آرشیو تیر ماه 1401

مطالب پزشكي و سلامتي

ارتودنسی فوری چیست ؟

۳۴ بازديد

اگر شما دندان هایی نامرتب و به هم ریخته داشته باشید، به احتمال زیاد به دنبال راه حلی برای اصلاح و مرتب کردن آن ها هستید؛ زیرا وجود دندان هایی به هم ریخته و نامرتب، علاوه بر زیبایی ظاهر و لبخند شما، هم‌چنین می‌توانند سلامت دهان و دندان های شما را به خطر بیندازند و دندان های شما را در معرض پوسیدگی و خرابی قرار دهند.

راه حلی به اسم ارتودنسی فوری وجود دارد؟

انجام ارتودنسی روی دندان ها، بسته به عوامل متعددی، ممکن است از شش ماه تا سه سال طول بکشد و به هیچ عنوان راه حلی برای انجام ارتودنسی در مدت زمان کمتر از شش ماه وجود ندارد. در نتیجه هیچ ارتودنسی فوری کمتر از شش ماه انجام نمی‌شود و هیچ راهی برای دور زدن طول دوره درمانی وجود ندارد. ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین، یکی از انواع ارتودنسی ها است که در مدت زمان کوتاه تری نسبت به سایر انواع ارتودنسی ها انجام می‌شود.

بیشتربخوانید... سریعترین ارتودنسی دندان

ارتودنسی اینویزیلاین

 ارتودنسی دندان نامرئی یا اینویزیلاین، یک نوع ارتودنسی است که با استفاده از بریس های متحرک انجام می‌شود. بریس هایی که برای انجام ارتودنسی اینویزیلاین استفاده می‌شوند، شبیه قالب هایی هستند که از جنس نوعی پلاستیک شفاف، بی رنگ و ژله ای ساخته می‌شوند. به دلیل ساختار شفاف این بریس ها، در زمان صحبت کردن یا خندیدن به راحتی توسط مخاطب قابل تشخیص نیستند و به همین دلیل به آن ها بریس های نامرئی یا شفاف گفته می‌شود. این بریس ها با سرعت و فشار بیشتری نسبت به سایر انواع ارتودنسی ها، دندان ها را جا به جا  و آن ها را به محل صحیح خود هدایت می‌کنند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دو دندان جلو چیست

طول دوره درمان با ارتودنسی اینویزیلاین

 طول دوره درمان با بریس های شفاف ارتودنسی اینویزیلاین در بیماران مختلف متفاوت است. کوتاه یا بلند شدن این دوره درمانی در بیماران مختلف، تحت تاثیر عوامل متعددی است. به طور کلی طول دوره درمان با ارتودنسی اینویریلاین می‌تواند از شش تا هجده ماه متغیر باشد. عوامل تاثیرگذار بر طول این دوره عبارتند از:

  • سن بیمار
  • نوع ناهنجاری
  • شدت ناهنجاری
  • میزان مراقبت بیمار از بریس ها و دندان ها
  • میزان رعایت دستورالعمل های دندانپزشک توسط بیمار

چه بیمارانی مجاز به استفاده از ارتودنسی اینویزیلاین هستند؟

به دلیل شفاف بودن بریس ها و کوتاه تر بودن طول دوره درمانی این نوع ارتودنسی، نسبت به سایر انواع ارتودنسی ها، این روش طرفداران زیادی دارد. اما باید توجه داشت که این روش درمانی برای درمان تمامی مشکلات و ناهنجاری ها مناسب نیست و همه بیماران مجاز به استفاده از آن نیستند. تنها بیمارانی که مبتلا به ناهنجاری های خفیف تا متوسط فک و دندان ها هستند، مجاز به استفاده از ارتودنسی اینویزیلاین هستند و مشکلات و ناهنجاری های شدید دندانی را نمی‌توان با کمک بریس های نامرئی اینویزیلاین درمان کرد.

منبع: orthodentist.ir

بریس چیست و چه طور باعث حرکت دندان ها در ارتودنسی می شود؟

۳۵ بازديد

پاسخ بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران به این سوال :

برای درک بهتر چگونگی حرکت دندان ها در ارتودنسی بهتر است با انواع دستگاه های ارتودنسی متحرک وارتودنسی ثابت و نحوه تعامل و همکاری آن‌ها برای اصلاح نامنظمی دندان ها آشنا شویم. برای اینکه شما بتوانید از طریق ارتودنسی دندان صاحب یک طرح لبخند زیبا شوید از دستگاه های مختلفی برای هماهنگ شدن فک و دندان‌های شما استفاده می‌شود. مهم‌ترین دستگاه ارتودنسی بریس است. بریس‌ها خود از اجزای مختلفی تشکیل شده است که همه اجزا در کنار هم به صاف شدن دندان ها کمک می‌کنند. این اجزاء عبارتند از:

بیشتربخوانید... پستانک ارتودنسی ژله ای

  • براکت ها
  • باند
  • سیم قوس دار ارتودنسی
  • کش ها و نوارهای ارتودنسی

 براکت ارتودنسی

 براکت‌ها تکه‌های کوچک مربعی شکلی هستند که از جنس سرامیک یا فلز هستند. متخصص ارتودنسی با بهره‌گیری از دانش و مهارت کافی در این زمینه، آنها را به طور مستقیم به وسیله چسب به سطح جلو یا پست دندان ها (باندینگ ارتودنسی) متصل می‌کند. براکت‌ها مسئول انتقال نیرو از سیم قوس دار ارتودنسی به دندان ها و ریشه آن ها و در نهایت و حرکت دندان ها هستند.

