درمان ارتودنسي در دوران بارداري

۳۸ بازديد

درمان هاي ارتودنسي در زمان بارداري داراي شرايط ويژه‌ايي مي‌باشد. بدن تمام بانوان در دوران بارداري دستخوش تغييرات قابل توجهي مي‌شود. مادران با رعايت اصول مراقبت جسمي، روحي و عاطفي در حقيقت سرمايه‌گذاري ارزشمندي را انجام مي‌دهند كه فرزند شاد و سالم ثمره آن است. طبيعي است كه حفظ سلامت دهان و دندان نقش مهمي در سلامت كلي بدن دارد و نبايد در اين دوران ناديده گرفته شود. 

انجام ارتودنسي در دوران بارداري

چنانچه راديولوژي دندان را پيش از بارداري انجام داده‌ايد، مي‌توانيد با خيال راحت و بدون ترس از آسيب ديدن جنين درمان ارتودنسي را ادامه دهيد، البته با توجه به تجربه بارداري پيشين و توصيه‌هاي متخصص ارتودنسي بايد ملاحظاتي را در نظر بگيريد و اقدامات احتياطي لازم را رعايت كنيد. اما اگر باردار هستيد يا فكر مي‌كنيد كه باشيد، اما هنوز عكس دندان نگرفته‌ايد، بهتر است جنين در معرض اشعه ايكس قرار نگيرد و درمان ارتودنسي (از انواع ارتودنسي هاي جديد به ارتودنسي ثابت، ارتودنسي متحرك، ارتودنسي نامرئي و... ميتوان اشاره كرد) را پس از زايمان شروع كنيد.

بيشتربخوانيد... درمان ارتودنسي قبل از جراحي فك

محدوديت‌ها و ملاحظات ارتودنسي در دوران بارداري

  • لثه بعضي بانوان متورم مي‌شود و به همين دليل ارتودنسي ناراحت‌كننده‌تر از حد معمول مي‌شود. البته متورم شدن لثه‌ها در صورت مراجعه منظم به متخصص ارتودنسي مشكلي ايجاد نمي‌كند، اما چون استفاده از بسياري از مسكن‌هاي معمول در دوران بارداري مجاز نيست، تحمل ناراحتي گاهي دشوار مي‌شود.
  • تغييرات هورموني قابليت جابجايي دندان‌ها در دهان را افزايش مي‌دهد و اين امر بر درمان ارتودنسي اثر مي‌گذارد.البته متخصصان كلينيك در اين مورد نيز مانند هميشه بيماران را راهنمايي مي‌كنند.
  • هر گونه تغيير در وضعيت دندان يا بافت‌هاي پيرامون آن بايد به سرعت توسط متخصص ارتودنسي بررسي شود، چون ناراحتي‌هاي لثه اثر جانبي نامطلوب و پيش‌بيني نشده‌اي را بر روند درمان و سلامت مادر و نوزاد به جا مي‌گذارد.
  • هنگام قرار دادن بريس در دهان، دستكاري يا جابجا كردن آن، نيازي به بي‌حسي يا دريافت داروي آرام بخش نيست؛
  • پس به بانوان توصيه مي‌شود تا هنگام تصميم به انجام ارتودنسي مسئله غذا خوردن با بريس در دوران بي‌اشتهايي و تحمل حالت تهوع را در نظر بگيرند.

منبع: https://www.karajdentists.ir/

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.