه را کاهش می دهد.

بیشتربخوانید... غذاهای مجاز و غیر مجاز در تغذیه بعد از جراحی پروستات

اهمیت رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده

۱۱ بازديد

یکی از مهم‌ترین فاکتورها و شروط کاهش وزن بعد از عمل اسلیو همچون رژیم لاغری یک ماهه اصولی رعایت رژیم غذایی است که توسط پزشک جراح برای شما تجویز می‌شود. نیمی از روند شگفت‌انگیز لاغرشدن شما بستگی به رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی اسلیو دارد. مراقبت‌هایی مثل:

-رژیم غذایی مناسب

-ورزش

-داروها و مکمل‌های مورد نیاز

بیشتربخوانید... رژیم مناسب برای لاغری صورت

می‌توان گفت رژیم غذایی مناسب، مهم‌ترین مراقبت بعد از این جراحی است. اهمیت رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده تنها به دلیل این نیست که شما زودتر و بیشتر وزن کم کنید. علت مهم دیگری هم دارد. رعایت این رژیم غذایی از بروز عوارض جراحی اسلیو معده هم جلوگیری می‌کند؛ عوارضی مانند اسهال، حالت تهوع، استفراغ، یبوست و نشتی معده.

ریزه‌خواری و پرخوری مهم‌ترین عواملی هستند که باعث استُپ وزنی و یا حتی بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو می‌شوند. از طرفی بعد از عمل اسلیو حجم معده کم‌تر شده است و بنابراین مواد غذایی کم‌تری هم جذب بدن می‌شود. پس تغییر رژیم غذایی می‌تواند باعث عدم دریافت ویتامین و پروتئین کافی شود و بیمار دچار ضعف و مشکلات دیگر شود. بنابراین مهم است که رژیم غذایی به‌درستی دنبال شود.

بیشتربخوانید... انواع گیاه خواری

نکات مهمی که در مورد رژیم غذای بعد از عمل اسلیو باید مد نظر داشته باشید

بعد از عمل اسلیو، معده‌ی شما بسیار کوچک‌تر از قبل شده‌است. در روزهای اول، معده‌ی شما ظرفیت خیلی کمی برای غذا دارد؛ به‌طوری که بعد از خوردن حدودا دو تا سه قاشق غذاخوری، احساس می‌کنید کاملا سیر شده‌اید. پس یکی از نکات مهم این است که بعد از جراحی اسلیو معده، هرگز نباید پرخوری کنید و به معده‌ی خود فشار بیاورید. همچنین، در روزهای ابتدایی، معده‌ی شما توان هضم غذاهای سفت و جامد را ندارد. به همین دلیل در ابتدا فقط باید از آب و مایعات استفاده شود.

ممکن است بعد از عمل اسلیو معده، غذای زیادی بخورید و آن را بالا بیاورید. نگران نباشید. کاملا طبیعی است. معده‌ی شما هنوز نمی‌تواند حجم زیادی از غذا را در خود جای بدهد.

شاید با شنیدن جملات قبل، نگران شده باشید. بله، یکی از لذت‌های بزرگ آدم‌ها در زندگی، خوردن غذاهای خوشمزه و لذیذ است. خبر خوش این است که قرار نیست جراحی لاغری شما را از این لذت بزرگ محروم کند. البته باید چند ماه به معده‌ی خود فرصت بدهید. در طول این مدت، معده‌ی شما کش می‌آید و کمی بزرگ‌تر می‌شود. بعد از آن، می‌توانید مثل بقیه‌ی اعضای خانواده‌تان با خیال راحت از غذاهای جامد و خوشمزه لذت ببرید.

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو سه مرحله کلی دارد. به طور کلی در مرحله اول رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو تنها مایعات مصرف می‌شود. در مرحله دوم که از روز پانزدهم شروع می‌شود غذاهای نرم و پوره جات و در مرحله سوم غذاهای معمولی به‌همراه منابع پروتئینی.

منبع: مجله دایت فرم

انواع کامپوزیت‌ های دندانی و نحوه انتخاب مناسب‌ ترین کامپوزیت براساس درمان

۱۰ بازديد

امروزه کامپوزیت‌های دندانی یکی از متداول‌ترین مواد مورد استفاده در کلینیک‌ دندانپزشکی هستند که عمدتاً برای بازسازی زیبایی دندان‌های قدامی و همچنین ترمیم دندانهای خلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای رضایت و برطرف ساختن نیازهای خاص هر فرد، انواع مختلفی از کامپوزیت‌ها با ویژگی‌های مختلف در بازار ارائه شده است و گاها ممکن است انتخاب مناسب‌ترین و بهترین کامپوزیت دندان در موارد بالینی، کمی گیج کننده باشد.