بیشتربخوانید... فاصله بین دندان ها

باند ارتودنسی

 باندها در ارتودنسی نقش محاصره دندان را به عهده دارند. آنها از جنس استیل ضد زنگ هستند و به عنوان لنگر برای براکت‌ها محسوب می‌شوند. به طور معمول یک گروه باند دارای یک قلاب ارتودنسی و لوله در سمت گونه و یک دکمه درسمت زبان هستند. باندها با چسب به روی دندان ها چسبانده می شوند تا مقاومت لازم را در برابر نیروهای سنگین داشته باشند.

سیم قوس دار ارتودنسی

سیم قوس دار ارتودنسی عملا مسئول حرکت دندان ها در ارتودنسی هستند.  از آرچ وایر یا سیم قوس دار ارتودنسی برای تحریک کردن ، هل دادن و حرکت دندان ها به هدف از پیش تعین شده استفاده می کنند. آرچ وایر از شیار های براکت ها عبور کرده و به دندان های مورد نظر نیرو وارد می کند.

کش ها و نوارهای پلاستیکی

 الاستیک ها یا کش ارتودنسی باندهای پلاستیکی هستند که ممکن است با اتصال به براکت های قلاب دار بین دو براکت قرار میگیرند. از این الاستیک ها یا کش های ارتودنسی برای به حرکت در آوردن دندان ها د جهات خاص کمک گرفته میشود. کش های ارتودنسی در رنگ های مختلفی وجود دارند و به استفاده از آن ها در طی درمان ارتودنسی رنگی گفته می‌شود.

منبع: orthoblog.ir

عمل لاغری سرپایی

۲۷ بازديد

چاقی به یکی از معضل های اذیت کننده در جامعه تبدیل شده است که افراد خیلی زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از افراد با استفاده از ورزش و رژیم لاغری می توانند وزن خودشان را به اندازه دقیق و درست برسانند و اضافه وزن خود را از بین برند. اما برخی از افراد هم هستند که چاقی مفرط دارند و یا به دلیل بیماری و مسائل دیگری نمی توانند وزن خود را فقط با ورزش و رژیم غذایی پایین بیاورند. یکی از روش هایی که می توان توسط آن چاقی مفرط را درمان کرد، عمل سرپایی لاغری می باشد. این عمل زمان زیادی نمی برد و بسته به حال بعد از جراحی بیمار دوران نقاهت او پس از چند روز به پایان می رسد و بیمار می تواند به زندگی عادی خودش برگردد. جراحی سرپایی لاغری بطور خیلی گسترده‌ای در سال های اخیر زیاد شده است. می‌توان گفت در سال ۲۰۰۲ میزان 63 درصد از کل جراحی هایی که انجام شده است، جزو جراحی های سرپایی لاغری بوده است.

بیشتربخوانید... لاغری اصولی

انواع عمل سرپایی لاغری

یکی از روش هایی که می توان توسط آن عمل سرپایی لاغری را انجام داد جراحی بای پس معده می باشد که به آن لاپاراسکوپی هم می گویند؛ که دارای دو مرحله است. همچنین یکی از روش های دیگر عمل سرپایی لاغری اسلیو معده نام دارد. این دو روش جزو روش هایی هستند که در بین مردم، دارای طرفداران زیادی می باشند. مطالعات اخیر پزشکان ثابت کرده است که برطرف کردن دیابت، چربی خون و بیماری‌هایی از این قبیل می‌تواند توسط عمل سرپایی لاغری بهبود یابد و بیمار به شرایط عادی برگردد.

روش های مختلف عمل سرپایی لاغری

  • گاستریک بای‌پس
  • اسلیم گاسترکتومی یا اسلیو معده
  • باندینگ یا حلقه معده
  • لیپوماتیک

بهترین روش عمل سرپایی لاغری مورد آخر یعنی لیپوماتیک می باشد.

گاستریک بای‌پس

بای پس معده جراحی است که با تغییر در نحوه مدیریت غذای مصرفی، به لاغری کمک می کند و غذای اضافی را از معده به روده کوچک منتقل می کند. بعد از جراحی ، معده شما کوچکتر خواهد شد و با غذای کمتری احساس سیری خواهید کرد. همچنین تمام غذایی که می خورید توسط معده جذب نمی شود و بدن شما کل کالری غذایی را که می خورید، دریافت نمی کند. قبل از انجام این جراحی، بیهوشی عمومی خواهید داشت و بدون هیچ دردی جراحی شما انجام می شود.

