آشنایی با نحوه انجام ارتودنسی تک فک

۳۴ بازديد

در این نوشته قصد داریم در مورد ارتودنسی تک فک (فک بالا یا پایین) صحبت کنیم. ابتدا به صورت خلاصه و کوتاه با درمان ارتودنسی آشنا خواهیم شد و سپس به بررسی ارتودنسی تک فک از جوانب مختلف خواهیم پرداخت. اگر شما هم قصد دارید ارتودنسی تک فک انجام دهید یا می­خواهید با این نوع ارتودنسی آشنا شوید تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

بیشتربخوانید... قیمت ایمپلنت

آشنایی با ارتودنسی

ارتودنسی یکی از شاخه‌های تخصصی دندانپزشکی‌ است که به تشخیص، پیشگیری و درمان بی‌نظمی‌های سیستم دندانی و ناهنجاری‌های فکی می­پردازد. ارتودنسی، برای حرکت دادن دندان­ها به جای صحیح خود، و اصلاح حالت قرارگیری فک­ها، جهت بهبود وضع ظاهری و کارکرد آنها می­باشد.

چه افرادی نیاز یه ارتودنسی خواهند داشت؟

افرادی که هر یک از مشکلات زیر را دارند، باید برای ارتودنسی اقدام کنند:

عدم قرار گیری فک در جای مناسب

 در برخی افراد، فک بالا یا پایین در جای صحیح خود قرار ندارد و این موضوع موجب ظاهر نامناسب دندان­ها و قرارگیری نامناسب آنها بر روی هم می­شود.

موقعیت نامناسب دندان ها

ممکن است، فک بیمار در جای صحیح خود قرار گرفته باشد؛ ولی موقعیت قرارگیری دندان­ها در فک، صحیح نباشد. خود این موضوع نیز موجب ایجاد درد و فشار بر روی ماهیچه­های فک، مشکلات در مفاصل فک و همچنین سردرد در بیمار خواهد شد.

بیشتربخوانید... هزینه بلیچینگ دندان

دندان های فوقانی رو به جلو

برخی افراد نیز دندان­های فوقانی رو به جلویی دارند که ظاهر دندان­های آنها ناخوشایند به نظر می­رسد و احتمال دارد دندان­های برجسته، دچار آسیب شوند.

دندان های کج

 تمیز کردن دندان­های کج، کار سختی می­باشد و همین موضوع با گذشت زمان، موجب پوسیدگی دندان­ها شده و یا بیماری­های لثه را به دنبال خواهند داشت. پس از انجام ارتودنسی، تمیز کردن دندان­ها نیز برای فرد راحت­تر شده و فرد بهداشت دهان و دندان بهتری خواهد داشت.

ارتودنسی ثابت یا متحرک؟

ارتودنسی به دو صورت ثابت و متحرک انجام می­گیرد. انتخاب هر کدام بسته به شرایط بیمار و نظر پزشک ارتودنتیست دارد.

ارتودنسی ثابت

در ارتودنسی ثابت ، بیمار نمی‌تواند دستگاه ارتودنسی را از دهان خارج سازد. در ارتودنسی با دستگاه ثابت، براکت­ها بر روی دندان­ها چسبانده شده و ثابت می­مانند.

ارتودنسی متحرک

 ولی در ارتودنسی متحرک، بیمار هر زمانی که بخواهد می­تواند براکت­ها را گذاشته و بردارد. بیمار معمولا هنگام غذا خوردن دستگاه را در می‌آورد. نمی­توان گفت کدام یکی از این روش­ها بهتر از دیگری است؛ زیرا هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. اکثر ارتودنتیست ها پیشنهاد استفاده از ارتودنسی ثابت را دارند زیرا از آن به عنوان روشی دقیق­تر و مطمئن­تر یاد می­کنند.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی

آیا ارتودنسی تک فک امکانپذیر است؟

 ارتودنسی تنها مرتب کردن دندان­های کج و نامرتب را دنبال نمی کند. مسائلی مانند طریقه جفت شدن دندان­های بالا و پایین بر روی هم، انحراف از خط وسط صورت، اصلاح روابط فکی و اسکلتی نیز می­بایست در درمان ارتودنسی مد نظر قرار ­گیرد و با در نظر داشتن این موارد، به ندرت درمان ارتودنسی تک فک توصیه می­شود. متخصص ارتودنسی طی درمان ارتودنسی، به صورت معمول دندان­های هر دو فک را تحت درمان قرار می دهد. برای این کار دندان­ها­ی نامنظم و به هم ریخته در هر فک را به صورت جداگانه  مرتب کرده و بعد از آن، موقعیت دندان­های فک بالا و پایین را نسبت به هم تنظیم می­کند. در صورتی که فقط ارتودنسی تک فک (فک بالا یا فک پایین) انجام شود، موقعیت دندان­های آن فک نسبت به دندان مجاورش در فک دیگر تغییر کرده و در خیلی از موارد این کار مانع از جفت شدن صحیح دندان ها و عوارض بعدی از جمله مشکلات مفصل فک و جویدن می­شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.