بی اختیاری ادرار در بارداری

مطالب پزشكي و سلامتي

بی اختیاری ادرار در بارداری

۱۴ بازديد

بدن در طول بارداری تغییرات زیادی می‌کند تا بتواند جنین در حال رشد را در خود جای دهد. مثانه نیز مانند دیگر اندام ها به دلیل این تغییرات در طول بارداری، تحت فشار قرار می‎گیرد. بی اختیاری یا نشت ادرار بعد از تکرر ادرار یکی از شایع‌ترین شکایت‌های دوران بارداری است که حدود نیمی از زنان باردار به ویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری اثرات منفی آن را بر کیفیت زندگی خود تجربه می‌کنند. علائم بی‌اختیاری ادرار معمولا با رشد جنین و افزایش سن بارداری شدید‌تر می‌شود و ممکن است تا چند هفته پس از زایمان نیز ادامه داشته باشد. تا انتها با ما همراه باشید.

انواع مختلفی از بی اختیاری ادرار وجود دارد، از جمله:

  • بی اختیاری ادرار استرسی (شایع‌ترین نوع بی اختیاری ادراری در زنان باردار است که با از دست دادن کنترل ادرار به دلیل فشار فیزیکی اضافی روی مثانه مانند مواقع عطسه یا سرفه کردن، مشخص می‌شود)؛
  • بی اختیاری ادرار فوری یا اورژانسی (از دست دادن اختیار ادرار به دلیل نیاز فوری به ادرار کردن).

 

علت بی اختیاری در بارداری

مثانه درست بالای استخوان‌های لگن قرار گرفته شده است و توسط  عضلات کف لگن حمایت می‌شود. در حالت عادی وقتی که مثانه پر از ادرار می‌شود، عضلات و اسفنکتر آن را  بسته نگه می‌دارد تا فرد به دستشویی برسد. در مقابل در زنان باردار، عضلات کف لگن به اندازه قبل توانایی حمایت از مثانه را ندارند. 

از دیگر علل شایع بی‌اختیاری در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- فشار ناشی از وزن جنین و فشار مضاعف ناشی از سرفه یا عطسه؛

۲- تغییرات هورمونی (تغییر سطح پروژسترون در دوران بارداری باعث شل شدن رباط‌ها و مفاصل می‌شود تا جای کافی برای جنین فراهم شود؛ درمقابل عضلات کف لگن را نیز ضعیف می‌کند)؛

۳- ابتلا به بیماری های زمینه‌ای مانند دیابت؛

۴- عفونت‌های دستگاه ادراری (بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از زنان بارداری که عفونت ادراری خود را به طور کامل درمان نکرده‌اند، دچار بی اختیاری ادرار می‌شوند).

 

درمان بی اختیاری ادرار در بارداری

لازم نیست فرد با بی اختیاری ادرار زندگی و آن را تحمل کند. اقداماتی وجود دارد که می‌تواند به کاهش نشت ادرار طی بارداری کمک کند. خط اول درمان بی اختیاری ادرار در بارداری، تغییر سبک زندگی و مدیریت مثانه است. کار‌های زیر نیز زیر نظر متخصص اورولوژی می‌توانند در کنترل علائم و کاهش نشت ادرار به زنان باردار کمک کنند:

  • تمرینات کگل
  • نوشتن عادات مثانه
  • اجتناب از نوشیدنی‌های گازدار یا حاوی کافئین
  • رژیم غذایی پر فیبر
  • حفظ وزن مناسب با پک لاغری
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.