بیشتربخوانید... لاغری چانه

اسلیم گاسترکتومی

 این روش در اصل به عنوان تغییری در روش جراحی می باشد. در اسلیم گاسترکتومی که به جراحی اسلیو معده شناخته شده است، معده به دو قسمت تقسیم می شود. قسمت اصلی معده که مقدار خیلی کمی غذا داخل آن جای می گیرد به شکل یک موز توسط منگنه های مخصوص درمی‌آید که از داخل آن یک لوله رد می شود. این جراحی معمولاً یکی از بیشترین درصد های استفاده مردم برای لاغری می باشد.

باندینگ یا حلقه معده

یکی از روش های دیگر که می توان توسط آن حجم معده را کاهش داده و باعث لاغری شد باندینگ و حلقه معده است. درباندینگ معده، دورمده یک حلقه از جنس سیلیکون قرار می دهند. قرار داد این حلقه توسط لاپاراسکوپی انجام می‌شود. پزشک مایعات را توسط تزریق به داخل حلقه و در زیر پوست قرار می دهد و در چندین مرتبه مقداری مایع را از طریق آن به معده تزریق می‌کند و موجب می‌شود که حجم و ظرفیت معده کاهش یابد و فرد با دریافت غذایی کمتر احساس سیری کند. باندینگ معده باعث کاهش وزن می شود به همین دلیل جزو لاغری های چاقی محسوب می شود. همچنین میزان کاهش وزنی که از این روش به دست می آید بسیار زیاد است.

بیشتربخوانید... رژیم کتوژنیک

لیپواتیک

لیپوماتیک یکی از روش های عمل سرپایی لاغری می باشد و روشی است که در آن چربی اضافی برداشته می‌شود و به ناحیه مورد نظری که نیاز به چربی دارد اضافه می‌شود. لیپوماتیک در در نگاه اول ممکن است برای فرد مانند لیپوساکشن به نظر برسد؛ اما فناوری آن متفاوت است. به این دلیل که لیپوماتیک منجر به آسیب بافتی کمتر، یکنواختی چربی در زیر پوست، ظرافت بیشتر و اثر ماندگار تری می شود.

منبع: gymju.ir

نقش ترمیم و زیبایی دندان جلو در زیبایی صورت

۲۸ بازديد

از آن جا که دندان ها نقش زیادی در زیبایی چهره دارند، بهداشت دهان و دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر این بهداشت بخوبی رعایت نشود، ترمیم دندان با مشکل مواجه شده و روند آنرا دشوارتر می شود. همچنین دندان های جلو بیش از بقیه دندان ها در معرض تروما، شکستگی و لب پر شدن قرار دارند. هر گونه ضربه، مصرف مواد غذایی سخت مثل یخ و … می تواند موجب آسیب به آنها شود. دندان های جلو همچنین تأثیر بسیار زیادی در زیبایی لبخند دارد. به همین دلیل ترمیم و زیبایی دندان جلو بسیار حائز اهمیت است. انتخاب روش درمان به میزان شکستگی آن بستگی دارد.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی کودکان تهران

کامپوزیت برای ترمیم دندان های جلو

 کامپوزیت دندان که از بهترین و مناسب ترین روش ها برای ترمیم و اصلاح شکستگی دندان است می تواند روش مناسبی برای ترمیم دندان های جلو باشد. در صورتی که آسیب به دندان جلو جزئی باشد، می توان از روکش برای ترمیم  استفاده کرد. اگر صدمات وارده به دندان سبب تحلیل تاج دندان شده باشد با تاج گذاشتن روی دندان براحتی می توان شکل و فرم آنرا اصلاح کرد. اگر فرم ظاهری دندان مناسب نباشد از روش تاج گذاشتن روی دندان استفاده می شود. مینا کاری هم از روش های ترمیم است که از روشهای بسیار سریع بوده و هیچ دردی نیز ایجاد نمی کند.

روکش کردن

 همه افراد در طول روز چندیدن بار قهوه و چای مصرف می کنند که این مواد به مرور موجب زرد شدگی و کدر شدن دندان ها می شود؛ از اینرو افراد زیادی برای ترمیم دندان های جلو و سفید و زیبا کردن آن ها به دندانپزشکی مراجعه می کنند. در این حالت اکثراً از روکش دندان برای رفع این مشکل استفاده می شود. از دیگر روش های ترمیم برای زیبایی دندان ها می توان از ارتودنسی، لمینت دندان ، ایمپلنت و جرم گیری نام برد که هر کدام از آنها در شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتربخوانید... هزینه بلیچینگ دندان 1401

ترمیم پوسیدگی دندان های جلو

 اگر پوسیدگی دندان جدی گرفته نشود، دندان به مرور زمان تخریب شده و ریشه و عصب دندان را درگیر می کند. از اینرو ترمیم دندان نیز با مشکل روبرو شده و روند ترمیم نیز پیچیده تر می شود. اغلب دندانپزشکان کامپوزیت را برای ترمیم دندان های جلو، توصیه می کنند؛ چون این روش در مقایسه با روش های دیگر عوارض کمتری دارد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان موضوع مهمی است و اگر رعایت نشود پوسیدگی های عمیقی را بوجود آورده و ترمیم دندان را دشوار می سازد. زیبایی دندان های ردیف جلو تأثیر زیادی در زیبایی چهره می گذارد.

