کالری شماری به چه معناست؟

مطالب پزشكي و سلامتي

کالری شماری به چه معناست؟

۱۵ بازديد

هنگامی که سعی در کاهش وزن دارید به سادگی اسیر کالری شماری می‌شوید. بسیاری از افراد معتقدند که کاهش وزن یعنی کالری شماری. تا حدودی این موضوع درست است. مثلا اگر روزانه ۲۵۰۰ کالری دریافت می‌کردید، سپس این مقدار را به ۱۶۰۰ کالری کاهش داده باشید، به دلیل کمبود آن ۹۰۰ کالری، وزن کم خواهید کرد. حتی اگر این مقدار را فقط چیپس سیب زمینی خورده باشید. اما این راه سالمی نخواهد بود و نمی‌توانید این مقدار وزن کاهش یافته را نگه دارید. دریافت مقدار متعادل کالری در کاهش وزن نقش بسیار مهمی دارد، چون اگر مقدار کالری دریافتی کم یا زیاد باشد حتما احساس گرسنگی می‌کنید و بعدها دچار پرخوری می‌شوید. برای مثال چیپس سیب زمینی، ۱۶۰ کالری دارد. اگر چیپس بخورید این مقدار کالری سبب نمی‌شود برای مدت زیادی سیر بمانید. بعد از یک ساعت باز هم گرسنه خواهید شد و به دنبال ۱۶۰ کالری دیگر و یا شاید دو برابر آن باشید. به این دلیل که وعده شما دارای پروتئین و فیبر نبوده است. مصرف غذاهای سرشار از فیبر، چربی‌های سالم و پروتئین مانند تخم مرغ، مرغ گریل شده، میوه و سبزیجات، آجیل‌ها، دانه‌ها و روغن زیتون گرسنگی را کنترل و برای طولانی مدت سیر نگه‌تان می‌دارد.

بیشتربخوانید... انواع رژیم های غذایی

میزان کالری‌های دریافتی بر اساس نیاز افراد

بدن، تمام انرژی‌های موجود برای انجام نیازهای فوری مثل راه رفتن را از طریق کالری دریافتی از مواد غذایی به دست می‌آورد. در حقیقت مقدار انرژی‌های بدست آمده به کیفیت غذاها بستگی دارد، چون همه‌ی کالری‌ها برابر نیستند. همچنین میزان کالری دریافتی هر فرد به سن، جنسیت و سطح فعالیت بدنی او بستگی دارد که عبارتند از:

  • کودکان ۲ تا ۸ سال: ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ کالری
  • دختران ۹ تا ۱۳ ساله: ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰
  • پسران ۹ تا ۱۳ ساله: ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰
  • خانم فعال در سنین ۱۴ تا ۳۰ سالگی: ۲۴۰۰ کالری
  • خانم یکجا نشین در سنین ۱۴ تا ۳۰ سالگی: ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰
  • آقای فعال در سنین ۱۴ تا ۳۰ سالگی: ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ کالری
  • آقای یکجا نشین در سنین ۱۴ تا ۳۰ سالگی: ۲۰۰ تا ۲۶۰۰ کالری
  • خانم و آقای فعال بالای ۳۰ سال: ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری
  • خانم و آقای یکجا نشین بالای ۳۰ سال: ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری

بهترین روش برای پیروی از رژیم کالری شمار

اگر به شمارش مقدار کالری‌های دریافتی‌تان علاقه‌مند هستید، راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از آنها استفاده از برنامه‌های کالری شمار است که می‌توانید تمام کالری‌های مواد غذایی و فعالیت‌های لازم برای کالری سوزی را از طریق آن‌ها دریافت کنید. حواس‌تان باشد موثرترین روش را انتخاب کنید. مطمئن باشید که بر اساس بهترین برنامه کالری شماری رژیم را شروع می‌کنید. هنگام انتخاب مواد غذایی مراقب ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن باشید.

منبع: مجله dietforme

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.