انواع روش های درمان سنگ کلیه

مطالب پزشكي و سلامتي

انواع روش های درمان سنگ کلیه

۱۸ بازديد

بطور کلی ۵ روش برای درمان سنگ کلیه با جراحی وجود دارد

  • جراحی اندوسکوپیک سنگ کلیه از طریق پوست (PCNL) (عمل سنگ کلیه با لیزر)
  • سنگ شکن برون اندامی (ESWL)
  • سنگ شکن درون اندامی ‏(TUL)
  • یورتروسکوپی (RIRS)
  • عمل باز سنگ کلیه

1_ جراحی اندوسکوپیک سنگ کلیه از طریق پوست PCNL یا (عمل سنگ کلیه با لیزر)

روش جراحی انتخابی جهت خارج کردن سنگ های کلیوی بزرگ (معمولا بیش از ٢ سانتیمتر) که به خودی خود نمی توانند از کلیه عبور کرده و دفع شوند، میباشد. این روش در بین عموم به دلیل استفاده از انرژی لیزر جهت شکستن سنگ کلیه به عمل سنگ کلیه با لیزر نیز شهرت دارد.

یک اسکوپ ( لوله کوچکی که از داخل آن وسایل برداشتن سنگ عبور داده می شود) از طریق برش کوچکی که در پشت کلیه ها بر روی سطح پوست ایجاد می شود، به داخل بدن عبور داده شده و سنگ ها را پس از شکستن توسط Grasper (ابزار چنگک مانند) خارج می سازند.

بیشتربخوانید... متخصص اورولوژی کیست

جراحی سنگ شکنی از راه پوست (PCNL) مواقعی که سنگ ها بزرگ بوده و یا روش های دیگر سنگ شکنی مانند سنگ شکنی به وسیله سنگ‌ شکن برون اندامی یا یورتروسکوپی امکان پذیر یا موفقیت امیز نبوده، استفاده می شود. در موارد زیر توصیه به انجام PCNL می شود:

سنگ های بزرگ کلیوی که بیش از یک شاخه از مجاری جمع کننده ادراری کلیه را مسدود کرده اند ( که به عنوان سنگ های کلیوی شاخ گوزنی شناخته می شوند)

سنگ های کلیوی که بیش از ۲ سانتی متر (۰.۸ اینچ) قطر دارند.

وجود سنگ های بزرگ در حالب

موفقیت آمیز نبودن روش های درمانی دیگر

پیش از عمل PCNL، پزشک آزمایشات متعددی انجام می دهد. تست خون و ادرار جهت یافتن عفونت ها و مشکلات احتمالی و سی تی اسکن جهت مشخص کردن محل دقیق سنگ ها در کلیه نیز انجام می گیرد.

بیشتربخوانید... مزایای سنگ شکن کلیه

خطر و عوارض عمل سنگ کلیه با لیزر

محتمل ترین خطرهای حاصل از روش PCNL شامل موارد زیر هستند:

خونریزی

عفونت

صدمه به کلیه یا دیگر ارگان ها

خارج کردن ناقص سنگ های کلیوی

چگونه برای عمل سنگ کلیه با لیزر (PCNL) آماده شوم؟

این پروسه در بیمارستان و تحت بی هوشی عمومی انجام می گیرد، بدین معنی که بیمار هیچ گونه دردی را در طی عمل احساس نخواهد کرد و کاملا خوابیده است. همچنین جهت کاهش احتمال عفونت پس از عمل، آنتی بیوتیک تجویز می شود.

عمل PCNL تحت بیهوشی عمومی و در حالی که بیمار به روی شکم خوابیده انجام می گیرد. زمانی که بیمار در بیهوشی کامل قرار گرفت، به وسیله سیستوسکوپی ( اندوسکوپی از طریق مثانه) ماده حاجب تزریق می شود و جراح موقعیت دقیق سنگ ها را پیدا کرده و از طریق سوزن کوچک که از طریق پوست وارد می شود، سنگ ها را خارج می سازد.

این سوزن به اندازه ۱ سانتی متر متسع می شود که دوربین ( برای دیدن سنگ ها با وضوح بالا) و یک شیت یا لوله پلاستیکی جهت خارج کردن سنگ ها عبور داده شود.

در این روش از لیزر، امواج اولتراسونیک و یا روش مکانیکی جهت خرد کردن و ریز کردن سنگ ها استفاده می شود. در بعضی مواقع به بیش از یک سوزن جهت دسترسی به تمامی سنگ ها لازم است.

ممکن است فنر کوچکی در حالب جهت حفظ جریان ادراری از کلیه به درون حالب تعبیه شود. علاوه بر این در موارد معدودی ممکن است یک لوله نفروستومی ( لوله ای که یک طرف آن در داخل کلیه و طرف دیگر در خارج پوست می باشد ) در پایان عمل جراحی تعبیه شده و در خارج به یک کیسه متصل شود.

منبع: https://www.gymju.ir/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.