بیشتربخوانید... قیمت هر واحد لمینت دندان

اصلاح فرم و میزان کردن دندان ها

 همچنین اصلاح شکل و میزان نمودن دندان ها می تواند جایگزین مناسبی برای ارتودنسی باشد. با استفاده از این روش ساده می توان دندان ها را مرتب کرده و بی نظمی آنها را برطرف نمود. این فرآیند می تواند برای افرادی که خواستار تغییرات جزئی هستند مناسب باشد. این روش برای کسانی که دندانشان کمی کج و نامرتب است پیشنهاد می شود. همچنین اگر یک سمت دندان بیشتر از طرف دیگر دندان جلو آمده باشد از تراش برای رفع آن می توان استفاده کرد.

منبع: lachine.ir

 

آشنایی با نحوه انجام ارتودنسی تک فک

۳۱ بازديد

در این نوشته قصد داریم در مورد ارتودنسی تک فک (فک بالا یا پایین) صحبت کنیم. ابتدا به صورت خلاصه و کوتاه با درمان ارتودنسی آشنا خواهیم شد و سپس به بررسی ارتودنسی تک فک از جوانب مختلف خواهیم پرداخت. اگر شما هم قصد دارید ارتودنسی تک فک انجام دهید یا می­خواهید با این نوع ارتودنسی آشنا شوید تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

بیشتربخوانید... قیمت ایمپلنت

آشنایی با ارتودنسی

ارتودنسی یکی از شاخه‌های تخصصی دندانپزشکی‌ است که به تشخیص، پیشگیری و درمان بی‌نظمی‌های سیستم دندانی و ناهنجاری‌های فکی می­پردازد. ارتودنسی، برای حرکت دادن دندان­ها به جای صحیح خود، و اصلاح حالت قرارگیری فک­ها، جهت بهبود وضع ظاهری و کارکرد آنها می­باشد.

چه افرادی نیاز یه ارتودنسی خواهند داشت؟

افرادی که هر یک از مشکلات زیر را دارند، باید برای ارتودنسی اقدام کنند:

عدم قرار گیری فک در جای مناسب

 در برخی افراد، فک بالا یا پایین در جای صحیح خود قرار ندارد و این موضوع موجب ظاهر نامناسب دندان­ها و قرارگیری نامناسب آنها بر روی هم می­شود.

موقعیت نامناسب دندان ها

ممکن است، فک بیمار در جای صحیح خود قرار گرفته باشد؛ ولی موقعیت قرارگیری دندان­ها در فک، صحیح نباشد. خود این موضوع نیز موجب ایجاد درد و فشار بر روی ماهیچه­های فک، مشکلات در مفاصل فک و همچنین سردرد در بیمار خواهد شد.

بیشتربخوانید... هزینه بلیچینگ دندان

دندان های فوقانی رو به جلو

برخی افراد نیز دندان­های فوقانی رو به جلویی دارند که ظاهر دندان­های آنها ناخوشایند به نظر می­رسد و احتمال دارد دندان­های برجسته، دچار آسیب شوند.

دندان های کج

 تمیز کردن دندان­های کج، کار سختی می­باشد و همین موضوع با گذشت زمان، موجب پوسیدگی دندان­ها شده و یا بیماری­های لثه را به دنبال خواهند داشت. پس از انجام ارتودنسی، تمیز کردن دندان­ها نیز برای فرد راحت­تر شده و فرد بهداشت دهان و دندان بهتری خواهد داشت.

ارتودنسی ثابت یا متحرک؟

ارتودنسی به دو صورت ثابت و متحرک انجام می­گیرد. انتخاب هر کدام بسته به شرایط بیمار و نظر پزشک ارتودنتیست دارد.

ارتودنسی ثابت

در ارتودنسی ثابت ، بیمار نمی‌تواند دستگاه ارتودنسی را از دهان خارج سازد. در ارتودنسی با دستگاه ثابت، براکت­ها بر روی دندان­ها چسبانده شده و ثابت می­مانند.

ارتودنسی متحرک

 ولی در ارتودنسی متحرک، بیمار هر زمانی که بخواهد می­تواند براکت­ها را گذاشته و بردارد. بیمار معمولا هنگام غذا خوردن دستگاه را در می‌آورد. نمی­توان گفت کدام یکی از این روش­ها بهتر از دیگری است؛ زیرا هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. اکثر ارتودنتیست ها پیشنهاد استفاده از ارتودنسی ثابت را دارند زیرا از آن به عنوان روشی دقیق­تر و مطمئن­تر یاد می­کنند.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی

آیا ارتودنسی تک فک امکانپذیر است؟

 ارتودنسی تنها مرتب کردن دندان­های کج و نامرتب را دنبال نمی کند. مسائلی مانند طریقه جفت شدن دندان­های بالا و پایین بر روی هم، انحراف از خط وسط صورت، اصلاح روابط فکی و اسکلتی نیز می­بایست در درمان ارتودنسی مد نظر قرار ­گیرد و با در نظر داشتن این موارد، به ندرت درمان ارتودنسی تک فک توصیه می­شود. متخصص ارتودنسی طی درمان ارتودنسی، به صورت معمول دندان­های هر دو فک را تحت درمان قرار می دهد. برای این کار دندان­ها­ی نامنظم و به هم ریخته در هر فک را به صورت جداگانه  مرتب کرده و بعد از آن، موقعیت دندان­های فک بالا و پایین را نسبت به هم تنظیم می­کند. در صورتی که فقط ارتودنسی تک فک (فک بالا یا فک پایین) انجام شود، موقعیت دندان­های آن فک نسبت به دندان مجاورش در فک دیگر تغییر کرده و در خیلی از موارد این کار مانع از جفت شدن صحیح دندان ها و عوارض بعدی از جمله مشکلات مفصل فک و جویدن می­شود.

