رژیم غذایی مناسب برای سالمندان

۱۳ بازديد

سالمندی به سن 60 سال به بالا اشاره دارد، اما روند آن از سال ها قبل شروع می شود. در این دوران از زندگی تغییر نیازهای بدن و اهمیت دادن به تغذیه مناسب بسیار مهم است. نیازهای تغذیه ای سالمندان تحت تأثیر داروها، بیماری ها و پدیده های بیولوژیکی در میانسالی و سالمندی قرار می گیرد و برای افراد مختلف متفاوت است.

مهم ترین توصیه تغذیه ای برای این سنین، تهیه وعده های غذایی ساده و کم حجم است تا تمام نیازهای آن ها را برطرف کند. انتخاب یک برنامه غذایی روزانه صحیح و اصولی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نکته اصلی در رژیم غذایی سالمندان استفاده از غذاهای کم چرب و کم کلسترول (مانند شیر و لبنیات کم چرب، کره، روغن، خامه و …) کم نمک و سرشار از فیبر است.

تغذیه چیست ؟

تغذیه شامل یک رژیم غذایی سالم و متعادل است تا بدن بتواند مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند. مواد مغذی موادی هستند که بدن برای رشد و عملکرد بهتر به آنها نیاز دارد و  شامل ویتامین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، آب و مواد معدنی می شود.

تغذیه مناسب در هر سنی مهم است زیرا به شما انرژی می دهد و کمک می کند تا وزن خود را کنترل کنید، همچنین می تواند باعث پیشگیری از بیماری های مختلف مانند پوکی استخوان، فشار خون بالا، مشکلات قلبی، دیابت نوع 2 و انواع سرطان شود.

سایرمقالات مهم : رژیم غذایی کودکان

اهمیت تغذیه برای سالمندان

با افزایش سن، افراد سالمند با کمبود انرژی مواجه می شوند و اشتهای آنها کاهش می یابد. در صورتی که غذا به درستی انتخاب نشود، میزان مواد مغذی ضروری موجود در بدن آنها کمتر از حد مطلوب خواهد بود. با توجه به تغییر نیازهای غذایی، مراقبت های تغذیه ای برای سالمندان بسیار مهم است.

رعایت اصول تغذیه مناسب برای سالمندان باعث می شود که فرد سال ها از عمر خود را در سلامت، نشاط و آسایش سپری کند و کمتر در معرض بیماری های رایجی مانند فشار خون، دیابت، چربی خون و پوکی استخوان قرار گیرد. لازم به ذکر است که تغذیه و عادات غذایی سالمندان در پیشگیری از این بیماری ها موثر است، بنابراین در صورت رعایت اصول صحیح تغذیه سالمندان، خطر ابتلا به انواع بیماری ها در آنها کاهش یافته و کیفیت زندگی آنها را بهبود می بخشد.

بسیاری از بیماری هایی که سالمندان را تحت تاثیر قرار می دهد، نتیجه سوء تغذیه ای است که در دوران شیرخوارگی و جنینی برای آن ها اتفاق افتاده است. سپس این عوامل با تغییراتی که به طور طبیعی با افزایش سن رخ می دهد، خود را نشان می دهند. سرطان روده بزرگ، پروستات و پانکراس  با میزان چربی موجود در رژیم غذایی مرتبط است.

عوامل خطر آتروژنیک مانند فشار خون بالا، دیابت، چربی خون، پوکی استخوان، بیماری های قلبی عروقی، سرطان و عدم تحمل گلوکز بر عوامل رژیم غذایی تأثیر می گذارد. کمبود ریزمغذی ها در سالمندان به دلیل عوامل مختلفی از جمله کاهش مصرف غذا و نداشتن تنوع بسیار شایع است.

سالمندان اغلب از کاهش عملکرد سیستم ایمنی رنج می برند که می تواند منجر به افزایش مرگ و میر در این گروه شود. سایر تغییرات عمده مرتبط با افزایش سن شامل از دست دادن عملکرد شناختی و بدتر شدن اختلال بینایی است که همگی مانعی برای سلامتی و عادات غذایی سالمندان هستند.

منبع: www.dietforme.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.