علائم سنگ کلیه

مطالب پزشكي و سلامتي

علائم سنگ کلیه

۴ بازديد

سنگ کلیه تا وقتی حرکت نمی‌کند و ثابت است، هیچ علامتی ندارد، مشکلات از زمانی آغاز می‌گردد که سنگ در کلیه جابه‌جا می‌شود یا به سمت میزنای (لوله‌ای که هر کلیه را به مثانه وصل می‌کند) به راه می‌افتد، در این حالت، برخی یا همه موارد دیده می‌شود که عبارتند از:

سایرمقالات... چه سنگ هایی به سنگ شکن کلیه نیاز دارند؟

درد شدید و متناوب در پهلو و پشت، پایین‌تر از سطح دنده‌ها که ممکن است به پایین شکم تیر بکشد.

- سوزش ادرار

- ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای

- ادرار بدبو یا تیره

- تهوع و استفراغ

- احساس نیاز مداوم به دفع ادرار

- افزایش تعداد نوبت‌های دفع ادرار بیش از حد عادی

- تب و لرز در صورت وجود عفونت

- کم شدن حجم ادرار

یادمان باشد درد سنگ کلیه تغییر می‌کند، با جابه‌جا شدن سنگ در مجاری ادرار، محل و شدت درد دگرگون می‌شود.

علل سنگ کلیه

سنگ کلیه معمولاً یک علت واحد و مشخص ندارد اما عواملی وجود دارند که احتمال بروز سنگ کلیه را بیشتر می‌کنند. به طور کلی، وقتی غلظت برخی مواد که می‌توانند بلور تشکیل دهند (مانند کلسیم، اسید اوریک و اُگزالات) در ادرار افزایش می‌یابد، سنگ کلیه تشکیل می‌شود.

در حالت عادی، موادی در ادرار وجود دارند که از چسبیدن مولکول‌ها به هم و تشکیل بلور جلوگیری می‌کنند. اگر این مواد در ادرار کم باشند روند تولید سنگ را تسریع می‌کنند.

رژیم غذایی که باعث تشکیل سنگ کلیه می‌شود

رژیم غذایی هم در تشکیل سنگ کلیه نقش دارد و رژیم‌های غذایی حاوی نمک زیاد باعث بروز سنگ کلیه می‌شوند، داشتن رژیم غذایی سرشار از پروتئین حیوانی مانند مرغ، گوشت گاو و ماهی نیز می‌توانند احتمال ابتلاء به سنگ کلیه را افزایش دهند.

سایرمقالات... هزینه عمل پروستات

درمان‌های سنتی سنگ کلیه

درمان‌های سنتی (مانند ماساژ، داروهای گیاهی) نمی‌توانند سنگ کلیه را درمان کنند ولی زمانی که در ترکیب با توصیه‌های پزشک مورد استفاده قرار گیرند در کاهش ریسک ابتلاء به سنگ‌های کلیوی کمک کننده خواهند بود. برخی منابع طبیعی سنگ شکن کلیه را پیشنهاد کرده‌اند که عبارتند از:

چای: نوشیدن روزانه یک فنجان چای سبز یا سیاه ریسک ابتلاء به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد، در یک مطالعه زنانی که بیشترین میزان چای سیاه را می‌نوشیدند ریسک سنگ‌های کلیوی در آنها کمتر بود. این مطالعه از دقت بالایی برخوردار نبود و تنها زنان را مورد بررسی قرار داده بود بنابراین مدارک و دلایل محکمی دال بر اثربخشی چای در کاهش ابتلاء به سنگ کلیه در اختیارمان قرار نمی‌دهد. به هر جهت چای حاوی مقادیر بالایی اگزالات می‌باشد بنابراین چنانچه ادرار شما حاوی مقادیر بالایی اگزالات باشد پزشک تان شما را از نوشیدن چای منع خواهد کرد.

آب لیمو و آب پرتقال: از لحاظ تئوری، نوشیدن آب لیمو یا آب پرتقال می‌تواند ریسک سنگ‌های کلیوی را کاهش دهد. سطوح اسید سیتریک موجود در آب لیمو و آب پرتقال می‌تواند سطوح کلسیم موجود در ادرار را کاهش داده و منتهی به تشکیل کمتر سنگ‌های کلسیمی شود، ولی هیچ مطالعه‌ای این فرضیه را ثابت نکرده است.

سایرمقالات... مسکن قوی برای درد سنگ کلیه

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.