 

ارتودنسی طبیعی چیست؟

۳۳ بازديد

در این مقاله از بهترین متخصص ارتودنسی در کرج  و تهران ما سعی داریم شما را با یکی از این روش های دندانپزشکی به نام ارتودنسی، که هم خاصیت درمانی دارد و هم می‌تواند جنبه زیبایی داشته باشد، آشنا کنیم. برای فهمیدن این که ارتودنسی چیست و چگونه انجام می‌شود، تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید. همچنین در این مقاله ما شما را با روش های انجام ارتودنسی که شکل طبیعی تری دارند، یا همان ارتودنسی طبیعی، آشنا می‌کنیم.

بیشتربخوانید... ارتودنسی اقساطی

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی دندان ها، یک روش درمانی، زیبایی و ترمیمی دندانپزشکی است که به اصلاح وضعیت و فرم دندان ها و فک هایی که در موقعیت و محل نامناسبی قرار گرفته اند، می‌پردازد. در انجام ارتودنسی دندان ها، دندانپزشک، دستگاه های ارتودنسی که بریس های ارتودنسی نامیده می‌شوند را روی دندان های بیمار قرار می‌دهد. این دستگاه ها با وارد کردن یک فشار ثابت ملایم، دندان ها را آن قدر به مرور جا به جا می‌کنند که این دندان ها در محل مناسبی قرار بگیرند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دو دندان جلو

طول دوره درمان با بریس های ارتودنسی چقدر است؟

طول دوره درمان های ارتودنسی در بیماران مختلف، متفاوت است و کوتاه یا بلندتر بودن طول این دوره درمانی، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. به طور متوسط، طول دوره درمان ارتودنسی ممکن است از شش ماه تا سه سال، در بیماران مختلف متفاوت باشد. بعضی از عوامل تعیین کننده طول دوره درمان با بریس های ارتودنسی عبارتند از: نوع ارتودنسی نوع ناهنجاری شدت ناهنجاری میزان مراقبت از بریس ها و دندان ها در طول دوره ارتودنسی سن بیمار

آیا انجام ارتودنسی روی دندان ها، محدودیت سنی دارد؟

خیر. بیماران در هر سن و سالی که باشند، می‌توانند از مزایای درمان با ارتودنسی بهره مند شوند. اما به دلیل این که اصلاح و درمان ناهنجاری های دندان ها و فک ها در کودکان سریع تر و راحت تر انجام می‌شود، دندانپزشکان توصیه می‌کنند که برای انجام ارتودنسی، در سنین پایین تر و ترجیحا پیش از سن بلوغ اقدام کنید.

بیشتربخوانید... هزینه لمینت دندان

راه کارهایی برای انجام ارتودنسی طبیعی

وقتی سخن از ارتودنسی به میان می‌آید، تصور اکثر مردم از این درمان، بریس های زمخت فلزی است که ظاهر لبخند و دندان ها را زشت می‌کنند؛ اما امروزه روش های مختلفی برای انجام ارتودنسی روی دندان ها وجود دارد و شما مجبور نیستید تنها از بریس های بی روح و زمخت فلزی استفاده کنید. بریس هایی که در این روش ها روی دندان های شما نصب می‌شوند، ظاهر بهتری ایجاد کرده و توجه زیادی را به خود جلب نمی‌کنند. این روش های ارتودنسی طبیعی عبارتند از:

  • ارتودنسی با بریس های سرامیکی
  • ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی
  • ارتودنسی اینویزیلاین یا نامرئی

ارتودنسی دندان‌ ها چگونه انجام میگیرد و آیا برای دندان ها مفید است؟

۳۳ بازديد

همه آنچه قبل از ارتودنسی دندان باید بدانید را می توانید همین حالا به صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن به دست بیاورید و کاملا راحت و فوری متوجه شوید که  ارتودنسی دندان چه مزایا و معایبی دارد.همه ی ما دوست داریم که لبخند زیبایی داشته باشیم و گاهی این لبخند زیبا با دندان های مرتب برایمان یک آرزو است.لازم است بدانید که این آرزو دست نیافتنی است و علم دندانپزشکی نیز در زیباسازی دندان ها بسیار پیشرفت کرده است.ارتودنسی هم در زیباسازی دندان ها نقش بزرگی دارد هم در درمان مشکلات دندان و فک می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

 از چه زمانی نیاز به ارتودنسی تشخیص داده می شود؟

همان طور که متوجه شدید ارتودنسی محدود به سن خاصی نمی باشد حتی می توان این درمان را از اواخر سه سالگی نیز انجام داد.از قدیم چیزی که متداول بود این بود که در سنین کودکی فقط باید ارتودنسی انجام شود، اما الان موضوعی که مطرح است این می باشد که در هر سنی که فرد نیاز داشته باشد دندان های خود را و مشکلاتش را درمان نماید، می شود از ارتودنسی استفاده کرد.درمان ارتودنسی بزرگسالان در حال تبدیل شدن به یک درمان بسیار رایج در دندانپزشکی و زیبایی می باشد و تمایل زیاد افراد به حفظ دندان های طبیعی خود سبب ایجاد این اشتیاق شده است.

