جوش سر سیاه چیست؟

مطالب پزشكي و سلامتي

جوش سر سیاه چیست؟

۱۰ بازديد

جوش های سرسیاه را می‌توان در دسته انواع بیماری های پوستی دسته‌بندی کرد. آنها نوعی آکنه هستند که به آکنه ولگاریس معروف‌اند. جوش سر سیاه درواقع برآمدگی‌های کوچک روی پوست هستند که با چربی اضافی و پوست‌های مرده پر می‌شوند. از نظر ظاهری این جوش‌ها شبیه کثیفی‌های برآمده هستند.

این جوش‌ها با جوش‌های معمول تفاوت دارند. حتی در برخی منابع آنها را آکنه در نظر نمی‌گیرند. انواع آکنه های پوستی برآمدگی‌های کوچک، دردناک و تغییر رنگ یافته‌ای هستند که در نوک آن مایعی غلیظ و سفید مایل به زرد (چرک) قرار دارد. اما جوش‌های سر سیاه معمولاً هیچ دردی ندارد و در آنها مایع چرکی جمع نمی‌شود.

علائم جوش سر سیاه

جوش سرسیاه شکل خفیف‌تری از آکنه است. برجستگی‌های تیره و باز در پوست مشخصه اصلی جوش های سرسیاه است. آنها مانند جوش‌های سرسفید درد نداشته و احساس ناراحتی ایجاد نمی‌کنند. درنتیجه معمولاً احساس نمی‌شوند. به دلیل رنگ تیره، جوش‌های سرسیاه به‌راحتی روی پوست دیده می‌شوند.

علت جوش سر سیاه

غدد چربی در سراسر بدن شما قرار دارند و بیشتر آنها به فولیکول‌های مو متصل می‌شوند. دانه‌های سر سیاه و سرسفید کومدون نام دارند. جوش سر سیاه کومدون‌های باز و جوش‌های سرسفید کومدون‌های بسته هستند. کومدون زمانی رخ می‌دهد که فولیکول مو و غده چربی ملتهب شود. التهاب می‌تواند در نتیجه موارد زیر رخ دهد:

  • افزایش تولید سبوم (مواد روغنی تولیدشده توسط غدد چربی).
  • تشکیل غیرطبیعی کراتین (پروتئینی که به ساخت مو، پوست و ناخن کمک می‌کند.)
  • افزایش هورمون‌ها که معمولاً در اثر مصرف برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها، لیتیوم یا آندروژن‌ها ایجاد می‌شود.
  • افزایش حضور باکتری روی پوست که باعث ایجاد آکنه می‌شود. باکتری‌های پروپیونی باکتریوم آکنه روی پوست و حمله آنها به سلول‌های مرده جمع‌شده می‌تواند عامل جوش سرسیاه باشد.

درمان جوش سر سیاه

جوش سرسیاه به‌راحتی قابل‌تشخیص است، بنابراین برای درمان آن الزاماً نیازی به یک متخصص پوست نیست. بااین‌حال ممکن است در مواردی که تعداد جوش‌ها زیاد است و به‌راحتی قابل برطرف‌شدن نیستند به درمان‌های تخصصی‌تری نیاز باشد. درمان از روش‌های دارویی تا لیزر متفاوت است.

منبع: مجله تخصصی زیبایی

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.