لنت ترمز چه وظیفه‌ای دارد؟

مطالب پزشكي و سلامتي

لنت ترمز چه وظیفه‌ای دارد؟

۳۳ بازديد

لنت یکی از بخش‌های ترمز است. این وسیله مصرفی با دیسک خودرو تماس پیدا می‌کند و در اثر این تماس یک اصطکاکی به وجود می‌آید که سبب کند شدن حرکت ماشین و در نتیجه توقف آن می‌شود. جهت خرید قطعات اصلی کیا و هیوندا کلیک کنید.

بیشتربخوانید... هیوندای النترا

لنت ترمز چه وظیفه‌ای دارد؟

لنت ترمز از دو بخش محکم که به‌ آن کفشک لنت و اصطکاکی که لقه لنت می‌نامند تشکیل شده است. سطح اصطکاکی لنت پس از فشار دادن پدال ترمز به روتور ترمز می‌چسبد و اتومبیل را متوقف می‌کند. لنت ترمز‌ها در گذشته با استفاده از آزبست ساخته می‌شدند. آزبست گرمای تولید شده لنت در اثر اصطکاک را می گرفت و پراکنده می‌کرد اما این آزبست‌ یک ضرر جدی داشت و آن ایجاد گرد و غبار هنگام ترمز گرفتن بود. این گرد و غبار‌ها برای سلامتی زیان آور بودند به همین دلیل امروزه لنت ها از مواد آلی بی زیان ساخته می‌شوند که جنس بیشتر آنها شیشه، لاستیک و رزین است. لنت‌های آلی یا غیر آزبستی تولید آلودگی ندارند. این لنت ترمز‌ها بیشتر برای خودرو‌های معمولی به کار می‌روند و گزینه مناسبی برای خودرو‌های سنگین و مسابقه‌ای نیستند چون وزن ماشین‌های سنگین و سرعت ماشین‌های مسابقه‌ای بالا است و مجبورند گاهی اوقات در سرعت زیاد ماشین را متوقف کنند.

بیشتربخوانید... لوازم یدکی کیا

لقمه‌ لنت ترمز

 لقمه لنت ترمز همان بخش اصطکاکی است و به پنج دسته تقسیم می‌شود که در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره انواع آن پرداخته می‌شود.

لنت فلزی

 این لنت‌ها از آهن، مس، فولاد و گرافیت ساخته می‌شوند. بیشتر خودرو‌ها از لنت فلزی استفاده می‌کنند. عملکرد لنت‌های فلزی بالا و هزینه آن پایین است. سنگین بودن لنت‌های فلزی یکی از عیب‌های وارده به آن است و این مسئله بر سوخت خودرو تاثیر می‌گذارد همچنین وزن بالای آن سبب می‌شود که در ماشین‌های مسابقه‌ای از آن استفاده نشود. این لنت‌ها دوام بالایی دارند اما چون از فلز ساخته شده و لطافتی در آن به کار نرفته است سبب خوردگی روتور می‌شود. این لنت‌ها در گذر زمان به قسمت‌های دیگر ترمز آسیب می‌زنند. لنت‌های فلزی هنگامی که داغ می‌شوند عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

لنت سرامیکی

لنت‌های سرامیکی برخلاف لنت‌های فلزی بسیار سبک هستند و نیروی متوقف کننده زیادی دارند. این لنت‌ها دیر ساییده می‌شوند. لنت سرامیکی از لنت‌های مناسب برای ماشین‌های مسابقه‌ای است. لنت‌های سرامیکی بسیار گران هستند و در تولید آنها از مواد چسبنده، الیاف سرامیک و ماده پر کننده استفاده شده است البته در تولید آن گاهی از الیاف مس نیز استفاده می‌شود. این لنت‌ها گرما را به خوبی پراکنده کرده و تولید غبار بسیار کمی دارند. دفع بسیار سریع و خوب گرما سبب عملکرد بهتر لنت‌های سرامیکی می‌شود. لنت زینتری

 لنت‌های زینتری

بیشتر در ماشین‌های آفرود و مسابقه‌ای استفاده می‌شود. سرعت خوردگی در این لنت‌ها بسیار بالا است و عمر کوتاهی دارند. استفاده از این لنت‌ها در خودرو‌های معمولی سبب می‌شود که عملکرد سیستم ترمز کاهش پیدا کند.

لنت‌ نیمه متالیک یا نیمه فلزی

 در تولید این لنت‌ها از درصد پایین فلز استفاده شده به همین دلیل به آن نیمه فلزی نیز می‌گویند. در این لنت‌ها از ۴۰ درصد مس برای بالا بردن میزان اصطکاک و دوام آن به کار رفته است.  این لنت‌ها عمر بالا و قیمت مناسبی دارند از طرفی سر و صدای زیادی تولید می‌کنند اما قدرات ترمزگیری بالایی دارند.

لنت ارگانیک

در تولید این لنت‌ها از مواد فلزی استفاده نمی‌شود و قیمت بسیار پایینی دارند و عمر آنها نیز بسیار پایین است. این لنت‌هااز نرم‌ترین لنت‌های موجود اند و عملکرد بسیار خوبی دارند. سر و صدای لنت ارگانیک بسیار پایین است و دوام پایینی نسبت به سایر لنت ترمز ها دارند. اگر رانندگی هیجانی دارید و زیاد در ترافیک می‌مانید این لنت‌ها گزینه مناسبی نیستند چون زود تمام می‌شوند.

چرا باید لنت‌های ترمز را عوض کنید؟

لنت‌ها بر اثر اصطکاک و در گذر زمان تمام می‌شوند. وقتی لنت ترمز فرسوده شود پس از ترمز کردن خودرو با طی مسافتی از حرکت می‌ایستد بنابراین توصیه می‌شود با لنت‌های فرسوده رانندگی نکنید. قدرت ترمز در لنت‌های فرسوده بسیار پایین می‌آید و همین مسئله ممکن است سبب تصادف شود. لنت فرسوده به روتور ترمز نیز آسیب می‌زند و برای اینکه متحمل هزینه‌های بیشتری  نشوید بهتر است بعد از تمام شدن سریعا نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.