بیشتربخوانید... هزینه دندانپزشکی

آیا درمان ارتودنسی تنها برای زیبایی می باشد؟

 پاسخ این سوال منفی است و می توان گفت درمان ارتودنسی کمی به دلیل زیبایی و کمی هم به دلیل بهبود وضعیت دندان ها و درمان مشکلات فک و دندان می باشد.درمان با ارتودنسی در واقع به منظور ایجاد برقراری رابطه ای بهتر میان فک و دندان انجام می شود.با این نوع از درمان علاوه بر زیباتر کردن ظاهر دندان ها، می توانیم با رعایت کردن درست و اصولی بهداشت دهان و دندان از پوسیدگی های بیشتری که در اثر نامرتب بودن و روی هم قرار گرفتن دندان ها برایشان پیش می آید جلوگیری نمود.با استفاده از ارتودنسی متحرک دندان ها هرکدام در محل مناسب خود قرار می گیرند و سبب می شوند تا فرد با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه حضور پیدا کند و همچنین در تکلم وی هم تغییرات مثبتی به وجود خواهد آمد.

آیا تمام مردم نیاز به انجام ارتودنسی دارند؟

شایان ذکر است تا بدانید دندان و فک افراد بایکدیگر متفاوت بوده و شرایط گوناگونی دارد.برای این که بدانید آیا دندان و فک شما هم نیاز به انجام ارتودنسی دارد یا خیر، لازم است تا به دندانپزشک مراجعه نمایید و از وی بخواهید دندان های شما را معاینه کند و بگوید آیا احتیاج به درمان از طریق ارتودنسی دارید یا خیر! از آن جایی که امکان درمان های جایگزین برای ارتودنسی هم وجود دارد، ممکن است دندانپزشک برای دهان شما نوع دیگری از درمان را پیشنهاد دهد.برای مثال می توان به درمان با استفاده از لمینت اشاره کرد که نوعی پوشش استتارکننده می باشد که بر روی دندان ها چسبانده می شوند و نا مرتبی دندان ها را می پوشاند.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی

۷ توصیه غذایی برای لاغر شدن

۲۵ بازديد

کاهش وزن بدون داشتن یک برنامه غذایی لاغری و ورزش منظم تقریبا غیر ممکن است. منظور از برنامه غذایی لاغری مصرف غذاها به صورت منظم، توجه به میان وعده ها، استفاده از تمام گروه های غذایی اما به اندازه کالری مورد نیاز بدن است. اما گاهی تصور غلطِ بی ارزش کردن غذاها، حذف وعده های غذایی و ورزش بیش از حد باعث می شود شاهد تغییر چشمگیری روی ترازو نباشیم. اشکال کار کجاست؟ همانطور که گفتیم اشکال از تصورات اشتباه ما از رژیم غذایی باعث شده تا نتوانیم وزنمان را پایین بیاوریم. در این مقاله می خواهیم درباره باورهای غلطی صحبت کنیم که در مسیرتان برای رسیدن به وزن طبیعی قرار می گیرند.

بیشتربخوانید... عمل لاغری با دکتر عنبرا

۱- برنامه غذایی لاغری ؛ وعده ها را حذف نکنید

شاید فکر کنید با حذف یک وعده و یا نخوردن میان وعده از نهار تا شام کار مفیدی برای کاهش وزن انجام داده اید اما این گرسنگی باعث کاهش وزن نمی شود. چرا؟ زیرا وقتی گرسنه هستید دو اتفاق می افتد: اول اینکه همه چیز به نظر دلپذیر و خوشمزه می آید. دوم اینکه برای اینکه احساس رضایت کنید به مقدار غذای بیشتری احتیاج پیدا خواهید کرد. در نتیجه بیشتر از پیش غذا می خورید و ممکن است انتخاب های غذایی تان سالم نباشند.

۲- برنامه غذایی لاغری ؛ در مصرف غذاهای سالم زیاده روی نکنید

وقتی به یک ماده غذایی برچسب سالم بودن می زنیم، بدان معنا نیست که هرچقدر دوست داشتید می توانید از آن بخورید. حتی اگر پیوسته غذاهای سالمی مانند آجیل ها، روغن زیتون، شکلات تلخ و … می خورید باز هم باید در مقدار مصرف آنها دقت کنید، چرا که کالری این غذاها بالاست. برای مثال با اینکه مصرف روغن زیتون مزایای زیادی دارد اما اگر مقدار زیادی از آن را روی غذای خود بریزید باعث می شود کالری دریافتی به شدت افزایش یابد و وزنتان اضافه شود.

