ارتودنسی کوتاه مدت چیست؟

مطالب پزشكي و سلامتي

ارتودنسی کوتاه مدت چیست؟

۶ بازديد

ارتودنسی سریع و کوتاه مدت نوعی جدید از درمان دندان‌ها است که برای رفع مشکل بی‌نظمی جزئی دندان به کار گرفته می‌شود. این نوع از درمان معمولاً به افراد بزرگ‌سال توصیه می‌شود. ارتودنسی سریع یا کوتاه مدت، به سبب کوتاه تر بودن مدت درمان آن نسبت به روش معمولی ارتودنسی به این نام معروف شده است ولی هدف همان مرتب و ردیف کردن دندان ها و درست روی هم قرارگیری آن هاست.

سایر مقالات... لیست متخصصین ارتودنسی شمال تهران

ارتودنسی سریع چگونه انجام میشود؟

ارتودنسی کوتاه مدت به این صورت است که پزشک عکس‌هایی از دهان و دندان‌های شما می‌گیرد و بر اساس اندازه و قالب دهان شما براکت ها و سیم‌هایی می‌سازد. در مرحله بعدی درمان با مراجعه به پزشک خود با استفاده از چسب مخصوص اقدام به‌قرار گیری براکت ها و درنهایت اتصال سیم‌ها به دندان‌های شما می‌کند. در کل می‌توان گفت این روش، گونه‌ای سبک از درمان ارتودنسی است و مناسب افرادی بوده که نمی‌خواهند مدت‌زمان زیادی (برای مثال یک تا دو سال) پلاکت‌ها و سیم‌ها را در دهان خود تحمل کنند.

مزایا و معایب ارتودنسی کوتاه مدت

متأسفانه، اطلاعات نادرستی به بیماران پیرامون مزایا و معایب ارتودنسی کوتاه مدت، داده‌شده است و برخی از تبلیغات کاملاً گمراه‌کننده است.

بسیاری از این براکت‌ها سریع‌تر از براکت‌های معمولی دندان حرکت نمی‌کنند. سرعت حرکت دندان توسط عوامل بیولوژیکی تعیین می‌شود، نه براکت. دلیل این‌که ارتودنسی کوتاه مدت خیلی سریع‌تر در مقایسه با روش معمول ارتودنسی کار می‌کند،این است که مدت‌زمان کم‌تری کار می‌کند. به‌جای اینکه دندان‌های جلو و عقب خود را صاف کنیدو نیش خود را اصلاح کنید، آن‌ها به‌ راحتی بادندان‌های جلوی خودتان تراز می‌کنید. روش لزوماً چیز بدی نیست و اگر فقط نگران دندان‌های جلوی کج یا شلوغ باشید ، ارتودنسی کوتاه مدت می‌تواند انتخاب خوبی باشد. مهم است که گزینه‌های خود را در نظر بگیرید و از محدودیت‌های این روش اطلاع کافی داشته باشید.

مزایای ارتودنسی سریع

  • دوره ی استفاده از براکت ها کوتاه می شود.
  • امکان استفاده از انواع مختلف براکت ها اعم از فلزی، سرامیکی و … وجود دارد
  • تعداد جلسات مراجعه بیمار به مطب ارتودنتیست تا ۲ جلسه است.

عوارض ارتودنسی سریع

  • برای همه افراد با شرایط یکسان، قابل پیاده سازی نیست. برای افرادی که به اصلاحات و تغییرات فراوان احتیاج دارند، انتخاب مناسبی نخواهد بود.
  • به لحاظ هزینه نسبت به سایر انواع روش های درمان ارتودنسی فک بالا و پایین، گران‌تر است.
  • حرکت دندان ها برای جای‌گیری در محل مناسب، سریع هستند، این نکته می تواند کمی خارش داشته باشد و بیمار را اذیت کند.

منبع: بهترین مجله اینترنتی دندانپزشکی

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.