دلیل مبتلا شدن به بیماری پروستات چیست؟ 5 علتی که بهتر است بدانید!

۱۰ بازديد

۱. سابقه ژنتیکی ابتلا به پروستات؛ افزایش احتمال ابتلا در سایر مردان خانواده

معمولا سابقه بیماری اعضای خانواده، وضعیت کلی سلامت و بیماری‌ها را در یک خانواده مشخص می‌کند. برخی از بیماری‌ها مانند پروستات ژنتیکی هستند. ازاین‌رو مردانی که دچار بیماری پروستات می‌شوند، زنگ خطری برای سایر آقایان خانواده خواهند بود. این موضوع به این معنی نیست که سایر مردان خانواده حتما دچار بیماری پروستات می‌شوند: بلکه احتمال ابتلا به این بیماری در این افراد بیشتر خواهد بود. از طریق آزمایش­‌های ژنتیکی می‌توان برخی از جهش‌های غیرعادی ژنتیکی مانند احتمال ابتلا به سرطان پروستات یا سایر سرطان­‌ها را پیش‌بینی کرد.

سایر مقالات ... هزینه عمل جراحی پروستات

۲. بیماری دیابت؛ تغییرات هورمونی و ایجاد عوارض عصبی و اختلال در پروستات

دیابت عوارض مختلفی برای مردان دارد که یکی از آن‌ها به خطر افتادن سلامت پروستات است. در واقع، دیابت به‌طور مستقیم دلیل ابتلا به پروستات نخواهد بود. دیابت روی عوامل متعددی مانند هورمون‌ها و اعصاب ناحیه تناسلی تاثیر منفی می‌گذارد که در نهایت منجر به مشکلات غده پروستات می‌شوند. به‌عنوان مثال، عوارض عصبی باعث مشکلات در تنظیم عضلات مربوط به ادرار و پروستات می‌شوند.

از سوی‌ دیگر، افراد دیابتی به‌علت ضعف سیستم ایمنی و تغییرات در محیط آنتی‌بیوتیکی در ادرار، بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری و التهابات پروستاتی قرار دارند.

بیشتربخوانید... دلایل ایجاد یبوست

۳. پروستاتیت؛ التهاب ناشی از عفونت در بافت پروستات

وجود التهاب ناشی از عفونت در بافت پروستات، التهاب پروستات یا پروستاتیت نامیده می‌شود. عفونت‌های جنسی و مقاربتی و عفونت ادراری از مواردی هستند که فرد را در معرض پروستاتیت قرار می‌دهند. در صورت وجود عفونت در ناحیه پروستات، پزشک با تجویز داروهایی مانند تاوانکس به‌منظور از بین بردن عفونت و باکتری‌ها به همراه داروهای دیگر، بیماری پروستات را کنترل می‌کند.

همچنین نمونه‌برداری از بافت پروستات در افراد مشکوک به سرطان و سونداژ هم ممکن است در برخی موارد باعث ایجاد عفونت شود. این عارضه با علائم مختلفی از جمله سوزش ادرار، درد هنگام انزال، تب و لرز و درد در ناحیه تحتانی به‌ویژه کشاله ران و لگن همراه خواهد بود.

۴. نداشتن فعالیت و تحرک؛ افزایش ریسک بروز مشکلات پروستاتی

نداشتن فعالیت و تحرک منجر به افزایش وزن بدن می‌شود. افزایش وزن به‌طور مستقیم با افزایش ریسک بروز مشکلات پروستاتی مانند تورم پروستات (بزرگی پروستات) و التهاب پروستات مرتبط است. همچنین فعالیت بدنی نقش مهمی در تنظیم هورمون‌ها دارد. تحرک پایین باعث تغییر در ترشح هورمون‌ها می‌شود که این تغییرات به عوارض پروستاتیت منجر خواهد شد.

۵. چاقی در آقایان مسن؛ علت بزرگ شدن پروستات

چاقی ممکن است دلیل مبتلا شدن به پروستات باشد. چاقی با هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات یا بزرگ شدن پروستات در مردان مسن مرتبط خواهد بود. هایپرپلازی (Hyperplasia) یا بیش‌رویش به معنی افزایش در تکثیر سلول و در نتیجه افزایش شمار آن است. اندازه‌گیری آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) در خون به‌عنوان آزمایشی ابتدایی برای کشف زودرس موارد سرطان پروستات به‌ کار می‌رود. به‌طورکلی، میزان PSA افراد مبتلا به بزرگی خوش‌خیم پروستات بالا است. اما در مقابل با این که چاقی باعث بزرگ شدن پروستات می‌شود، میزان PSA را در خون کاهش می‌دهد.

منبع

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.