۳- برنامه غذایی لاغری ؛ گلوتن را حذف نکنید

 گلوتن نوعی پروتئین است که در غلاتی مانند گندم، جو و چاودار یافت می شود. حذف گلوتن فقط در صورتی مجاز است که مبتلا به بیماری سلیاک باشید و یا از مشکل عدم تحمل گلوتن رنج ببرید. درست است که تمام برنامه های غذایی که از راه حذف گلوتن پیش می روند، منجر به کاهش وزن می شوند اما دلیل آن حذف گلوتن نیست بلکه وقتی شما کیک، نان و بیسکوییت را از برنامه غذایی خود حذف کنید کالری کمتری دریافت کرده اید، در نتیجه وزنتان کاهش پیدا می کند.

 ۴- برنامه غذایی لاغری ؛ چربی را به طور کامل حذف نکنید

بدن برای سوزاندن چربی به منبع مناسبی از آن نیاز دارد. مطمئن شوید مقداری چربی سالم  و غیر اشباع که در آجیل ها، دانه ها، کره بادام زمینی و روغن زیتون یافت می شود را در برنامه غذایی خود جای دهید. این نوع چربی ها مزایای فراوانی برای سلامت بدن دارند و باعث می شوند خیلی زود سیر شوید. این چربی ها به کاهش خطر بیماری های قلبی، جذب ویتامین ها و مواد معدنی در بدن کمک می کنند.

 ۵- برنامه غذایی لاغری ؛ ورزش کنید

ورزش یکی از راه های بسیار مفید برای کمک به کاهش وزن است. اما یادتان باشد برای کاهش وزن ورزش باید در کنار یک برنامه غذایی سالم قرار بگیرد، چرا که این دو مکمل یکدیگر هستند. حواستان باشد که ورزش باعث می شود اشتهایتان افزایش پیدا کند، بنابراین بعد از هر ورزش، باید سوخت رسانی سالمی برای بدن داشته باشید.

 ۶- برنامه غذایی لاغری ؛ کربوهیدرات را حذف نکنید

قطع کامل کربوهیدرات از برنامه غذایی ممکن است در ابتدا باعث کاهش وزن شود اما پایدار نخواهد بود. این کار به هیچ وجه سالم نیست و باعث احساس خستگی، سستی، بد خلقی و زود رنجی خواهد شد. به علاوه، بلافاصله بعد از بازگشت به غذا خوردن عادی، دوباره وزنتان اضافه خواهد شد. به جای اینکه کربوهیدرات ها را به طور کامل حذف کنید انواعِ درست آنها را انتخاب کنید. منظور از این کربوهیدارت ها، انواع تصفیه نشده و کامل است.

 ۷- برنامه غذایی لاغری ؛ عادت های غذایی را تغییر دهید

خود را اسیر عدد روی ترازو نکنید. اجازه ندهید ترس و بی قراری حاصل از نتیجه گیری سریع، تمام تلاش هایتان را نابود کند. راه های بسیار دیگری مانند اندازه شدن لباس ها، بهبود ظاهر و حس بهتر، بالا رفتن سطح انرژی، خلق و خو و افزایش استقامت کمک می کند تا موفقیت بیشتری را در کاهش وزن تجربه کنید.

منبع: dranbara.com

پک بلیچینگ دندان چیست؟

۳۱ بازديد

پک بلیچینگ دندان به عنوان یکی از بهترین درمان‌ها برای ایجاد طرح لبخند زیبا شناخته شده است. سلامت دهان و دندان یکی از ضروری‌ترین کارهایی است که نباید آن را به تاخیر انداخت. شما با محافظت از دندان‌های خود در برابر باکتری‌ها می‌توانید باعث افزایش عمر دندان‌ها و ایجاد دندان‌های سفید و زیبا شوید. شما با پک بلیچینگ دندان می‌توانید دندان‌های تمیز و سفید داشته باشید. همچنین شما با پک بلیچینگ دندان عمر دندان‌های خود را افزایش می‌دهید. شما می‌توانید پک بلیچینگ دندان را از فروشگاه ها تهیه کنید. اینگونه می‌توانید در خانه اقدامات لازم برای محافظت از دندان‌های خود را انجام دهید. نکته مهم در بلیچینگ این است که پک درست را خریداری کنید. با خرید درست بلیچینگ می‌توانید دندان‌های خود را تمیز نگه دارید.

بیشتربخوانید... پل دندان

پک بلیچینگ دندان چیست

حتما شما هم دوست دارید که دندان‌های سفید و زیبا داشته باشید. متاسفانه رعایت بهداشت دهان و دندان به تنهایی باعث سفید شدن و سفید ماندن دندان نمی شود. بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها مثل قهوه و چای و بعضی از موارد دیگر مثل الکل و تنباکو رنگ مینای دندان زا تغییر می‌دهند. دندان‌های ما به مرور زرد و سپس ممکن است به رنگ سیاه تغییر رنگ دهد. همچنین تنباکو همراه با تغییر رنگ دندان باعث ایجاد لکه می‌شود و باعث اصلی دیگر بیماری‌ها است. برای درمان تغییر رنگ دندان می‌توان از بلیچینگ استفاده کرد یا به یک متخصص مراجعه کنید. مطمئنا دنداپزشک با تخصصی که دارد می‌تواند با رعایت اصول بهداشتی باعث زیبایی دندان‌های ما شود؛ اما برای درمان کم هزینه تر می‌توان از بلیچینگ استفاده کرد. شما باید بدانید که اثرات و سرعت پک بلیچینگ دندان به اندازه مراجعه به دندانپزشک نیست. همچنین میزان سفید کنندگی و لکه برداری کلینک‌های دندان پزشکی بسیار بالاتر از بلیچینگ خانگی است.