بیشتربخوانید... ایمپلنت‌ دندان

کامپوزیت‌ها چه موادی هستند ؟

رایج‌ترین ماده‌ی ترمیمی جهت ترمیم دندان‌های قدامی (جلویی)، کامپوزیت‌ها هستند. کامپوزیت‎‌ها در حال حاضر موادی هستند که به بهترین شکل هم از نظر زیبایی و هم از نظر دوام خواسته‌ها را برآورده ساخته‌اند و در سال‌های اخیر دائما در حال پیشرفت بوده‌اند و این پیشرفت به حدی رسیده که آن‌ها را بادوام، زیبا و قابل اعتماد نموده است.

طبقه‌بندی کامپوزیت‌ها بر اساس سایز ذرات آن‌ها :

کامپوزیت‌ های میکروفیل

اندازه‌ی ذرات و یا فیلرهای بکاررفته در این کامپوزیت‌ها 0.01 تا 0.1 میکرون است. این نوع از کامپوزیت‌ها دو خصوصیت بارز دارند:  از استحکام پایین برخوردارندکه مقاومت ضعیف آن‌ها در برابر نیروهای فشاری (نیروهای حاصل از جویدن) می‌شود.  قابلیت پالیش‌ (جلاپذیری) بالا که سبب ایجاد سطحی صاف و صیقلی می‌گردد. 

بیشتربخوانید... علت بوی بد دهان

موارد کاربرد کامپوزیت میکروفیل

این کامپوزیت‌ها به‌طور انحصاری در دندان‌های قدامی قابل کاربردند، اما فقط در خارجی‌ترین لایه‌ی ترمیم که در تماس با دندان مقابل نباشد. این کامپوزیت‌ها پس از پالیش درخشندگی و زیبایی بسیار مناسبی ایجاد می‌کنند، که از این نقطه‌نظر هم کامپوزیت بسیار مناسبی برای دندان‌های قدامی و درمان‌هایی مانند کامپوزیت ونیر هستند. به دلیل استحکام پایین، کامپوزیت‌های میکروفیل به هیچ عنوان در دندان‌های خلفی قابل کاربرد نیستند.از کامپوزیت‌ های میکروفیل موجود در کشور می‌توان به Renamel Microfill متعلق به کارخانه cosmodent اشاره کرد.

کامپوزیت‌های هیبرید

این کامپوزت‌ها همانطور که از نامشان مشخص است از مخلوطی از ذرات یا فیلرهای با سایزهای مختلف تشکیل شده‌اند. خصوصیات این کامپوزیت‌ها درست برعکس کامپوزیت‌های میکروفیل است یعنی:  استحکام بالا و مقاومت مناسب در برابر نیروهای جویدن  پالیش‌پذیری نه چندان مناسب 

موارد کاربرد کامپوزیت دندان هیبرید

 این کامپوزیت‌ها را به طور معمول در تمامی حفرات دندانی می‌توان استفاده کرد، اما در ترمیم پوسیدگی و یا شکستگی دندان‌های خلفی بخصوص زمانی که میزان زیادی از بافت دندانی دچار تخریب شده است، بیشترین کاربرد را دارند. 

کامپوزیت‌های نانوفیل

جدیدترین انواع کامپوزیت‌ها هستند و با هدف ساخت کامپوزیتی که نقاط قوت کامپوزیت‌های قبلی را تواما داشته باشد، تولید شدند. در واقع فلسفه تولید کامپوزیت‌های نانوفیل، تولید کامپوزیتی با قدرت کامپوزیت‌های میکروهیبرید ولی با پالیش‌پذیری کامپوزیت‌های میکروفیل بود. خصوصیات این کامپوزیت‌ها شامل موارد زیر است:  استحکام مناسب و مقاومت قابل قبول در برابر سایش  کیفیت زیبایی و پالیش‌پذیری مناسب

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی

موارد کاربرد

استحکام فشاری و مقاومت در برابر شکست این کامپوزیت‌ها تقریبا برابر با کامپوزیت‌های هیبرید است، در نتیجه به راحتی جهت ترمیم دندان‌های خلفی قابل کاربرد هستند و در برابر نیروهای جویدن مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. از طرف دیگر این کامپوزیت‌ها به دلیل گلیز سطحی و پالیش‌پذیری بالا، کیفیتی عالی از زیبایی را ایجاد می‌کنند. به این دلیل کامپوزیت‌های نانوفیل جهت ترمیم دندان‌های قدامی، بستن فاصله بین دندان‌ها و کامپوزیت ونیر‌ها گزینه‌ای بسیار مناسب خواهند بود. از کامپوزیت‌های نانوفیل می‌توان به Tetric Evoceram متعلق به برند Ivoclar Vivadent ،Herculite Ultra متعلق به برند Kerr و Z-350 متعلق به برند 3M اشاره کرد.

بیشتربخوانید... هزینه ایمپلنت دندان