بیشتربخوانید... قیمت ترمیم و زیبایی دندان

انواع بلیچینگ دندان ها

 بیلیچینگ پراکسید هیدروژن 35 درصد، این روش درمانی حتما باید در کلینیک دندانپزشکی انجام شود. شما باید قبل از استفاده از این روش پیشگیری‌های لازم را انجام دهید و از سلامت دندان‌های خود آگاه شوید. این روش درمانی به صورتی است که پراکسید هیدروژن با بافت‌های پریودنتال برخورد نکند. پراکسید هیدروژن باعث آسیب به این بافت می‌شود. هنگامی که از پراکسید هیروژن 35 درصد در دندانپزشکی استفاده می‌شود. برای سرعت بخشیدن به سفید شدن دندان‌ها از منبع نوری استفاده می‌شود. استفاده از منبع نوری مرحله فعال سازی شناخته می‌شود. این روش سفید سازی بسیار موثرتر و مطمئن تر از دیگر راه‌های سفید سازی است.

منبع: مجله ارتودنسی

چاقی در کودکان

۲۷ بازديد

چاقی در کودکان مشکلی است که بعضی از کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. وزن کودکان چاق، نسبت به سن و قدشان، بیشتر از حد معمول است. چاقی در کودکان مشکلات زیادی را به بار می آورد؛ مشکلاتی مانند دیابت، فشار خون و کلسترول بالا که از کودکی شروع شده و تا بزرگسالی ادامه می یابند. بسیاری از کودکان چاق تا بزرگسالی نیز چاق باقی می مانند، به خصوص اگر یکی از والدین و یا هردو چاق باشند. چاقی در کودکی همچنین ممکن است موجب اعتماد به نفس ضعیف و افسردگی گردد. یکی از بهترین راهکارها برای کاهش چاقی در کودکان ، بهبود تغذیه و عادت های ورزشی کل خانواده است. درمان و جلوگیری از چاقی در کودکی، به سلامت فعلی و آینده ی فرزندتان کمک می کند.

بیشتربخوانید... لاغری با زنجبیل

علائم چاقی در کودکان

 هر کودکی که کمی اضافه وزن دارد لزوما چاق نیست. بعضی از کودکان استخوان بندی درشتی دارند. علاوه بر آن، کودکان به طور طبیعی مقدارهای متفاوتی از چربی را در مراحل مختلف رشد در بدن خود دارند. پس تنها با نگاه کردن نمی توان تشخیص داد که اضافه وزن کودک ناشی از یک مشکل در سلامتی وی است یا خیر. شاخص توده ی بدنی یک راهنمای آماری وزن نسبت به قد، و معیار پذیرفته شده ی اضافه وزن و چاقی است. پزشک کودک شما می تواند با استفاده از این شاخص، نمودار رشد و در صورت لزوم، از طریق دیگر آزمایش ها مشخص کند که آیا کودک اضافه وزن و مشکلات متعاقب آن را دارد یا خیر. چه چیزی باعث چاقی در کودکان می شود؟ عوامل ژنتیکی بی تحرکی فیزیکی الگوهای غذایی ناسالم و یا ترکیبی از این عوامل

بیشتربخوانید... برنامه غذایی سالم برای یک هفته

چرا کودکان و نوجوانان درگیر چاقی و اضافه وزن می شوند؟

 در ایالات متحده آمریکا، چاقی در کودکان یک مساله ی رایج است و تقریبا یکی از هر سه کودک و نوجوان اضافه وزن دارد. کودکان چاق هرچه بزرگتر می شوند، سلامتی شان در معرض مشکلات جدی تری همچون موارد زیر قرار می گیرد. بیماری های قلبی دیابت فشار خون بالا کلسترول بالا آسم آپنه خواب برخی از انواع سرطان چاقی مفرط می تواند باعث بیماری های کبدی و آرتروز شود. کودک چاق ممکن است احساس بدی نسبت به هیکل خود داشته باشد و انزوا طلب شود.  این احساسات می تواند در یادگیری، دوست یابی و تعامل کودک با دیگران نیز مداخله کند.

بیشتربخوانید... رژیم کتوژنیک

 از کجا بفهمم که فرزندم اضافه وزن دارد؟

کودک در طول رشد خود تغییرات وزنی را تجربه می کند که امری طبیعی است. بنابراین، تشخیص اینکه آیا فرزند شما چاق است برایتان دشوار خواهد بود. اگر نگران وزن فرزندتان هستید، برای سنجش وزن وی با پزشک خانوادگی خود صحبت کنید. دکتر با اندازه گیری شاخص توده ی بدنی بر مبنای قد و وزن می تواند چاقی یااضافه وزن کودک را تشخیص دهد.

منبع: مجله لاغری